Isnin, 23 September 2013

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik


Fouziah Gous Sah Bergelar Isteri Zhafran

Posted: 22 Sep 2013 02:50 AM PDT


Fouziah Gous sah bergelar isteri kepada Md Zhafran Md Yusof dengan hanya sekali lafaz. 
SHAH ALAM: Pelakon Fouziah Gous sah bergelar isteri kepada Md Zhafran Md Yusof, 30, dengan hanya sekali lafaz dalam satu majlis akad nikah yang diadakan di Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong, di sini, pada Sabtu.
Akad nikah disempurnakan Pegawai Tadbir Agama Daerah Petaling, Ustaz Muhammad Sujak Mohd Dasuki.
Ia diwakil walikan oleh abang pengantin perempuan, Abdul Wahab Mohd Gous, kira-kira pukul 9.40 malam.
Fouziah, 30, menerima mas kahwin sebanyak RM1,112 manakala wang hantaran RM50,000.
Rombongan lelaki turut membawa tujuh dulang hantaran dan dibalas sembilan dulang oleh pihak perempuan.
Antara barang-barang hantaran daripada pihak lelaki ialah Sirih Junjung, set barang kemas, set wangian, senaskah Al-Quran, cek hantaran, beg tangan dan kaca mata, manisan dan coklat.
Manakala, barang hantaran pihak perempuan pula ialah sirih junjung, sebentuk cincin, jam tangan, kaflin dan kaca mata, tali pinggang, pen dan cluth, set wangian dan penjagaan kulit, manisan strawberi dan manisan kurma.
Sementara itu, majlis resepsi persandingan bagi pihak perempuan akan diadakan pada 29 September ini di Hotel J.Marriot, Putrajaya, manakala sebelah lelaki pada 5 Oktober depan di kediamannya di Bukit Jelutong.
Pasangan tersebut mengikat tali pertunangan pada 1 Jun lalu.

Kekasih lama pilihan Liyana Fizi

Posted: 22 Sep 2013 02:49 AM PDT

SELANGKAH ke fasa baharu. Liyana Fizi bersama Firdaus Karim, jurugambar profesional yang dahulunya kekasih kini bergelar tunang Liyana.


INI cerita beberapa hari lalu. Bukan nak buka cerita lama tetapi penyanyi yang juga komposer manis bernama Liyana Fizi memang buat majlis pertunangan kecil-kecilan pada 14 September lalu. Jadi, Liyana yang bukan artis pemenang anugerah mungkin rasa majlis itu tak perlu mengundang mana-mana media. Cuma kaum keluarga dan kawan-kawan rapat yang hadir. Media dapat berita pertunangan Liyana dengan Firdaus Karim yang bekerja sebagai jurugambar profesional itu pun menerusi laman Instagram Liyana sendiri.
Bagi sesiapa yang mungkin hanya baru beberapa kali dengar nama Liyana, dia merupakan bekas vokalis kumpulan Estrella. Tapi, sekarang Liyana mempunyai sebuah album Between the Lines yang dilancarkan pada tahun 2011.
Diva pun risik-risiklah bagaimana Liyana boleh bertunang dengan jurugambar kacak berjambang itu. Kata kawan Diva, pasti ramai jejaka makan hati kerana Liyana kini secara rasmi sudah pilih Firdaus untuk menjadi bakal suami. Maklumlah, Liyana sangat sopan dan manis orangnya.
Dengarnya, boleh tahan lama juga Liyana bercinta dengan Firdaus. Kawan-kawan mereka pun suka tengok cara Liyana dan Firdaus bawa diri.


Bukan rahsia lagi!

Posted: 22 Sep 2013 02:47 AM PDT

  • Sham KamikazeSham Kamikaze bersama isteri barunya, Nurul Halimin.

Tahun laltu, Sham Kamikaze, pernah menafikan perkahwinan keduanya bersama seorang wanita bersama Nurul Halimin.

Namun, setelah berpisah secara sah dengan isteri pertamanya, Farazila Abdul Jabar, pendakwah bebas itu nampaknya semakin bahagia bersama isteri barunya itu.

Khabarnya lagi, pasangan ini bakal menimang anak pertama mereka tidak lama lagi. Tahniah diucapkan kepada Sham dan Nurul.

Nora, kekasih ke Myanmar

Posted: 22 Sep 2013 02:45 AM PDT

  • Nora, kekasih ke MyanmarNora bersama kekasih ke Myanmar.

Hubungan aktres seksi, Nora Danish, dengan anak menteri yang bernama Nadem bukanlah perkara baru yang dihidu media mahupun peminatnya sendiri.

Pernah bercuti di Bali sebelum ini, pasangan ini dilihat menghabiskan masa bersama di Myanmar pula.

Bukan berdua sahaja, sebaliknya ia turut disertai keluarga Nora bagi melawat saudara mereka di situ.

Kehadiran Nadem di kampung keluarga Nora Danish itu pastinya menguatkan lagi desas- desus hubungan cinta yang bertaut antara mereka.

Sementelah Nora dilihat begitu terbuka memuat naik gambar kemesraan mereka menerusi laman Instagramnya.

Bahagianya... Ashraf!

Posted: 22 Sep 2013 02:44 AM PDT

  • Bahagianya... Ashraf!Ashraf Muslim membawa isteri pertamanya, Noor Dayana bercuti di Pulau Pom Pom, Sabah.

Baru saja dikejutkan dengan berita kehamilan isteri keduanya, Wan Sakinah, aktor Aku Masih Dara ini membawa isteri pertamanya, Noor Dayana, pula bercuti di Pulau Pom Pom, Sabah.

Situasi ini menunjukkan kehidupan poligami yang dipilih Ashraf Muslim itu semakin bertambah baik. Malah Noor Dayana, menerusi Facebooknya turut memuat naik status yang menunjukkan dia semakin redha dengan kehidupan bermadu.

"Alhamdulillah. Thank you ALLAH for the rezeki and time given for us spending our time together — Subhanallah, the underwater live is so amazing, learning new experiences throughout the journey. Back to reality, face every dugaan dengan tabah dan sabar.

ALLAH is always there. He knows the best insyaALLAH. Our never ending honeymoon trip."

Apa pun, semoga kebahagiaan menjadi milik mereka!

Rabecca selamat lahirkan anak kedua

Posted: 22 Sep 2013 02:42 AM PDT

  • Rabecca Nur Al IslamRabecca selamat melahirkan anak keduanya di Hospital Gleanegles, Jumaat lalu.

PELAKON Rabecca Nur Al Islam telah selamat melahirkan anak keduanya di Hospital Gleanegles, Ampang sekitar jam 9.35 pagi, Jumaat lalu.

Suaminya, Datuk Nor Azam Sulaiman menemaninya ketika melahirkan Nor Anggerik Renesmee seberat 3.74 kilogram melalui pembedahan.

"Alhamdulillah saya dan bayi sihat," kata Rabecca Nur Al Islam, dipetik Harian Metro.

Kelahiran bayi baru itu melengkapkan hidup pasangan berkenaan yang sudah mempunyai dua anak, Nor Adam Daniel, 5 dan Nor Anggun Raveira, 10 bulan.

"Saya dam suami suka keluarga besar, tetapi mungkin saya akan berehat dulu daripada menambah ahli keluarga baru," katanya.

Kontroversi 'bersekedudukan' Nad Zainal

Posted: 22 Sep 2013 02:40 AM PDT

  • Nad Zainal

Sejak mula memilih untuk menceburi bidang seni pada 2007, Farah Nadia Zainal Abidin, atau lebih dikenali sebagai Nad Zainal sudah menyedari banyak halangan dan dugaan yang perlu dia tempuhi.

Namun dia yang ketika itu baru berusia 17 tahun, tidak peduli dengan cabaran yang datang, sebaliknya bertekad untuk membawa bakat yang ada ke lapangan yang benar.

Bahkan dia juga tidak kisah apabila perlu bermula dari bawah - meniarap, merangkak dan bertatih demi cintanya terhadap bidang seni.

Seperti yang di duga, ketika namanya semakin dikenali, Nad dikatakan mula menyombong dan bersikap kurang ajar dengan media.

Namun perkara itu akhirnya selesai selepas Nad memberi penjelasan.

Itu cerita tahun lalu. Tahun ini, Nad sekali lagi teruji apabila keterbukaannya berkongsi kisah cintanya dengan pendatang baru dunia lakonan, Azwan Kombos menimbulkan cerita yang lebih mengaibkan - 'Nad dan Azwan bersekedudukan'!

Akui terpukul dengan tuduhan yang tidak berasas itu, Nad berkata, keterbukaannya sebelum ini memberi satu pengajaran yang cukup berguna buatnya.

"Saya sudah memberi penjelasan sebelum ini dan sekali lagi ingin saya tegaskan, saya dan dia tidak pernah bersekedudukan apatah lagi saya tinggal bersama keluarga.

"Memang benar Azwan ada datang ke rumah saya tetapi ketika ibu bapa saya ada di rumah. Malah ada ketikanya jika saya habis penggambaran lewat malam, dia juga yang akan menghantar saya pulang, tetapi dia terus sahaja pulang selepas itu.

"Saya akui agak kesal dengan pihak yang menyebarkan cerita yang tidak benar mengenai diri saya. Jadi selepas ini, saya tidak mahu lagi bercerita mengenai kehidupan peribadi saya.

"Tiada lagi kisah cinta, kekasih atau apa sahaja selepas ini. Cukuplah dengan apa yang terjadi. Sememangnya fokus utama saya adalah karier dan biarlah cerita yang keluar selepas ini berkisar hal kerjaya saya sahaja.

"Saya akui agak marah pada mulanya. Tapi saya sedar inilah dugaan sebagai anak seni dan saya perlu hadapinya. Namun, tajuk cerita tersebut bagai cuba disensasikan dan akhirnya terlihat seperti saya yang melakukan.

"Jika saya orang biasa pun, dan hanya akan baca tajuk saja, saya sudah memberi satu pandangan yang buruk terhadap artis terbabit," ujarnya.


Sokongan keluarga, peminat

Nad berkata, dia bersyukur kerana di sebalik kontroversi yang berlaku, dia mempunyai keluarga dan peminat yang begitu setia menyokongnya dari belakang.

"Keluarga saya adalah individu yang paling banyak memberi kata-kata perangsang, apatah lagi saya masih baru dan masih mentah dalam industri seni.

"Peminat juga ada yang memahami dan memberi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada saya," katanya.


Rezeki mencurah
Menurut Nad, semenjak Kampung Girl ditayangkan, perhatian sudah kembali terarah kepadanya dan tawaran yang diterima juga semakin banyak.

Bagaimanapun dek komitmen terhadap pementasan teater Maduku... Kalut, segala tawaran untuk telefilem dan drama bersiri hanya dapat dibuat sebaik tamat pementasan.

Nad berkata, biarpun fokus utamanya adalah bidang lakonan, namun dia sebenarnya menyimpan impian untuk mengacara program pengembaraan atau makanan.

"Jika ada rezeki, saya sudah bersedia untuk mengacara. Walaupun ada sesetengah artis tidak suka mengacara program makanan kerana khuatir gemuk, tapi bagi saya itu adalah sebahagian daripada cabarannya," katanya.

Konsert Lentera: Siti tetap memukau!

Posted: 22 Sep 2013 02:38 AM PDT

  • Siti Nurhaliza Siti Nurhaliza berduet bersama Datuk M Daud Kilau pada konsert Lentera. 

Mewarisi bakat arwah datuknya, Bachik Abdul Rahman dan ibunya, Siti Salmah Bachik, yang mahir dalam irama tradisional, maka tidak hairanlah 'aura' yang dimiliki oleh penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin, 34, menerusi irama itu masih dirasai sehingga kini.

Malah, kehebatannya dalam menyampaikan irama ini tidak dapat disangkal lagi apabila beliau berjaya menghiburkan peminat setianya di Panggung Sari, Istana Budaya menerusi Konsert Lentera Timur Siti Nurhaliza,  yang berlangsung selama empat hari dari 20 hingga 22 September  dan bersambung pada 24 September ini.

Konsert yang mengangkat lagu-lagu tradisional dan menggabungkan pelbagai budaya masyarakat Melayu Timur turut diselitkan dengan pelbagai sketsa dan pastinya pengalaman lebih 18 tahun sebagai penghibur digunakan sebaik-baiknya bagi meninggalkan kesan yang mendalam buat peminatnya.

Tirai persembahan dimulakan dengan tarian terkenal Kelantan, iaitu Mak Yong dan Ala Dondeng yang sangat meriah. Ternyata usaha Siti itu benar-benar berjaya menarik perhatian semua penonton untuk fokus ke arah pentas, sementelah penyanyi jelita itu turut bersama menari.

Segmen diteruskan dengan mengetengahkan lagu-lagu  tradisional kontemporari serta malar segar seperti Nirmala dan Kurik Kundi yang disampaikan dengan penuh warna-warni di samping 30 penari yang lengkap dengan busana tradisional menawan.


Kembara muzik Siti

Tidak berhenti setakat itu, penonton kemudiannya dibawa menelusuri pengembaraan muzik sepanjang Siti bergelar anak seni dengan lebih 25 lagu yang disampaikan dengan penuh bertenaga.

Menyampaikan medley lagu-lagu irama tradisional seperti Bunga Melur dan Mahligai Permata bagaikan mengimbas kembali sejarah dirinya.

Menepati gelaran penghibur nombor satu, Siti juga bijak berinteraksi sehingga membuatkan penonton turut menyanyi dan bergelak ketawa bersamanya.

Malah beliau sempat berseloroh menerusi segmen 'Orang Merajuk' menerusi lagu-lagu seperti Patah Hati, Janji dan Kau Pergi Tanpa Pesan, apabila membuat persamaan ketika merajuk dengan suaminya, Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa.

Konsert dihangatkan lagi dengan beberapa lagu tradisional lain seperti Empat Dara, Hati Kama,  Bahtera Merdeka, Balqis, Ya Maulai, Cindai dan Ketawalah Lagi.

Selain membuat kejutan menerusi lagu, Biarlah Rahsia dalam versi tradisional buat pertama kalinya, Siti turut menjayakan persembahan dikir bakat bersama Isey Fazlisham (protege Sabri Yunus) sebagai tukang karut.

Kelainan turut disaksikan pada acara selingan apabila lagu Beat It dari Michael Jackson disampaikan dalam versi tradisional, selain penampilan khas penyanyi legenda, Datuk M Daud Kilau dengan dua buah lagu iaitu Cik Mek Molek dan Laksamana Raja di Laut.

Diiringi Orkestra Tradisional Malaysia (OTM), konsert yang diterajui Lokman Ghani ini turut mendapat sentuhan dua pengarah muzik ternama, Mohd Yazid Zakaria dan Aubrey Suwito.

Dampak selongkar kisah kongsi gelap

Posted: 22 Sep 2013 02:36 AM PDT

  • Poster DampakPoster Dampak

Jika sebelum ini filem seram dan komedi lebih kerap memonopoli tayangan, kali ini, kebanyakan penerbit sudah beralih kepada filem bergenre aksi.

Biarpun ada di antara pihak yang menyalahkan filem aksi terutamanya yang mengangkat kisah kongsi gelap dan gangster, namun pengarah filem ini, Lai Yuk Long berasakan sebaliknya.

"Saya akui agak bimbang jika filem ini mendapat reaksi negatif daripada penonton ekoran paparan kisah kumpulan kongsi gelap yang ditonjolkan.

"Walaupun kegiatan kongsi gelap menjadi isu ketika ini, namun sebenarnya filem ini bukanlah berniat mempromosikan budaya buruk berkenaan sebaliknya memaparkan sebuah kisah fiksyen yang sarat dengan adegan aksi" katanya ketika ditemui pada majlis tayangan perdana filem berkenaan, baru-baru ini.

Jelas Lai, filem Dampak secara keseluruhannya membawa tema persahabatan, kekeluargaan dan banyak memaparkan pengajaran sekiranya tidak memilih jalan benar dalam hidup.

Dampak mengisahkan pengembaraan lima beradik yang bermula apabila salah seorang adik mereka iaitu Afran hilang selain masing-masing berusaha mencari punca kecacatan dan parut pada muka ayah angkat mereka yang dipanggil Tok Long.

Tatu merah yang ada pada pergelangan tangan Tok Long juga membuatkan niat mereka untuk membalas dendam terus membara, tambahan pula dengan ilmu mempertahankan diri yang dimiliki masing-masing menguatkan lagi semangat mereka.

Pertembungan dengan Botak adalah titik permulaan dalam melaksanakan misi mereka. Idrus, Giran, Hana dan Qyra mula menjumpai tanda-tanda untuk mereka mendapatkan bukti mengenai misi yang sedang dilakukan apatah lagi kehilangan Afran juga turut mengaitkan dengan hubungan di antara Tok Long, Tiger Lang dan Joni Hitam.


Pelakon kelas A

Istimewanya filem terbitan  Apes Haus dan Ops Picture Sdn Bhd ini menampilkan barisan pelakon hebat Malaysia seperti Aaron Aziz, Farid Kamil, Intan Ladyana, Cat Farish, Juliana Evans dan Scha Alyahya.

Filem ini juga dibintangi oleh pelakon, model dan penggiat seni mempertahankan diri berbangsa Cina, Michael Chin.

Justeru, secara ringkasnya, apabila menampilkan barisan pelakon yang hebat, ia secara tidak langsung memberikan sebuah lakonan yang mantap dan komitmen yang cukup tinggi.

Malah penonton pasti tidak merasa lakonan yang terasa di buat-buat dengan barisan pelakon yang sedia ada.

Begitu juga dengan gandingan seperti Farid dan Intan yang nampak cukup baik sepanjang perjalanan cerita ini. Apatah lagi, Lai berjaya menonjolkan setiap pelakon tanpa melebihi pelakon yang lain.


Aksi realistik

Biarpun agak berat dari segi paparan babak aksi - di mana 90 peratus babak dalam filem ini memaparkan aksi pertarungan, bunuh, namun bagi penulis ia memberikan kepuasan tersendiri kepada pecinta filem aksi.

Menariknya, apabila sudah menggunakan pelakon hebat, maka secara tidak langsung ia memberi aksi pertarungan lebih realistik terutamanya daripada Aaron dan Farid.

Jelas Lai, dia sangat menekankan tumpuan kepada babak aksi dan banyak mengaplikasikan konsep grafik berbentuk novel bagi memberikan impak seni kepada filem itu.

"Kami bukan saja mahu menonjolkan babak pergaduhan itu, tetapi ingin menterjemahkan dalam bentuk seni supaya dapat memberi kesan segar kepada penonton," jelasnya.

Lebih bangga, jika selama ini kita sering melihat babak pertarungan antara pelakon lelaki, namun menerusi Dampak, penonton akan dapat melihat 'aksi sebenar' Intan dan Juliana yang nampak cukup hebat menjayakan filem aksi.

Manakala dari plot penceritaan pula, biarpun ada turun dan naiknya, namun penonton masih dapat memahami keseluruhan jalan cerita.

Begitu juga dengan babak aksi, kerana penonton juga harus melihat di sebalik babak aksi, apa yang cuba disampaikan oleh pengarah ini adalah nilai kekeluargaan yang tidak patut diketepikan walau dalam apa keadaan sekalipun.


Taruhan babak ranjang?

Bagai satu ikutan apabila ada pengarah menyelitkan babak ranjang sebagai tarikan untuk penonton ke panggung, namun jelas Lai, babak antara Intan dan Farid itu bukan satu taruhan.

Biarpun dilihat agak mesra, namun dalam masa mengerikan apabila Farid yang ketika itu tercedera masih sanggup untuk berasmara.

Jelas Intan Ladyana, babak tersebut sememangnya sukar dibawakan, namun sebagai pelakon dia menganggap babak berkenaan sebagai satu cabaran.

"Saya tiada masalah jika babak berkenaan menjadi bualan dan mendapat kritikan daripada peminat kerana itu sebahagian daripada jalan cerita filem dan ia hanya lakonan.

"Walaupun tidak mudah untuk saya lakukan aksi berkenaan, tetapi sebagai pelakon itu adalah cabaran untuk saya," katanya.

Bagi mengetahui keseluruhan jalan cerita dan melihat sendiri kehebatan aksi filem ini serta mengetahui kesudahannya, jangan lupa untuk saksikan filem Dampak yang sudah menemui penonton di seluruh pawagam tanah air sejak 19 September lalu.

Darren Tersingkir Minggu Kedua AF 2013

Posted: 22 Sep 2013 02:34 AM PDT


Darren. 
PUTRAJAYA: Peserta dari Pulau Pinang, Darren terpaksa akur tersingkir pada minggu kedua program realiti Akademi Fantasia 2013 (AF2013) yang yang berlangsung pada malam Sabtu di Auditorium Cempaka Sari, Perbadanan Putrajaya di sini.
Pengumuman itu dibuat oleh Faizal Tahir.
Darren atau nama sebenarnya Chin Teik Meng, 21, yang menyampaikan lagu nyanyian asal Datuk M.Nasir berjudul Mentera Semerah Padi mendapat undian terendah sebanyak empat peratus (%).
"Terima kasih kerana mengundi saya sebelum ini Kegagalan ini bukan bermaksud saya perlu berputus asa dengan cita-cita saya sebagai penyanyi.
"Walaupun perjuangan sampai di sini kita akan jumpa lagi selepas ini," katanya pada sidang media selepas siaran langsung konsert berkenaan.
Dalam pada itu, sepuluh lagi peserta yang mara ke minggu seterusnya adalah Nur Nabila Razali (Nabila), 21, Nur Aisyah Aziz (Aisyah), 19, Siti Ruhailah Hussein (Indah), 23, Rasmawatie Mohd Thamrin (Nona), 18, dan Nadia Amira Othman, 20.
Manakala turut mara adalah Muhammad Ikhtiman Che Ismail (Iman), 23, Abdul Suhadah Unding (Suhada), 21, dan Mohd Faizul Sani, 28 dan peserta duo perempuan iaitu Irsa Sahabuddin, 26, dan Irmiza Sahabuddin, 23, (Irmisa).
Pada konsert tersebut, pihak AF 2013 membuat kejutan buat Nona membenarkannya pulang ke kampung halaman di Sabah selama sehari selepas mendapati ibunya sedang sakit.
Tiga pengkritik tetap terdiri daripada komposer Roslan Aziz dan Edry KRU serta pelakon Sharifah Amani.
Pada minggu kedua ini, konsert bertemakan Inspirasi 15 Ikon Malaysiadan berlangsung selama dua jam ini turut dihadiri tenaga pengajar AF 2013 seperti Fizz Fairuz, Shafi Sharif, Alam Wakaka dan Suhaili.
Selain Faizal, AF 2013 turut menampilkan dua lagi tenaga pengajar utama yang dikenali sebagai 'Inspirer' iaitu Datuk Siti Nurhaliza dan Melly Goeslow.
AF 2013 bersiaran secara langsung setiap Sabtu pukul 9 malam di Astro Ria (104) dan Astro Maya (135) dan ia dihoskan oleh Zizan Razak.

Rita Rudaini Menangis Produk Kecantikan Milik Sendiri Untung Besar

Posted: 22 Sep 2013 02:33 AM PDT


Rita Rudaini bersama produk baharunya, RS Magic Slym. 
PETALING JAYA: Pelakon Rita Rudaini mengakui dia terkejut apabila produk kecantikannya RS Collagen mendapat pulangan keuntungan yang besar pada bulan pertama perniagaannya iaitu sebanyak RM 60,000.
Rita yang berkongsi perniagaan bersama rakan karibnya, Siti Saleha Idris, berkata, keadaan itu membuatkan mereka menangis kerana tidak sangka produk tersebut laris di pasaran dalam jangka masa pendek.
"Mula-mula kami menjual produk ini selepas Saleha berkongsi rahsia kecantikan dia yang dibuat khas di rumah oleh ibunya dan sebagai permulaan kami mengeluarkan RS Collagen hanya 20 botol sahaja.
"Tidak lama selepas itu kami mendapat respons yang positif daripada para pelanggan yang mana sebahagian daripada mereka adalah peminat saya sehinggalah ia mencecah kepada 3,000 botol pengeluaran sebulan.
"Kemudian pada penghujung bulan ketika kami ingin membahagi duit masing-masing, saya terkejut apabila keuntungan kami mencecah RM60,000. Saya dan Saleha menangis ketika mengira duit ketika itu," katanya.
Rita bersama rakan kongsinya Saleha.
Rita ditemui pada majlis pelancaran produk kecantikan RS Magic Slym yang diadakan di Hotel Royale Bintang @Curve di sini pada Sabtu.
Turut hadir, rakan kongsi Rita, Saleha manakala majlis dilancarkan oleh Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar.
Dalam pada itu tambah Rita, dia juga bersyukur memiliki teman karib seperti Saleha yang membuka matanya dalam bidang perniagaan dimana sebelum ini dia langsung tidak tahu cara-cara sebuah perniagaan beroperasi.
"Saya memang tidak tahu meniaga terutamanya dalam menguruskan wang niaga.
"Kalau nak tahu, sebelum ini saya menyimpan duit hanya dalam beg plastik sahaja di rumah.
"Dan apabila Saleha mendapat tahu saya tidak pandai menguruskan duit niaga, dia terus mencadangkan untuk membuka syarikat bersama dibawah nama RS dan seterusnya kami membuka akaun bank pula bagi memudahkan urusan perniagaan," tuturnya.
Kejayaan produk RS Collagen membuatkan mereka mengeluarkan produk penurunan berat badan iaitu RS Magic Slym.
Menurut Saleha, memandangkan masyarakat kini sering mencari produk menguruskan berat badan bersesuaian dia dan Rita mengambil inisiatif mengeluarkan produk berkenaan sejak Julai lalu.
"Biasalah perempuan seribg mencari produk-produk sesuai untuk menurunkan berat badan.
"Menariknya produk ini ia dihasilkan menerusi barangan organik terpilih sekaligus sesuai untuk menyempurnakan sistem pencernaan.
"Alhamdulillah sehingga kini kami mendapat respons positif daripada semua pelanggab. Malah kami sudah pun memiliki agen-agen bagi menjual produk ini," katanya

Aaron Aziz Tidak Peduli Nilai Eksklusif

Posted: 22 Sep 2013 02:32 AM PDT


Aaron Aziz
PETALING JAYA: Pelakon Aaron Aziz mengakui tidak ambil kisah dengan pandangan terhadap nilai eksklusif keatas dirinya kerana kerap muncul di drama, filem mahupun iklan komersial.
Aaron atau nama sebenarnya Aaron Mustapha Aziz, 37, menganggap tawaran yang datang adalah rezeki dan tidak boleh dipersiakan, namun dia masih memilih produk yang benar-benar terbaik buat dirinya.
"Saya tidak pernah peduli tentang nilai eksklusif kerana bagi saya itu adalah hak dan pendangan masing-masing meletakkan nilai itu kepada seseorang artis.
"Bagi saya itu semua adalah rezeki dan apa yang penting ia mendapat maklum balas yang baik daripada orang ramai," katanya kepada mStar Online ketika ditemui di majlis pelancaran produk dan memperkenalkan jurucakap baharu produk kesihatan Nu-Prep di sini, Sabtu.
Aaron berkata demikian ketika diminta mengulas tentang kekerapan wajahnya muncul di televisyen, filem dan iklan.
Pelakon berasal daripada Singapura ini menjadi jurucakap kepada empat produk selain Nu-Prep iaitu Drive7, Uberman, L'oreal dan debit kad Maybank Berhad.
Tambah Aaron, dia akan membuat kajian terlebih dahulu sebelum menerima sebarang tawaran produk terutamanya berkaitan kesihatan.
"Sebelum saya terima sesuatu produk, saya akan buat kajian terhadap latar belakang syarikat itu terlebih dahulu sama ada kukuh atau tidak.
"Kebiasaannya saya lebih senang dengan produk yang sudah ada di pasaran kerana lebih mudah untuk dicuba berbanding produk baru," katanya.
Aaron bersama Tengku Shahir Tengku Adnan
Sementara itu, bercerita tentang produk Nu-Prep, Aaron berkata, dia sudah menggunakan produk tersebut sejak sebulan lalu dan terbukti berkesan dan memberi tenaga yang lebih menyeluruh.
"Bagi produk Nu-Prep ini ketika mereka menawarkan untuk menjadi jurucakap, saya pergi ke kedai dan tanya pendapat orang ramai yang pernah mencubanya.
"Maklum balas sangat baik dan produk ini merupakan produk yang popular dan dicari," katanya.
Turut hadir pada majlis tersebut Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Biotropics, Tengku Shahir Tengku Adnan.

I-Pmart Lifestyle Link pelbagai fungsi

Posted: 22 Sep 2013 02:29 AM PDT

  • I-Pmart Lifestyle Link pelbagai fungsiMart Tang (tengah) bersama selebriti sempena pelancaran IPmart Lifestyle Link di Kuala Lumpur, semalam. 

I-Pmart Lifestyle, memperkenalkan kad pelbagai fungsi, i-Pmart Lifestyle Link yang menawarkan pelbagai faedah dalam satu kad meliputi bayaran Touch n Go, perlindungan insurans, pendapatan hospital, diskaun, penebusan dan pelbagai faedah lain.

Pengarah Urusan i-Pmart Lifestyle Sdn Bhd, Mart Tang berkata, kad itu akan memberi kemudahan kepada pemegang kerana menggabungkan semua keperluan gaya moden dalam satu.

"Dalam keadaan ekonomi semasa menunjukkan permintaan terhadap produk teknologi maklumat dan gajet serta penggabungan dunia sosial dan realiti, sememangnya memerlukan kad ini.

"Dengan harga RM11.50 sebulan atau RM138 setahun, pengguna dapat menikmati insurans kemalangan peribadi berkumpulan sehingga RM30,000," katanya.

Menurutnya, faedah lain ialah pengguna akan memperoleh pendapatan hospital RM60 sehari sehingga 30 hari, nilai RM10 Touch n Go yang diisi, baucar tunai dan baucar diskaun bernilai RM188.

Bermula semalam hingga 31 Oktober, kad i-Pmart Lifestyle Link boleh dibeli dengan RM99 di stesen LRT Kuala Lumpur Sentral, Pasar Seni, Wangsa Maju, Masjid Jamek, Bukit Jalil dan Ampang Park.

Produk kecantikan halal dijangka popular

Posted: 22 Sep 2013 02:28 AM PDT

  • Produk kecantikan halal dijangka popularIra bersama produk minuman kecantikkan Nurwajah, khusus untuk wanita.

Syarikat pengeluar produk berasaskan kesihatan milik Bumiputera, Bot Era Niaga menerusi jenama Nurwajah dan Auraseri yakin mencapai sasaran jualan RM10 juta menjelang akhir 2014, serentak dengan pelancaran produk kecantikan halal itu, kelmarin.

Pengarah Bot Era Niaga, Datin Ira Ghani berkata, sasaran boleh dicapai dengan menjual sekurang-kurangnya 20,000 kotak setiap produk sebulan.

"Kami menyasarkan memiliki sekurang-kurangnya 1,000 pengedar dalam tempoh enam bulan akan datang," katanya selepas pelancaran produk itu di Kuala Lumpur.

Menurutnya, syarikatnya menghasilkan produk itu selepas menjalankan penyelidikan dan pembangunan produk (R&D) dengan nilai pelaburan RM300,000 selama setahun menggunakan teknologi Jepun dan bahan asas seperti kolagen.

Bot Era Niaga bakal membawa produk itu ke pasaran luar negara seperti China, Korea, Indonesia, Singapura dan Brunei dalam tempoh terdekat menerusi ejen sedia ada di negara berkenaan.

Bot Era Niaga juga membuka kilang di Klang yang beroperasi sejak 2012 dan mempunyai status Amalan Pengilangan Baik (GMP) dan sijil halal serta mampu menampung kapasiti pengeluaran 1,000 kotak sehari.

Produk Nurwajah adalah minuman kesihatan dan kecantikan khusus untuk wanita dan AuraCafe untuk lelaki diperbuat daripada tujuh jenis pati bunga.

Wartawan dikejar warga asing

Posted: 22 Sep 2013 02:26 AM PDT

  • judiWarga asing berani melakukan aktiviti berjudi secara terbuka di ibu negara. 

KUALA LUMPUR - Paparan sisipan X-klusif mengenai kebanjiran warga asing mendominasi kawasan-kawasan tertentu di Lembah Klang yang disiarkan Rabu lalu, mendapat pelbagai reaksi pembaca.

Pejabat operasi Sinar Harian di Shah Alam, dihujani panggilan telefon daripada pembaca yang rata-ratanya memuji usaha meninjau kawasan terbabit.

Semalam, sekali lagi wartawan dan jurufoto Sinar Harian melakukan tinjauan di Jalan Silang, sebaik menerima maklumat terdapat aktiviti perjudian di kalangan warga asing di salah sebuah kedai makan di situ.

Bagi mendapatkan kesahihan itu, kami menyelinap masuk ke dalam kedai makan dimaksudkan oleh orang yang memberi maklumat.

Selepas hampir satu jam menunggu, sekumpulan lelaki warga Bangladesh berusia antara awal 30-an dan 40-an muncul dan duduk di meja berhampiran.

Kumpulan itu dilihat bersembang selama beberapa minit sebelum salah seorang daripada mereka menyusun buah dam.

Gerak-geri mereka diperhatikan oleh wartawan Sinar Harian. Ternyata sangkaan mereka mahu bermain dam meleset apabila salah seorang daripada warga Bangladesh yang agak tua mula mengeluarkan wang secara sembunyi-sembunyi dari bawah meja.

Jurufoto Sinar Harian cuba merakamkan gerak-geri kumpulan warga Bangladesh itu, namun tidak berjaya kerana mereka bijak menyembunyikan wang terbabit, namun selepas beberapa ketika, kehadiran kami mula disedari mereka.

Ketika itu wartawan, Ahmad Ismadi Ismail dan jurufoto, Zulfadhli Ahmad Zaki berhadapan detik cemas apabila kumpulan terdiri daripada lima lelaki warga Bangladesh itu bangun dari kerusi dan berkata sesuatu dalam bahasa mereka, sebelum bertindak mengejar kedua-dua mereka.

Mereka terpaksa melarikan diri sejauh kira-kira 100 meter dan bersembunyi di salah sebuah restoran makanan segera selepas melihat kelima-lima lelaki Bangladesh itu memegang senjata seperti pisau lipat.

Selepas keadaan reda, wartawan dan jurufoto bergegas keluar dari kawasan berkenaan.

Sementara itu,  jejambat di Kampung Pandan Dalam dekat sini  turut menjadi lokasi tumpuan warga asing berkumpul.

Seperti di Jalan Silang, kawasan bawah jejambat itu  turut dijadikan 'port' bermain judi secara terbuka selain aktiviti tidak sihat lain.

Gagal larikan mesin ATM

Posted: 22 Sep 2013 02:23 AM PDT

  • Gagal larikan mesin ATMMesin ATM yang ditinggalkan di tepi jalan di sebuah bank di Taman Tasik, selepas gagal dilarikan empat penjenayah.

JOHOR BAHRU -  Meskipun sudah berjaya menarik keluar sebuah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di sebuah bank di Taman Tasik, di sini, namun empat penjenayah berputih apabila gagal dalam percubaan melarikan mesin berkenaan, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira 5.15 pagi itu, semua penjenayah terbabit berjaya menarik keluar mesin ATM dengan menggunakan tali sebelum melarikan diri selepas menyedari tindakan mereka disedari orang ramai yang melalui kawasan berkenaan.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Nor Azizan Anan berkata, siasatan awal menerusi rakaman litar tertutup (CCTV) mendapati sebuah kereta Proton Waja dan satu pacuan empat roda sedang menunggu di luar bangunan tersebut ketika kejadian.

"Namun, mereka meninggalkan mesin ATM di tepi jalan selepas menyedari tindakan mereka dilihat oleh orang ramai yang melalui kawasan tersebut.

"Semua suspek masih belum dapat dikenal pasti dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 457/511 Kanun Keseksaan," katanya kepada Sinar Harian.

Nor Azizan berkata, orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi talian  hotline 07-2212999 untuk membantu siasatan kes tersebut.

Guna ubat rangsang nafsu

Posted: 22 Sep 2013 02:15 AM PDT

  • Guna ubat rangsang nafsuKetua Inspektor Penguatkuasa MBPJ, Mohd Hairy Ahmad menunjukkan plastik produk khas yang digunakan tukang urut untuk merangsang nafsu pelanggan.

PETALING JAYA - Sebuah pusat kecantikan dan kesihatan di sekitar Dataran Mentari diserbu Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) kerana beroperasi tanpa lesen sejak lima bulan lalu.

Pengarah Penguatkuasaan MBPJ, Mohd Fauzi Maarop berkata, hasil pemantauan yang dijalankan sebelum ini pihaknya mendapati premis berkenaan turut menyediakan pakej seks kepada pelanggan.

Menurut Fauzi, premis berkenaan pernah diserbu beberapa kali dan tindakan sita juga dikenakan namun pemiliknya masih tidak serik.

"Operasi kali ini yang dijalankan dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya menahan lapan wanita warga Vietnam yang dipercayai bekerja sebagai tukang urut di premis berkenaan.

"Kesemua wanita berkenaan didapati menyalahgunakan pas lawatan pelajar. Mereka ditahan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Petaling Jaya bagi membolehkan siasatan lanjut," katanya.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai premis berkenaan, Fauzi berkata, tukang urut di situ juga didapati menggunakan produk khas untuk merangsang nafsu pelanggan yang hadir bagi mendapatkan khidmat seks.

Dalam pada itu, pihaknya juga mendapati premis berkenaan aktif  menjalankan operasi perjudian siber.

Menurut Fauzi, penguatkuasa MBPJ juga turut menyita dua set komputer yang digunakan untuk aktiviti perjudian siber di dalam premis berkenaan.

Tambahnya, pihaknya akan mengambil tindakan di bawah Akta Undang-undang Pusat Kecantikan dan Kesihatan 2007 atas kesalahan yang dilakukan.

Anuar Zain kekal eksklusif

Posted: 22 Sep 2013 02:10 AM PDT


ANUAR ZAIN semasa sidang media bersama wakil Kelab Sukan dan Kebajikan Perancangan Bandar dan Desa di Bangsar pada Selasa lalu.


PADA hari-hari biasa, suasana petang di sebuah restoran popular yang terletak di Jalan Maarof, Bangsar, Kuala Lumpur tidak semeriah seperti petang Selasa lalu. Kehadiran lelaki berkemeja putih yang diselimuti jaket kuning itu ternyata membawa aura ceria. Pada usia 43 tahun, dia masih mengusung pesona sebagai seorang bintang.
Anuar bakal mengadakan persembahan yang diberi nama Eksklusif Bersama Anuar Zain sempena Malam Jalinan Mesra 2013 anjuran Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia. Makan malam yang akan berlangsung pada 19 Oktober depan di Dewan Kristal 1 & 2, Pusat Konvensyen TM (TMCC), Jalan Pantai Baharu, Kuala Lumpur itu bertujuan mengutip dana untuk diagihkan kepada badan kebajikan.
Selesai pengumuman rasmi yang menjadi teras pertemuan itu, Anuar cukup sedar, keterbukaan tentang karier dan kehidupan harus dikongsi lagi bersama khalayak.
Mencakupi konsert, pembikinan album baharu yang masih dalam proses, kegilaan membeli-belah, penjagaan kesihatan, tidak terkecuali isu media sosial dan hal berumah tangga, itu semuanya dijawab dalam nada profesional. Penyanyi yang terkenal dengan lagu Sedetik Lebih itu menyusun bicara penuh hemah, dan sesekali dia ketawa diusik soalan wajib yang sampai sekarang tidak bertemu jawapan konkrit.
Anuar mengaku, untuk kekal dan terus menyanyi sampai ke saat ini harus punyai strategi ampuh. Dia memutuskan menjadi seorang yang kekal menyimpan privasi dan pemilih dalam banyak perkara.
"Macam dalam soal media sosial, saya tiada Twitter, Instagram dan cuma ada satu akaun rasmi Facebook, Anuar Zain Network yang baru dibuka setahun lalu. Itu pun diuruskan oleh pihak pengurusan saya, saya selesa begini dan masih tidak berhajat mengikuti gaya hidup sebegitu," ujarnya melihat media sosial lebih banyak mengundang negatif berbanding positif.
"Apabila saya tiada Instagram atau Twitter, penaja kurang yakin terhadap jumlah peminat yang menyokong saya, tetapi selepas konsert pada Februari lalu, impaknya mula terasa. Alhamdulillah," katanya.


Se7enth seniman Islamik

Posted: 22 Sep 2013 02:08 AM PDT


SE7ENTH MUSAFIR terdiri daripada (dari kiri) Emal, A. Malik, Lan Cina, Atan Kecik, Ustaz Sofian, Zack dan Remy (duduk).


SEBELUM dijenamakan semula sebagai Se7enth Musafir, grup ini yang dianggotai oleh tujuh orang tampil dengan sebuah naskhah muzik islamik yang segar.
Enggan dilabel sebagai kumpulan nasyid biarpun menonjolkan imej Islam, sebaliknya Se7enth Musafir mahu dikenali sebagai sebuah kumpulan seniman jalanan yang menerapkan elemen keimanan.
"Sebenarnya kami bukanlah sebuah grup nasyid. Tetapi, kami mahu dikenali sebagai kumpulan street dakwah (dakwah jalanan) kerana konsep penyampaian kami juga berbeza dengan nasyid biasa.
"Muzik kami adalah tentang lagu-lagu keislaman yang digarap dengan irama yang lebih moden dan universal. Kalau boleh, Se7enth Musafir mahu membuat persembahan di lokasi-lokasi tumpuan anak muda dan penggiat seni jalanan seperti di kawasan Bukit Bintang," kata Zack mewakili rakan-rakannya.
Se7enth Musafir dianggotai oleh Zack dan Ustaz Sofian sebagai vokalis, Atan Kecik (gitar 1), Emal (gitar 2), Remy (perkusi), Lan Cina (Bes) dan A. Malek (perkusi).
Jelas mereka, nyanyian secara akapela itu bukan sahaja enak didengar, bahkan lirik yang ringkas menyebabkan lagu-lagu tersebut mudah menjadi halwa telinga pendengar.
"Se7enth Musafir ada dua orang vokalis. Tetapi, setiap orang daripada kami turut menyumbangkan suara pada bahagian tertentu dalam lagu secara harmoni.
"Lirik ringkas dan rentak mudah yang mendapat inspirasi daripada pelbagai genre lagu seperti dangdut, Nusantara, pop dan jaz turut diterapkan dalam lagu-lagu tersebut," kata Remy.
Yakin bahawa irama sedemikian sedang mendapat tempat dalam kalangan pendengar, A. Malik berkata, Se7enth Musafir juga menerima pelbagai maklum balas positif.

MELODI dan suara yang harmoni diperdengarkan oleh Se7enth Musafir ketika anggota-anggota grup itu membuat persembahan.


"Walaupun baru dilancarkan, sudah ramai pendengar cilik yang menghafal lagu Jom Ke Masjid kerana iramanya yang mudah melekap. Lebih menarik apabila kesemua lagu dalam album pertama kami turut diselitkan dengan alunan zikir.
"Baru-baru ini, ketika membuat persembahan secara langsung di konti sebuah saluran radio internet, pantas juruhebahnya menitiskan air mata ketika mendengar lagu yang didendangkan.
"Katanya, irama akustik sebegitu mudah meruntun jiwanya. Maklum balas positif seperti itu pastinya mengujakan kami dan memberi semangat untuk meneruskan usaha dakwah ini," kata A. Malek.
Se7enth Musafir yang ditubuhkan sejak hujung tahun lalu baru sahaja tampil dengan sebuah album terbitan Loonaq Records berjudul Se7enth Musafir: Jom Ke Masjid sejak Ramadan lalu.
Album itu mengandungi tujuh buah lagu termasuklah Palestin Berdarah, Musafir Ilallah, Semesta Bertasbih, Fatamorgana, Sepertiga Malam dan Hasbi Rabbi.
"Pada mulanya kami diminta oleh syarikat rakaman untuk memperkenalkan lagu single," kata Sofian.
Namun, katanya, pihak syarikat itu meminta mereka memperdengarkan banyak lagu.
"Pada akhirnya, syarikat itu setuju untuk menghasilkan album penuh dengan tujuh buah lagu.
"Kami difahamkan pihak berkenaan tertarik dengan kelainan yang ditampilkan dalam setiap lagu yang dicipta sepenuhnya oleh kami itu," kata Sofian.


Pengancam Perkahwinan projek kawan-kawan

Posted: 22 Sep 2013 02:05 AM PDT


SARI YANTI (tiga dari kanan) selaku penerbit bergambar bersama pelakon-pelakon Pengancam Perkahwinan.


BARISAN pelakon muda yang terdiri daripada Sari Yanti, Intan Ladyana, Tam Suhaimi dan Farish Aziz mempunyai cara tersendiri untuk memacu kerjaya seni mereka.
Berbekalkan pengalaman, mereka berganding bahu menghasilkan sebuah telemovie melalui syarikat penerbitan Mediaglo Sdn. Bhd. yang dimiliki Sari Yanti. Empat sahabat itu berkongsi kerusi pengarah untuk menghasilkan telemovie berjudul Pengancam Perkahwinan.
"Sebenarnya, saya ialah penulis skrip telemovie yang diterbitkan Sari Yanti itu. Intan merupakan penerbit eksekutif termasuk saya manakala Farish sebagai penerbit penyelaras," ujar Tam.
Bukan sahaja menjadi projek terbitan kawan-kawan, bahkan telemovie itu turut menampilkan rakan-rakan terdekat sebagai teraju utama apabila turut dilakonkan oleh Intan sebagai Ariana, Kilafairy (Melissa) dan Nadiya Nisaa (Maya).
"Para pelakon juga terdiri daripada kawan-kawan yang rapat. Ia pastinya memudahkan perjalanan untuk menyiapkan naskhah ini kerana komunikasi menjadi lebih mudah.
"Penggambaran juga siap dalam tempoh seminggu sekitar akhir bulan Ramadan yang lalu seperti yang dijadualkan," kata Tam ketika hadir dalam sesi fotografi bersama Sensasi Bintang di Studio Utusan, Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur baru-baru ini.
Nadia menjelaskan bahawa peluang bekerja di bawah produksi 'kawan-kawan' itu memberinya kelebihan apabila berlakon dalam suasana yang lebih selesa.

TELEMOVIE Pengancam Perkahwinan merupakan hasil idea Tam Suhaimi.


"Saya bangga kerana dapat bekerja dengan syarikat produksi ini. Selain mengagumi bakat masing-masing, saya juga mengenali mereka.
"Ia secara tidak langsung memudahkan kerja kerana atmosfera yang lebih rapat. Berdasarkan sudut positif, hal itu memudahkan untuk kami berkongsi idea dan berbicara tentang soal karakter dengan lebih selesa," kata pelakon berusia 28 tahun itu.
Antara pelakon lain yang terlibat dalam naskhah arahan bersama Syahir Ismail dan Tam Suhaimi itu termasuklah Jonathan Putra sebagai Johan, Hafizul Kamal (Elyas) dan Nazrief Nazri (Danial).
Telemovie Pengancam Perkahwinan mengisahkan konflik mengenai dua orang sahabat lama iaitu Melissa dan Ariana. Bermula dari bangku sekolah sehingga mereka bertemu semula ketika bekerjaya, kedua-duanya sering bermasam muka.
Selepas 15 tahun meninggalkan bangku sekolah, Melissa bergelar seorang perunding perkahwinan manakala Ariana merupakan seorang perakam perkahwinan yang secara tidak sengaja dipertemukan pada majlis pernikahan Maya.
Namun, kedua-duanya masih terikat dengan konflik yang sekian lama berlarutan.
Telemovie Pengancam Perkahwinan akan ditayangkan pada Khamis ini di saluran Astro Ria (saluran 104) dan Astro Maya (saluran 135) pada pukul 9.30 malam.


Hans bikin filem di Singapura

Posted: 22 Sep 2013 02:04 AM PDT

HANS ISAAC lihat sudut positif walaupun tarikh pementasan Lawak Ke Der 3di Istana Budaya terpaksa ditunda.


PERTENGAHAN Ogos lepas filem arahan, lakonan dan terbitan Hans Isaac, Lemak Kampung Santan gagal meraih sambutan menggalakkan. Kecewa dan terkilan, Hans hampir terduduk dan membuat keputusan mahu menarik diri daripada terus menghasilkan filem.
Namun, pengumuman komedi Lawak Ke Der musim ketiga menjadi penyembuh luka buat lelaki yang hangat dikaitkan sebagai kekasih pelakon Neelofa itu untuk kembali bersemangat. Belum sempat pulih sepenuhnya, dia teruji lagi. Kali ini, persembahan teater komedi yang dijadualkan berlangsung di Istana Budaya pada 3 hingga 6 Oktober nanti terpaksa ditunda ke bulan Disember.
Ibarat jatuh ditimpa tangga, perubahan tarikh itu harus dilakukan demi memberi laluan untuk acara sambutan kunjungan Presiden China, Xi Jinping ke Malaysia pada 4 Oktober depan. Sementelahan pula, dua pelakon Lawak Ke Der 3, Nabil dan Jambu terikat dengan sebuah acara rasmi pada 6 Oktober.
Ketika produksi berkenaan berkorban untuk memberi laluan kepada acara penting itu, muncul pula desas-desus mengatakan penundaan tersebut berlaku akibat masalah dalaman. Jualan tiket tidak laku serta kurang sokongan peminat lantaran ketiadaan regu lawak popular, Jozan dalam persembahan itu. Desas-desus itu sedikit sebanyak mencengkam emosi Hans sebagai teraju utama persembahan tersebut.
"Memang pada mulanya berasa tertekan bahkan terkejut apabila dimaklumkan mengenai perkara itu memandangkan tiket sudah dijual. Tapi, saya harus berfikir secara rasional. Tidak semua perkara akan berlaku mengikut apa yang kita rancangkan, jadi saya harus akur.
"Cuma apa yang saya tegaskan, semua khabar angin yang mendakwa Lawak Ke Der 3 ditunda disebabkan pelawak-pelawak buat perangai, tiket tak laku kerana penonton mahukan Jozan, semua itu tidak berasas sama sekali.
"Dakwaan itu tidak benar kerana memang persembahan itu ditunda kerana kami harus beri laluan untuk acara penting negara," katanya yang berdepan pertembungan tarikh dan lokasi akibat Istana Budaya harus menyediakan Panggung Sari untuk persembahan kesenian oleh Permata Seni Negara pada tarikh yang sepatutnya menjadi malam persembahan Lawak Ke Der 3 nanti.

BARISAN pelawak yang bakal beraksi dalam Lawak Ke Der 3. Dari kiri Yus Jambu, Nabil Ahmad, Douglas Lim, Harith Iskander dan Taukey Jambu.


Berhubung soal jualan tiket yang dikatakan tidak mendapat sambutan, Hans menjelaskan perkara sebaliknya.
"Apa yang kami tahu, jualan tiket amat memberangsangkan kerana penonton sudah sedia maklum tentang kredibiliti persembahan kami. Saya langsung tidak bimbang mengenai jualan tiket kerana yakin produk itu berbaloi untuk ditonton. Harga tiket juga sangat berpatutan," ujar Hans.
Dia juga menyifatkan penundaan tersebut bakal memberi impak ke atas persembahan komedi itu.
Tambah Hans: "Penundaan ini mungkin boleh mendatangkan kesan positif. Kami akan ada lebih banyak masa untuk publisiti, latihan yang lebih efektif serta skrip yang lebih teliti. Saya lihat ada hikmah lain juga memandangkan jadual persembahan yang baharu itu jatuh pada musim cuti sekolah. Ini sekali gus boleh meningkatkan peluang ibu bapa membawa anak-anak untuk turut sama menonton."
Dalam pada itu, Hans yang masih serik untuk menerbitkan filem tempatan membuat satu perkhabaran terbaharu. Kecewa di negara sendiri, dia memilih untuk ke Singapura demi penggambaran sebuah filem terbaharu berjudul Carmina.
"Keputusan saya untuk tidak lagi terbitkan filem di Malaysia masih muktamad tapi, saya akan menghasilkan sebuah filem Inggeris pada Februari tahun depan khas untuk festival antarabangsa. Filem itu akan menjalani penggambaran di Singapura.
"Saya tidak protes industri filem negara. Namun, saya menemui cara baharu untuk buat filem. Saya pilih Singapura kerana ruang berkarya di sana lebih bebas. Filem itu nanti agak sensitif dan saya sedar, filem begitu sukar untuk mendapat pelepasan.
"Negara kita banyak undang-undang tapi, saya juga tidak mahu filem saya dipotong untuk tayangan umum. Pengisian Carmina yang serius pastinya tiada pasaran di Malaysia, buat apa hendak membazir di sini," katanya yang mengabadikan kehidupan mendiang ibunya sendiri, Carmina Anciano Isaac dalam filem berkenaan.


Siti, dialah lentera timur itu

Posted: 22 Sep 2013 02:03 AM PDT



Ayam rintik di pinggir hutan
Nampak dari tepi telaga
Nama yang baik jadi ingatan
Seribu tahun terkenang juga
TERKENANG-KENANG vokal merdu nyanyian penyanyi terkenal, Datuk Siti Nurhaliza.
Suaranya yang lunak menuju tepat di telinga khalayak sekali gus meninggalkan kesan. Huruf hidup yang keluar dari kotak suaranya dirasakan ikhlas dari hatinya.
Kali ini, dia membawakan sesuatu yang dekat dengan jiwa. Lebih tepat lagi, dia membawa cahaya muzik, alunan, irama dan melodi serta jiwa Melayu ke Istana Budaya.
Serapan jiwa Melayu itu pastinya lebih menghadirkan debar kerana ia merupakan mimpi yang menjadi realiti setelah diulit dalam diri selama 18 tahun nan lalu.
Tarikh 20 hingga 22 September merupakan satu titik di mana mimpinya berleluasa atas nama Konsert Lentera Timur Datuk Siti Nurhaliza.
"Saya rasa puas hati sangat kerana penantian sudah menjadi kenyataan. Tiga tahun lalu, saya suarakan impian saya untuk mengadakan konsert tradisional dan kini di Istana Budaya bersama Orkestra Tradisional Melayu, semuanya berjalan lancar. Saya bersyukur," ujarnya merendah diri.
Dididik dari kecil
Segala rentak di bawah lembayung kemelayuan dibawa dengan gah di mimbar Istana Budaya. Daripada makyong ke ghazal mahupun joget, tidak dilupa nafas baharu dalam dikir yang diberi nama dikir timur.
Justeru selepas dua hari dipentaskan, semuanya mengalir dengan jujur daripada pihak produksi, kerjasama dan aliran suara serta jiwa Siti itu sendiri. Manakan tidak, pohon yang tumbuh dari kecil sudah beranting kemelayuan yang punya akar yang cukup tulen dan kuat. Malam ini, malam terakhir untuk roh Melayu itu disalurkan kuat ke jiwa umum.
Sang biduanita muda ini mengimbas betapa dari kecil dia sudah ditadah dan dilestarikan dengan keindahan budaya Melayu.
"Datuk saya dulu suka mengalunkan violin. Dia panggil cucu-cucu dan perdengarkan lagu-lagu Melayu. Waktu itu, sudah tumbuh kecintaan terhadap lagu-lagu Melayu klasik. Kemudian disusuli dengan nyanyian ibu saya yang sering mengumandangkan lagu-lagu lama seperti Sri Mersing," senyumnya mengingat momen lalu yang sebenarnya akar utuh buat jati dirinya.
"Lagu pertama yang saya nyanyikan sewaktu tadika ialah Sirih Pinang. Maknanya elemen kemelayuan itu sudah ada," tambah isteri tercinta Datuk Mohamad Khalid Jiwa ini.
Budaya Melayu
Senyumnya terukir cantik memberitahu bahawa dalam kesempatan konsert itu, dia menerokai keindahan makyong yang belum pernah dicuba sebelum ini. Dia juga puas melontarkan dikir timur yang mengangkat loghat Pahang, tanah lahirnya yang diletakkan atas predikat unik.
Lalu penulis menanyakan empunya diri, tidakkah dia lelah mengalun lagu-lagu tradisional baik dalam album mahupun persembahan semasa?
"Saya sudah mempunyai empat album tradisional, ia agak mudah dari segi nyanyian. Melalui konsert ini, saya lebih mendalami kemelayuan itu daripada tarian. Saya bertemu dengan kelembutan dalam setiap lenggok tarian yang digemalaikan. Melayu itu lembut dan penuh lenggok," katanya dalam nafas puas.
"Kelainan juga ditemui dalam aspek muzik orkestra yang dibawakan oleh Orketsra Tradisional Malaysia. Khalayak boleh lihat instrumen klasik yang dibawa dan dibunyikan dalam Konsert Lentera Timur ini," jelasnya tentang konsert kerjasama dengan Istana Budaya ini.
Larut dalam jiwa Melayu yang kuat dalam dirinya, lalu dilontarkan soalan tentang pandangannya terhadap sesetengah orang Melayu yang malu dan alergi terhadap lagu, filem malah untuk berbahasa Melayu itu sendiri.
Siti senyum lagi, menjawab dalam tenang dan angguk tanda faham dengan situasi yang dimaksudkan. "Perkara itu tidak boleh dipaksa namun, kita perlu mendedahkan budaya dan bahasa Melayu kepada generasi sekarang.
"Memang lagu-lagu Melayu dinyanyikan tetapi dalam acara-acara tertentu. Semua itu perlu bermula dari alam persekolahan supaya mereka menghargai keindahan budaya, bahasa dan produk Melayu. Mungkin ia boleh diajar melalui tarian dan lagu-lagu," katanya.
Dia juga meletakkan tugasan melestarikan kekuatan budaya Melayu kepada anak-anak seni. Lebih-lebih lagi kepada artis yang sedang diangkat sebagai ikon oleh generasi masa kini.
BERSYUKUR dengan realisasinya mimpi Konsert Lentera Timur di Istana Budaya, Siti mengimpikan pula sebuah konsert di Opera House Sydney di Sydney, Australia.


"Saya melihat Loque sebagai anak seni yang punya jati diri yang kuat. Baru-baru ini, kami terlibat dalam lagu Tanah Airku Tanah Airmu Jua dan dia membawakan elemen bunyi lama dalam lagu tersebut. Saya dan suami juga gemarkan lagu nyanyiannya bersama Azlina Aziz, Batu Belah Batu Konkrit. Bagi saya, dia memang kreatif dan usahanya wajar dipuji," jelasnya.
Meletakkan Datuk Sharifah Aini sebagai salah seorang ikon kemelayuan yang unggul, Siti melihat biduanita tersebut berjaya dalam membawakan lagu-lagu tradisional dalam jiwa dan menggunakan suara yang cukup indah.
"Kita perlu ada artis muda yang menjadi ikutan dan tampilkan budaya kita dalam lagu. Jika tidak betul-betul asli atau klasik, mungkin boleh masukkan elemen tradisional dalam lagu," ujarnya mencadangkan penyelesaian.
Bina yakin diri
Bila Siti Nurhaliza, seorang penyanyi dan penghibur melintas di atas panggung, seisi ruang sudah terasa auranya. Lantas apabila pembuluh suara dilagukan, satu panggung boleh terdiam, menghayati. Itu kuasa yang ada padanya. Layaknya, dia dipanggil seri panggung.
Lalu diajukan lagi soalan, dari mana datangnya segala keyakinan dirinya itu. Penyanyi itu juga diajukan soalan tentang cara dia mengumpul segala keberanian sehingga jarang sekali melihat khilafnya sewaktu berdiri cantik menyalurkan getar vokalnya nan indah. Bukan sekadar memuji semberono, buktinya sudah ada di mana-mana.
Ketawa, menutup mulut. Dia menjawab dalam getar ketawa berbaki: "Kalau Beyonce ada alter ego di atas pentas dan menjadi Sasha Fierce, begitu juga Siti. Saya melihat contoh yang baik daripada Beyonce, atas keyakinannya sewaktu konsert. Saya ada satu alter ego di atas pentas. Siti di atas pentas bukanlah Siti versi khalayak lihat di luar. Jujurnya, saya seorang yang pemalu dan segan. Tetapi, bila di pentas, secara automatik saya naik syeikh.
"Bila berhadapan dengan penonton, saya lihat khalayak perlu saya tawan. Perlu bagi sesuatu yang mereka katakan 'wow'. Saya yang kendalikan suasana dan perlu rasa begitu."
Wanita berhoroskop Capricorn ini mengaku semuanya mengalir dan membesar dengan waktu dan pengalaman. Jujurnya, dia sendiri kelakar melihat aksinya yang dulu-dulu, betapa semua pembelajaran berjalan dengan waktu dan kematangan.
"Semuanya saya ambil sebagai pengalaman. Membesar dengan persembahan dan pentas. Malah, sebenarnya persembahan seperti Minggu Setiausaha dan makan malam memberi ruang belajar yang banyak kerana terlibat dengan pelbagai pihak. Kita perlu buat orang rasa selesa dengan kerja kita," jujurnya kembali membumi.
Peralihan waktu memang benar memberi pengalaman dan pengajaran buat Siti Nurhaliza. Namanya cukup besar dan budinya terhadap industri persis pantun yang disebut tadi. Namun satu yang kekal dan perlu jadi tanda aras buat anak-anak seni muda sekarang iaitu jati diri dan perasaan membuminya yang cukup tegar dalam pembuluh darahnya. Sekali lagi, bukan pujian semberono tetapi buktinya sudah nyata. Siti Nurhaliza, dialah lentera timur itu.


Noah dicalonkan dalam Anugerah MTV

Posted: 22 Sep 2013 02:00 AM PDT


GRUP Noah dianggotai (dari kiri) David, Uki, Ariel, Reza dan Lukman.


KEJAYAAN mengadakan konsert dua benua lima negara dalam satu hari membuatkan grup berasal dari kota Bandung, Jawa Barat, Noah terpilih sebagai salah satu calon pada majlis Anugerah Muzik Eropah MTV (EMA). Noah diletakkan dalam kategori Persembahan Terbaik Dari Asia Tenggara. Majlis tersebut akan dilangsungkan pada 10 November depan di Amsterdam, Belanda.
Noah yang dianggotai Ariel (vokal), Uki (gitar), Lukman (gitar), David (keyboard) dan Reza (dram) akan bersaing dengan penyanyi dan grup dari Asia Tenggara lain seperti Hafiz (Malaysia), Olivia Ong (Singapura), Sarah Geronimo (Filipina), Slot Machine (Thailand) dan My Tam (Vietnam).
Para pemenang kategori itu dipilih berdasarkan undian terbanyak melalui laman web di alamat http://asia.mtvema.com/ vote#cat=best-southeast-asia-act.


Banjir, tanah runtuh ragut lebih 100 nyawa di Mexico

Posted: 21 Sep 2013 09:20 PM PDT

PEMANDANGAN dari udara menunjukkan sebuah jambatan di Acapulco runtuh pada Khamis lalu.


ACAPULCO - Lebih 100 orang terbunuh dan berpuluh-puluh yang lain hilang dalam kejadian tanah runtuh dan banjir akibat hujan lebat di Mexico.
Menteri Dalam Negeri, Miguel Angel Osorio Chong berkata, angka korban bencana tersebut setakat ini seramai 101 orang.
Sejumlah 68 lagi mangsa hilang selepas banjir lumpur melanda kampung La Pintada, dekat sini, dalam negeri Guerrero.
Presiden Mexico, Enrique Pena Nieto turut berada di kawasan bencana di sini.
Negara Amerika Tengah itu dibadai ribut tropika Ingrid dan Manuel yang merosakkan berpuluh-puluh ribu kediaman dan menyebabkan banjir di sejumlah buah bandar.
Lebih 40,000 pelancong dengan kebanyakannya rakyat Mexico terkandas di bandar peranginan di sini selepas dilanda ribu berkembar itu selama lima hari.
Dalam pada itu, ribut tropika Manuel bertukar menjadi taufan dan membadai negeri Sinaloa, barat laut Mexico pada Khamis lalu yang menyebabkan lebih 100,000 orang terjejas.
Sebanyak tiga orang terbunuh dalam bencana itu.
Negeri Guerrero paling teruk terjejas dengan sekurang-kurangnya 65 kematian dicatatkan.
Dalam perkembangan berkaitan, banjir lumpur melanda kampung La Pintada yang dihuni 400 orang semasa penduduk menyambut hari kemerdekaan pada Isnin lalu.
Bencana itu menenggelamkan sebahagian rumah, sebuah sekolah dan gereja sebelum aliran lumpur itu mengalir ke sungai.


Kecoh orang ramai berebut iPhone

Posted: 21 Sep 2013 09:19 PM PDT


SEORANG anggota polis berkawal di hadapan sebuah kedai Apple di Pasadena, California kelmarin.


PASADENA, California - Suasana perkhemahan terbuka di luar sebuah Kedai Apple di sini bertukar kecoh kelmarin apabila dua lelaki ditangkap kerana bergaduh manakala taktik seorang lelaki mengupah beberapa gelandangan untuk beratur bagi mendapatkan telefon pintar baharu iPhone memakan diri, kata pihak berkuasa.
Orang ramai berkhemah di luar Kedai Apple sejak malam kelmarin sementara menunggu premis berkenaan dibuka pada keesokan harinya,
Seorang pegawai polis tempatan, Leftenan Jason Clawson berkata, berpuluh-puluh penghuni sebuah rumah amal yang diupah untuk membeli iPhone tidak dibayar oleh seorang lelaki yang mengupah mereka.
"Mereka kemudian mengasak lelaki berkenaan," kata Clawson.
Seorang lelaki gelandangan berkenaan ditahan selama 72 jam selepas dia berlari ke jalan raya dalam keadaan marah, kata Clawson.
Rakaman berita televisyen menunjukkan polis meleraikan beberapa pergaduhan kecil dan cuba menenangkan pelanggan yang marah.
Dominoe Moody, 43, memberitahu akhbar Los Angeles Times bahawa dia dibawa menaiki sebuah van sejauh 10 kilometer dari Los Angeles ke sini bersama beberapa gelandangan lain oleh seorang lelaki.
Mereka diminta beratur selama semalaman untuk menunggu kedai itu dibuka.
Moody dijanjikan upah AS$40 (RM131) tetapi menyatakan, dia tidak dibayar kerana lelaki itu ditahan polis selepas dia menyerahkan iPhone yang dibelinya kepada individu tersebut.
Kekecohan itu berlaku selepas orang ramai membuat aduan kerana berang melihat taktik lelaki itu.
"Ini tidak adil. Saya berdiri di luar kedai ini sepanjang malam," kata Moody kepada akhbar itu sambil menambah, dia tiada pengangkutan untuk kembali ke Los Angeles.
Lelaki berkenaan yang memegang sebuah beg sarat berisi iPhone baharu versi 5S dan 5C, diusir oleh polis pada pukul 9.30 pagi kelmarin.
"Kami tidak menahannya kerana dia tidak melakukan sebarang jenayah," kata Clawson.
Dalam kejadian berasingan beberapa jam lebih awal di kedai sama , dua lelaki ditahan kerana bertumbuk ketika beratur untuk membeli iPhone.
Tidak ada kecederaan serius dilaporkan. Polis menganggarkan sekurang-kurangnya 200 orang berada di kaki lima di luar kedai itu sejak malam kelmarin.
Menurut Clawson, pihak pengurusan kedai itu mengupah dua anggota polis bandar ini untuk mengawal orang ramai.
Model iPhone baharu 5S dan 5C berada dalam pasaran seluruh dunia sejak kelmarin.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines