Selasa, 10 Disember 2013

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik


Nani mahu jadi lebih lembut

Posted: 09 Dec 2013 04:06 AM PST



"TIDAK guna popular jika tidak terlibat dengan kempen yang mampu merubah diri dan orang di sekeliling menuju kebaikan," itu luahan dan ikrar yang dilafaz oleh aktres Sharifah Amani atau mesra disapa Nani dalam menyahut cabaran menyertai kempen Kongsi Kelembutan Bersama jenama tisu, Kleenex.
Terpilih bersama seorang model dan juga pengacara Deborah Priya Henry, kempen yang telah berlangsung pada 20 November 2013 sehingga 15 Januari 2014 itu dianjurkan Kleenex dengan tujuan mencapai 5,000 ikrar.
Usai ikrar diperoleh, sumbangan berupa wang tunai RM10,000 akan disalurkan Kleenex kepada kanak-kanak Sekolah Fugee, sebuah pertubuhan amal yang memberi pendidikan asas kepada kanak-kanak pelarian.
Bukan sekadar sumbangan, Kleenex juga mahu seluruh penghuni Malaysia mempraktikkan sifat kelembutan dalam kehidupan dan sesama sendiri.
Luahan dan ikrar daripada Nani juga bukan omongan kosong sebaliknya, akui Nani, dia komited untuk menunaikan janji tersebut.
"Orang masih lupa. Masih lantang bersuara dan memberi komen tanpa berfikir perasaan orang lain dan keluarganya. Walaupun semasa kecil kita diajar cara-cara beradab, tetapi orang mudah lupa.
"Begitu juga saya. Dahulu saya akui berangan menjadi seperti Miley Cyrus dan Britney Spears. Keji semua orang, tetapi sekarang saya mahu jadi lebih lembut. Disebabkan itu saya terima untuk sertai kempen ini," ungkap Nani yang pernah mencetuskan kontroversi satu ketika dahulu apabila mengeluarkan kenyataan 'It will sound stupid, if I speak Malay' dalam sebuah acara anugerah.
Memang Nani terkenal dengan kelantangannya dalam bersuara namun pelakon filem Kolumpo itu akui dia kini mula berubah.
Belajar daripada nenek
Semangat untuk berubah itu juga, kata Nani, diperoleh daripada neneknya, Rohani Abdullah atau nama sebenarnya, Tan Mui Gee, 79.
SEIRING usia 27 tahun, Sharifah Amani atau Nani sedar bahawa mengkritik terlalu keras bukan cara yang mampu menyelesaikan sesuatu masalah.


"Nenek seorang bekas jururawat wanita yang kuat dan tegas di luar, tetapi ada kelembutan dalam dirinya. Saya belajar sifat tersebut daripada nenek. Harap boleh jadi seperti dia," ujarnya yang menjadikan neneknya sebagai idola untuk berubah menjadi lebih baik.
Berkongsi lanjut, ungkap Nani, minggu lalu dia ada membawa keluarga termasuk neneknya menonton malam prebiu filem lakonan terbaharunya berjudul Kolumpo.
Kegembiraan yang tidak dapat dizahirkan apabila neneknya akui menyukai lakonan dalam filem yang mengangkat tiga cerita itu.
"Dia (nenek) peluk saya dan cakap good job. Dia suka tengok filem Kolumpo dan lakonan saya. Sebenarnya seronok bila dapat komen daripada dia. Sebabnya, dia bukan orang seni. Jadi, bila kita dapat pandangan orang yang bukan dalam bidang seni, ia merupakan satu perasaan yang sukar digambarkan.
"Cara pendekatan dia berbeza seperti mana yang saya pernah kongsikan dengan ibu dan Leya (Sharifah Aleya)," kongsi Nani yang menyimpan impian untuk menghasilkan filem berkisar tentang neneknya.
Pasangan
Sebelum ini Nani pernah kecewa dengan sikap Lembaga Penapis Filem (LPF) dan berasakan LPF bersikap berat sebelah apabila memberi klasifikasi 18PL terhadap filem lakonannya iaitu Psiko Pencuri Hati.

DARI kiri: Woon Yee, Deborah dan Nani teruja menjalankan kempen ikrar kelembutan Kleenex.


Ia dilihat secara tidak langsung mengehadkan jumlah penonton dan menjadikan filem itu kurang mendapat sambutan berbanding filem lain.
Namun, Nani tidak berpatah arang untuk bersama rakan-rakannya seperti Bront Palarae, Namron, Rozi Izma dan Sheikh Munasar dalam menghasilkan filem.
"Kami sedar ada peminat untuk filem indie disebabkan itu kami tidak putus asa buat filem seperti itu. Macam filem Kolumpo, mereka (Bront, Rozi dan Sheikh) berani membuat pinjaman, tubuh syarikat dan hasilkan filem tersebut. Sebenarnya rasa macam tak logik bila rakan seperti Bront boleh mengarah filem. Tetapi saya gembira dengan fakta tersebut," ulasnya.
Tambahnya lagi, memang ada sikap berat sebelah dalam industri filem.
"Memang saya akui banyak filem yang keluar tetapi yang merisaukan saya adalah dari segi kualiti filem tersebut. Kuantiti yang banyak perlu diseimbangkan juga dengan kualiti," luah Nani lagi.
Sedar kelantangannya dalam bersuara membidas LPF di dalam laman sosial sebelum ini tidak mendatangkan kesan, ujar Nani, apa yang boleh dilakukannya adalah terus menghasilkan filem berkualiti.
"Tak guna sebenarnya mengamuk. Baik saya dan rakan-rakan hasilkan filem dan tarik perhatian penonton perlahan-lahan," ujarnya.
Memasuki usia 27 tahun juga tidak membuatkan Nani tergerak hati mencari pasangan. Sebab, katanya, perempuan sepertinya tidak menjadikan lelaki sebagai keutamaan untuk menyempurnakan hidupnya.
"Saya tidak perlu cari. Jodoh yang ditetapkan Allah untuk saya akan sampai juga suatu hari nanti.
"Biar saya fokus pada menghasilkan skrip dan filem dulu," ungkapnya lanjut.


Wang Jadi Punca Anas (Mentor 6) Enggan Lamar Ana Syuhada

Posted: 09 Dec 2013 04:05 AM PST


Anas menyasarkan untuk berkahwin pada usia 26 tahun.
AMPANG: Penyanyi Anas (Mentor 6) belum bersedia melamar kekasihnya Ana Syuhada kerana ingin mengukuhkan kerjaya dan kewangan sebelum melangkah ke alam perkahwinan.
Anas atau nama sebenarnya Anas Ridzuan, 24, bagaimanapun berkata, dia menyasarkan untuk berkahwin apabila usianya mencecah 26 tahun kerana merasakan ia waktu paling sesuai.
"Sebenarnya isu bersedia atau tidak bukan soal utama kerana apa paling penting saya kena kukuhkan kerjaya dan kewangan terlebih dahulu.
"Bagaimanapun saya menyasarkan untuk berkahwin apabila usia mencecah 26 tahun kerana ia masa paling sesuai untuk lelaki berumah tangga," jelasnya kepada mStar Online.
Anas ditemui selepas menjuari program Liga Lawak Superstar (LLS) menerusi kumpulan OMG yang turut disertai oleh Sathia dan Akim Ahmad.
Kumpulan itu membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM250,000 pada pertandingan yang diadakan di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) pada malam Ahad.
Ana Syuhada.
Dalam perkembangan sama, Anas memberitahu, dia tidak pernah menyorok kisah cintanya daripada pengetahuan peminat cuma merasakan ia tidak perlu didedahkan kepada umum.
"Jika ada yang tanya saya akan berterus terang tetapi untuk bercerita tanpa sebarang sebab rasanya tidak kerana percintaan kami seperti orang lain dan tiada apa-apa yang istimewa," katanya.
Sementara itu, Anas mengakui kerjaya nyanyiannya agak malap selepas dia banyak melibatkan diri sebagai pelakon dan menyertai program LLS.
Bagaimanapun dia tidak melihat perkara itu sebagai satu masalah kerana dia memang meminati bidang lakonan dan pengarahan.
"Saya belajar dalam jurusan seni persembahan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) sebelum ini. Sekurang-kurangnya ia boleh dipraktikkan dengan penglibatan saya dalam bidang lakonan," katanya.

Sammy Simorangkir Berpisah Dengan Personaliti TV3 Kerana Perbezaan Agama

Posted: 09 Dec 2013 04:04 AM PST


Sammy mahu memberikan tumpuan kepada kerjaya selepas ini.
BEKAS vokalis kumpulan Kerispatih iaitu Sammy Simorangkir yang sebelum ini mengakui sedang bercinta dengan seorang personaliti TV3 iaitu Nadia Annuar mendedahkan hubungan tersebut telah pun berakhir.
Menurut laporan Kapan Lagi, keputusan itu diambil kerana tidak lagi mempunyai persefahaman selain perbezaan agama di antara mereka.
"Kami kini hanya kawan biasa sahaja dan tidak lagi mempunyai hubungan cinta kerana perbezaan agama," katanya kepada media Indonesia ketika ditemui Jumaat lalu.
Sammy menjelaskan buat masa ini dia ingin memberikan tumpuan kepada kariernya dan enggan meletakkan sebarang harapan terhadap hubungan cinta.
Perbezaan agama telah menimbulkan konflik dalam perhubungan mereka.
"Saya bakal muncul dengan album terbaharu dan itu menjadi fokus saya dan bukannya soal cinta," katanya.
Ditanya mengenai calon isteri yang sesuai, Sammy berkata, dia ingin mencari wanita yang seagama dengannya kerana lebih mudah.
"Saya belajar daripada pengalaman lalu dan sebolehnya biarlah calon isteri saya nanti yang seagama dengan saya," katanya.

OMG Juara Liga Lawak Superstar Musim Pertama

Posted: 09 Dec 2013 04:03 AM PST


Kumpulan OMG yang dianggotai oleh Anas, Sathia dan Akim Ahmad berjaya bergelar juara progam Liga Lawak Superstar sekaligus menggondol hadiah wang tunai sebanyak RM250,000. 
AMPANG: Kumpulan OMG telah dinobatkan sebagai juara program Liga Lawak Superstar (LLS) musim pertama yang diadakan di Studio Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) pada malam Ahad.
Kumpulan yang dianggotai oleh Sathia, Akim Ahmad dan Anas Ridzuan itu berjaya mendapat markah sebanyak 70 peratus sekali gus menumpaskan kumpulan Apa Kasih Toq yang hanya mendapat dengan 58 peratus.
Apa Kasih Toq yang dianggotai oleh Didie Alias, Kamal Adli dan Syafiq Kyle.
Juara menerima hadiah wang tunai berjumlah RM250,000 manakala naib juara membawa pulang hadiah berjumlah RM75,000.
Kumpulan Apa Kasih Toq yang dianggotai oleh Kamal Adli, Syafiq dan Didie Alias pula terpaksa berpuas hati dengan gelaran naib juara.
Bagi pusingan akhir Liga Lawak Superstar musim pertama ini, kumpulan OMG dan Apa Kasih Toq dikehendaki melaksanakan tiga permainan iaitu Mengecut, Peniru Besar dan Penyanyi Berkepala Tiga.
Manakala untuk peringkat akhir kedua-dua kumpulan diberikan dua permainan baharu iaitu Awal & Akhir dan Karaoke Uncle.
Dalam pada itu, Sathia ketika ditemui berkata, mereka bersyukur telah dipilih sebagai pemenang dan mengakui bukan mudah untuk melunaskan semua tugasan diberikan.
"Saya sangat berterima kasih kepada Anas dan Akim kerana walaupun mereka bukan daripada bidang komedi tetapi tetap mampu melunaskan semua tugasan yang diberikan," katanya.
Liga Lawak Superstar dihoskan oleh Afdlin Shauki dan Adibah Nor.
Pada pusingan separuh akhir kedua minggu lalu, kumpulan Aku Diandra (Ilya, Qazeem Nor dan Sheera Iskandar) telah diumumkan sebagai pemenang tempat ketiga dan menerima wang tunai sebanyak RM50,000.
Manakala kumpulan Aku (Bell Ngasri, Hairi Safwan dan Idzham Ismail) diumumkan sebagai pemenang tempat keempat sekali gus membawa pulang wang tunai RM25,000.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Media Prima Berhad, Ahmad Izham Omar berkata, pihaknya amat teruja dengan sambutan diberikan oleh penonton terhadap LLS sehingga ia menjadi fenomena di kalangan penonton.
Jelas Ahmad Izham, dua kumpulan yang terpilih ke peringkat akhir telah memberikan persembahan paling kreatif dan menyerlah sepanjang tiga bulan bertanding.
Persembahan pembukaan daripada Afdlin dan Johan yang cukup menghiburkan.
"Mereka mampu menguasai pentas dengan bersahaja dan tidak berasa kekok untuk menjayakan setiap permainan diberikan.
"Program ini telah membuktikan bakat dan kreativiti setiap peserta bukan hanya terikat dengan watak mengikut skrip malah mampu menghiburkan para peminat," katanya.
Pemenang dipilih berdasarkan tiga bahagian iaitu 50 peratus daripada juri profesional, 30 peratus undian SMS dan 20 peratus juri awam di studio.
Liga Lawak Superstar dihoskan oleh Afdlin Shauki dan Adibah Nor manakala Ida Nerina, Vanidah Imran dan Adlin Aman Ramli bertindak sebagai juri profesional.

Siti Nurhaliza Beri Sumbangan Mangsa Banjir Di Kuantan

Posted: 09 Dec 2013 04:01 AM PST


Siti menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir di Kuantan, Pahang.
PETALING JAYA: Penyanyi Datuk Siti Nurhaliza Tarudin yang bersimpati dengan nasib mangsa-mangsa banjir telah menghulurkan bantuan di dua buah pusat pemindahan banjir di Kuantan, Pahang iaitu di Sekolah Menengah Gudang Rasau dan Sekolah Kebangsaan Pandan pada Isnin.
Siti, 34, yang turut ditemani suaminya, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa telah menyumbangkan 700 pek barangan makanan dan keperluan asas seperti makanan dalam tin, lampin pakai buang, tuala wanita, ubat gigi, berus gigi dan syampu kepada mangsa di bencana alam berkenaan.
"Alhamdulillah perancangan untuk membantu mangsa banjir terlaksana dan berharap sumbangan kecil itu dapat meringankan beban mereka pada waktu ini.
Siti tidak kekok untuk beramah mesra dengan mangsa-mangsa banjir.
"Biarpun keadaan sudah beransur pulih namun ramai di antara mereka yang masih belum dapat pulang ke rumah dan bantuan barangan asas amat bermakna buat mereka," katanya ketika dihubungi mStar Online di sini pada Isnin.
Siti memberitahu sumbangan itu dibuat dengan kerjasama Yayasan Nurjiwa dan syarikat kosmetik miliknya, SimplySiti.
Dalam pada itu Siti berkata, dia bersyukur urusan untuk memberikan bantuan berjalan lancar dengan keadaan banjir semakin pulih dengan cuaca baik.
Sebak... Seorang ibu sebak apabila Siti menghulurkan bantuan kepada keluarganya.
Siti turut menyeru individu atau pun syarikat korporat terus menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir supaya keadaan mereka lebih selesa dan teratur.
"Alhamdulillah cuaca amat baik pada hari ini (Isnin). Selain menghantar barang bantuan kepada mereka, saya juga sempat beramah mesra dengan mangsa-mangsa banjir yang masih ditempatkan di pusat pemindahan.
Sementara itu, Siti turut memuat naik beberapa keping gambar ketika berada di dua buah kawasan tersebut di laman Instagram miliknya sebaik selesai memberikan sumbangan.

Sharnaaz Ahmad Mahu Bergelar Pelumba Motosikal

Posted: 09 Dec 2013 03:59 AM PST


Sharnaaz sudah lama menyimpan hasrat untuk bergelar pelumba motosikal profesional.
PETALING JAYA: Pelakon Sharnaaz Ahmad memberitahu dia berhasrat merealisasikan cita-citanya untuk bergelar pelumba motosikal profesional yang dipendam sejak kecil.
Sharnaaz, 28, berkata, dia sudah menjalani latihan di Litar Sepang sejak beberapa bulan lalu dan mengakui bukan mudah untuk mengendalikan motosikal berkuasa tinggi.
"Saya memang sudah lama minat untuk menjadi pelumba motosikal tetapi hasrat itu masih belum tercapai namun kini saya sudah mula menjalani latihan dan sukan ini sangat menyeronokkan.
"Setakat ini saya masih baharu lagi menjalani latihan dan ternyata bukan mudah untuk menjadi seorang penunggang profesional selain banyak perkara yang saya pelajari," ujarnya.
Dalam perkembangan sama, Sharnaaz berkata, selain pengendalian yang betul, ciri-ciri keselamatan juga perlu diberi fokus supaya tidak berlaku sebarang kemalangan tidak diingini.
"Apa-apa pun keselamatan paling penting dan perkara itu sangat diutamakan kepada semua pelumba," ujarnya.
Sementara itu, Sharnaaz berkata, dia juga berhasrat untuk kembali kepada kerjaya lamanya iaitu dalam bidang hartanah selepas mengambil keputusan untuk mengundurkan diri daripada dunia lakonan.
Bagaimanapun kata Sharnaaz, buat masa ini dia masih lagi mempertimbangkan keputusannya itu kerana dia masih mempunyai beberapa lagi projek yang perlu diselesaikan sebelum bersara.
"Saya sayangkan dunia lakonan tetapi dengan pelbagai kontroversi yang melanda membuat saya nekad dengan keputusan itu. Bagaimanapun saya tidak boleh pentingkan diri kerana masih ada beberapa projek perlu diselesaikan," katanya.
Sharnaaz bakal muncul dengan drama terbaharunya berjudul Bukan Kerana Aku Tak Cinta bergandingan dengan Nelydia Senrose bermula hari ini (Isnin) di saluran Mustika HD 134.

Harun Salim Bachik Tidak Mahu Dikaitkan Dengan Seniman

Posted: 09 Dec 2013 03:58 AM PST


Harun nekad untuk tidak lagi menjadi ahli Seniman.
PETALING JAYA: Pelakon Harun Salim Bachik tidak mahu lagi menjadi ahli Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dan menegaskan enggan dikaitkan dengan persatuan itu.
Harun berkata, dia berasa kecewa dengan kepimpinan Seniman sedia ada yang tidak pernah tampil membantunya dan rakan-rakan ketika nama mereka diheret oleh lima artis veteran ke mahkamah.
"Sepatutnya mereka menjadi tempat kami bergantung apabila timbul kes sedemikian namun tiada yang datang membantu walaupun kedudukan saya sebelum ini sebagai presiden.
"Selepas melepaskan jawatan saya sudah tidak mahu campur urusan pengurusan Seniman namun apabila timbul kes mahkamah yang turut melibatkan nama saya, saya nekad untuk tidak lagi menjadi ahli persatuan itu selepas ini," katanya kepada mStar Online.
Sebelum ini, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa apa-apa pemilihan ahli jawatankuasa yang dibuat dalam Mesyuarat Agung Ke-14 yang diadakan 26 Mei 2012 di Dataran Karyawan Finas, Kompleks Studio Merdeka di sini, adalah tidak sah.
Mahkamah memerintahkan defendan kedua hingga keempat iaitu bekas presiden persatuan itu Harun, Omar Kamarudin dan Wafa A.Kadir membayar ganti rugi khas sebanyak RM56,000 berhubung pembelian hartanah di Setiawangsa kepada Persatuan Seniman.
Beliau juga memerintahkan defendan membayar kos RM60,000 kepada kesemua plaintif.
Harun berkata, dia redha dengan keputusan mahkamah dan sedia untuk membayar ganti rugi yang telah ditetapkan oleh mahkamah.
Jelas Harun, dia tidak berhasrat untuk membersihkan namanya walaupun tidak bersalah kerana yakin kebenaran akan muncul dengan sendiri suatu hari nanti.
"Saya akan bayar bahagian saya iaitu sebanyak RM30,000 kepada Seniman namun saya tidak halalkan duit hasil titik peluh saya bekerja itu kepada mereka.
"Tiada keperluan juga untuk saya bersihkan nama yang telah tercalar kerana ia tindakan buang masa dan yakin kebenaran akan muncul nanti," katanya.
Bagaimanapun kata Harun, dia bersyukur kerana rakan-rakan banyak menyokongnya walaupun namanya telah tercalar akibat kes berkenaan.
"Alhamdulillah rezeki berlakon masih banyak walaupun nama dah tercalar kerana rakan-rakan yang rapat dengan saya tahu situasi sebenar," jelasnya.
Dalam perkembangan lain, Harun bagaimanapun tidak menafikan kepimpinan Zed Zaidi berjaya membawa Seniman ke tahap yang lebih baik.
"Menerusi kepimpinan Zed kita dapat lihat pelbagai pembaharuan dan aktiviti yang dijalankannnya sehingga membawa Seniman ke tahap lebih baik," jelasnya.
Pada 25 Januari lepas lima artis veteran telah memfailkan saman terhadap persatuan itu termasuk pemimpin-pemimpinnya bagi mendapatkan perintah mahkamah untuk mengisytiharkan mesyuarat agung (AGM) ke 14 persatuan berkenaan tidak sah kerana disyaki berlaku penyelewengan.

Minta sedekah di pasar, pulang naik motosikal

Posted: 09 Dec 2013 03:54 AM PST

  • Minta sedekah di pasar, pulang naik motosikalPengemis turut melibatkan warga asing.

KULIM - Pengerusi Persatuan Pengguna Kulim, Mohd Zailan Hashim meminta orang ramai supaya jangan tertipu dengan kemiskinan dialami pengemis di beberapa lokasi terutama di pasar malam.

Menurutnya, dia telah mengesan seorang lelaki berusia 50-an yang tinggal di sebuah kampung di sini menjadikan kerjaya mengemis untuk memperoleh wang.

Katanya, pembabitan lelaki ini terbongkar apabila kebanyakan penduduk di kampung bercerita mengenai aktiviti dilakukannya.

"Selepas mendapat maklumat, saya ke Pasar Awam Kulim untuk menyaksikan penipuan yang dilakukan individu terlibat. Kami kemudiannya mengekori pengemis itu sebaik sahaja selesai menjalankan tugasnya.

"Dia berjalan ke belakang bangunan yang berdekatan dan balik ke rumah dengan menunggang motosikal jenis Honda EX5. Selain pasar awam, saya turut menemui lelaki ini di pasar malam," katanya.

Menurutnya, pengemis tidak seharusnya mengambil kesempatan di atas kebaikan penduduk Kulim yang sedia memberikan bantuan kepada mereka yang berada dalam kesusahan.

"Saya meminta agensi kerajaan terlibat supaya memantau masalah ini dari terus merebak kepada golongan muda.

"Cuba kita bayangkan setiap pagi seorang pengemis mampu memperoleh RM30 setiap hari, maka pendapatannya lebih kurang RM900 sebulan dan ini meletakkan dia pada golongan bukan berpendapatan rendah atau miskin," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Pekida Labu Besar, Ahmad Nordin Ismail berkata, masyarakat Kulim sedia membantu siapa sahaja dalam kesusahan terutama pengemis yang selalu mengunjungi kedai makan pada waktu tengah hari.
Menurutnya, sesiapa sahaja akan berasa terpanggil apabila ternampak seorang pengemis berdiri dalam keadaan lapar.

"Bagaimanapun, sekiranya mereka ini benar-benar hidup merempat, kita boleh memberikan bantuan dengan mengadu masalah ini kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) supaya mereka dapat ditempatkan di rumah perlindungan.

"Setiap kali mendapat nasi bungkus daripada orang ramai, mereka akan diberi makan nasi lauk ayam dan air sirap. Apa yang mereka makan lebih mewah dari makanan yang mampu dibeli seorang buruh," katanya.

Pegawai JKM Daerah Kulim, Md Nor Mohamad berkata, pengemis yang melakukan aktiviti mereka di khalayak ramai boleh ditahan melalui peruntukan undang-undang yang ditetapkan.

Katanya, pengemis boleh ditahan mengikut Seksyen 3(2) Akta Orang Papa 1977, dan mereka boleh ditahan selama sebulan.

"Sekiranya JKM mendapati individu terlibat memang seorang pengemis dan tidak mempunyai saudara mara dan berusia melebihi 60 tahun, JKM akan menempatkan mereka di Rumah Seri Kenangan di Bedong, Kedah.

"Bagi mereka yang menipu atau melakukan aktiviti ini sebagai satu kerjaya, JKM boleh menahan mereka di bawah Seksyen 3(4). Sekiranya individu itu berusia di bawah 60 tahun, mereka akan ditahan selama tiga tahun di mana-mana Rumah Seri Kenangan," katanya.

Menurutnya, JKM akan menjalankan operasi bagi membanteras kegiatan pengemis di Kulim dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat supaya dapat memaklumkan kepada pejabat JKM Daerah Kulim dengan seberapa segera.

Phoon Eyin sumbang pingat emas ke-1,000 negara

Posted: 09 Dec 2013 03:50 AM PST

  • Phoon Eyin sumbang pingat emas ke-1,000 negaraAtlet Wushu negara Phoon Eyin, memenangi pingat emas untuk negara yang ke seribu disepanjang pembabitan kontinjen negara di sepanjang kejohanan Sukan Sea menerusi acara Qiangshu wanita pada temasya Sukan Sea Myanmar ke-27 di Stadium Tertutup Wunna Theikdi hari ini. 
ATLET wushu pelapis negara, Phoon Eyin melakukan kejutan apabila berjaya  menjadi penyumbang pingat emas ke-1,000 negara sejak  Malaysia mula menyertai temasya Sukan Sea pada tahun 1959.
  
Lagu kebangsaan, 'Negaraku' berkemundang di Stadium Tertutup Wunna Theidki A hari ini apabila Phoon meraih pingat emas ketiga daripada kem wushu apabila mengungguli acara Qiangshu wanita.
  
Atlet berasal dari Negeri Sembilan itu mengumpul markah tertinggi iaitu 9.67 mata seterusnya mengatasi pemilik pingat perak, Thuy Vi Duong dari Vietnam dengan  9.59 mata.
  
Pingat gangsa bagi acara tersebut menjadi milik atlet Indonesia, Thalia Lovita Sosrodjojo yang memperolehi 9.40 mata.
  
Secara keseluruhan skuad wushu negara hari ini menambah koleksi sebutir pingat emas, satu pingat perak dan dua pingat gangsa.
  
Pingat perak negara hari ini disumbangkan oleh Ho Mun Hua menerusi acara Nando lelaki dengan mengutip 9.68 mata.
  
Dua lagi pingat gangsa daripada acara wushu dikutip oleh Diana Bong Siong Lin menerusia acara Nangun wanita dan Ng Say Yoke dalam acara acara Daoshu lelaki.
  
Phoon, yang bukan diletakkan sebagai sandaran utama pingat emas, berkata beliau terkejut dan tidak sangka dapat menjadi penyumbang pingat emas ke-1,000  negara kerana terdapat lebih ramai atlet yang lebih baik daripada beliau.
  
"Saya rasa begitu gembira dan teruja dengan kejayaan ini," katanya kepada pemberita.
  
Phoon berkata beliau hanya melakukan persembahan seperti biasa dan seperti mana yang diajar oleh jurulatih dan tidak sangka bahawa itu adalah persembahan yang terbaik beliau.
      
"Semasa beraksi saya hanya buat biasa dan fokus kepada persembahan dengan anggapan bahawa atlet lain lebih baik daripada saya.
  
"Saya terkejut apabila memperolehi markah tertinggi," katanya yang kali pertama menyertai Sukan Sea.
  
Beliau berkata kejayaan itu adalah kejayaan bersama dan milik semua rakyat Malaysia serta rakan-rakan yang telah banyak membantunya sebelum ini.
  
Pelajar Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ) itu berkata beliau harap selepas ini mampu meraih satu lagi kejayaan dalam hidupnya iaitu di peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pula.
  
"Saya harap dapat sekurang-kuranganya 3A dalam SPM kerana bagi saya akademik dan sukan adalah sama-sama penting," katanya.
  
Sementara itu, jurulatih kebangsaan, Yoong Thong Foong berkata beliau turut terkejut dengan pencapaian luar biasa Phoon dan berharap anak didiknya mampu pergi  jauh lagi dalam sukan wushu.
  
"Phoon merupakan seorang murid yang bagus dan bersungguh-sungguh ketika menjalani latihan malah beliau seorang yang berbakat," katanya. 

Cinta pandang pertama Icona Pop

Posted: 09 Dec 2013 03:48 AM PST


BERASAL dari Sweden, Icona Pop gembira kerana mereka kini tidak hanya terkenal di negara kelahiran, sebaliknya dikenali seluruh dunia.


DUO yang diberi nama Icona Pop ini dianggotai oleh dua wanita Caroline Hjelt and Aino Jawo. Menariknya, mereka tidak pernah menyangka akan menjadi fenomena dan dikenali di serata dunia.
Penglibatan mereka dalam industri juga merupakan satu momen yang terjadi secara kebetulan.
Tidak dinafikan, single pertama mereka yang berjudul I Love It dan yang terbaharu Girlfriends sering menjadi siulan peminat muzik dan dari situ, nama Icona Pop juga meniti di bibir peminat selain menantikan persembahan mereka.
Mula melibatkan diri dalam bidang muzik sebagai sepasang duo, bicara dua wanita tinggi lampai ini, tidak sangka pertemuan di dalam kelab beberapa tahun lalu, membuatkan mereka mengecapi 'dunia' yang diperoleh kini.
"Pada tahun 2009 kami telah bertemu di dalam sebuah kelab di Sweeden. Dari situ kami berkenalan dan terus berbicara tentang menjadi sebuah kumpulan duo. Ia kedengaran seperti mudah, bertemu dan membina sebuah kumpulan.
"Mungkin ya, kerana pada saat bertemu, kami cepat mesra dan serasi. Kami mula bersembang dan kami rasa perlu lakukan sesuatu bersama. Selepas itu, kami mula menulis sebuah lirik dan menulis tentang kehidupan daripada pengalaman kami," ungkap Aino panjang lebar tentang detik pertemuan dan penubuhan Icona Pop pada sidang akhbar mengenai single mereka di Hotel Le Meridian, Kuala Lumpur baru-baru ini.
ICONA POP kini hangat dengan single terkini mereka, Girlfriends.


Tambahnya lagi, penyatuan mereka seperti cinta pandang pertama. Ketika bersama tidak kiralah ketika bekerja mahupun di luar waktu bekerja, mereka rasa selesa dan gembira membuatkan apa yang ingin dilakukan. Malah, hampir tidak berhadapan dengan masalah sepanjang bekerjasama.
Sementara itu, bercerita tentang kewujudan nama Icona Pop itu sendiri, cerita Aino, nama tersebut hadir secara kebetulan daripada ibu Caroline.
"Sebenarnya nama tersebut kami dapat daripada ibu Caroline. Ceritanya, dia sedang menikmati makan malam bersama rakannya dari Itali, dan mereka sedang bercakap tentang kami. Secara tiba-tiba muncul soalan yang berbunyi adakah kami akan menjadi ikon pop yang seterusnya?
"Dalam bahasa Itali ia dipanggil Icona Pop. Memang kebetulan juga, kami sedang mencari nama untuk duo kami. Sejujurnya, kami rasa memang sukar untuk mencari nama yang sesuai dengan kami," tutur Aino dan Caroline sama-sama menjawab soalan yang diajukan pihak media itu.
Parti
Bercakap tentang kehidupan mereka, dua wanita yang berasal dari Sweeden itu mengaku mereka gemar berparti. Kata Caroline, itu merupakan antara sebab mereka mampu mengekalkan stamina.
"Kami sebenarnya gemar berparti dan menari. Itu sebenarnya merupakan salah satu perkara yang membolehkan kami mengekalkan stamina.
"Bagaimanapun, bukanlah hari-hari kami berparti. Ada masa tertentu dan kami juga menyusun jadual untuk memberi kelancaran dalam kehidupan seharian. Selain itu, kami mengamalkan pemakanan yang sihat untuk kekal cergas," tutur mereka yang juga gemar dengan cuaca dan masyarakat di Malaysia.
Pengalaman empat tahun dalam industri muzik banyak memberi mereka momen menarik untuk diabadikan. Tambahan pula, setelah menempa populariti, mereka sering diundang untuk mengadakan persembahan di beberapa buah negara.

CAROLINE HJELT and Aino Jawo tidak sangka menjadi popular selepas menubuhkan duo dengan nama Icona Pop pada tahun 2009.


Ketika diajukan persoalan tentang pengalaman berharga yang dikutip sepanjang bergelar penyanyi, tutur Aino dan Caroline berkongsi cerita, persembahan sulung di Paris sekitar empat tahun lalu merupakan ingatan yang paling indah berlaku dalam perjalanan karier mereka setakat ini.
"Kami rasa pengalaman paling berharga ialah ketika pertama kali mengadakan persembahan di luar Sweeden. Ketika itu kami di Paris, dan kami teruja kerana ada orang yang menaja kami untuk ke sana. Ia sebenarnya satu momen yang sangat indah.
"Bukan itu sahaja, setiap hari juga merupakan pengalaman yang berharga buat kami dan bertuah kerana mempunyai peminat yang menyokong Icona Pop sehingga kami dapat pergi ke serata dunia," akhiri duo Icona Pop yang teruja ingin kembali ke Malaysia pada masa akan datang.


Konsert percuma Versus Jam

Posted: 09 Dec 2013 03:25 AM PST


SEBAHAGIAN pemuzik yang akan terlibat dengan Versus Jam pada 21 Disember ini di Setia City Park, bergambar kenangan selepas majlis sidang akhbar baru-baru ini.


SELAMA dua musim program Versus berlangsung, program realiti TV9 itu membawa satu perspektif baharu dalam dunia seni tanah air.
Band tempatan yang diasak dengan tekanan kreativiti jelas membuktikan bahawa mereka mampu mencetuskan evolusi muzik yang lebih segar dan bijak.
Menyaksikan band Hujan menjadi juara musim pertama dan Menifesto pada musim kedua, Versus merupakan salah satu program realiti yang menjadi tumpuan.
Atas dasar itu, Hot FM sekali lagi berkolaborasi dengan TV9 bagi membawakan konsert yang diberi nama Versus Jam, sempena dengan kolaborasi Versus dan Hot FM pada 21 Disember ini di Setia City Park.
Konsert Versus Jam itu akan menampilkan lima buah band dari Versus musim pertama dan kedua seperti Manifesto, Kristal, Kyoto Protocol, Oh Chentaku dan Hujan.
Lebih menarik, tiga artis popular tanah air iaitu band Hyper Act, Awi Rafael dan ratu rock tanah air, Ella turut menghangatkan pentas.
Menurut Pengurus Besar Kumpulan Rangkaian Radio Media Prima, Anida Mohd. Tahrim, pembabitan tiga nama popular itu dibuat kerana ingin memberi satu kelainan kepada konsert tersebut.
"Walaupun Ella, Hyperact dan Awi Rafael bukan artis Versus, tetapi mereka juga kena lakukan elemen-elemen seperti Versus dalam lagu yang akan dinyanyikan pada malam itu.

OH CHENTAKU bersedia menghiburkan peminat dengan muzik segar mereka.


"Saya sangat berbesar hati apabila Ella bersetuju untuk terlibat dalam konsert ini. Begitu juga Awi dan Hyper Act yang terkenal dengan lagu-lagu mereka," ujar Anida ketika ditemui pada majlis tersebut di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur.
Konsert yang diadakan secara percuma itu akan menampilkan gabungan Ella bersama Manifesto, Kristal dan Hyper Act serta Oh Chentaku berpadu dengan Awi Rafael.
Menampilkan pengacara Aidid Marcello dan Hunny Madu, jelas Anida lagi, konsert tersebut juga diadakan bagi memberi penghargaan kepada peminat-peminat Versus selama ini.
"Versus Jam bakal menjadi satu penanda aras dan inspirasi kepada band yang baru memulakan tapak mereka di dalam industri tanah air.
"Konsert ini menjanjikan satu kelainan dari segi muzik untuk dinikmati bersama dan kami yakin kelima-lima band ini sudah bersedia untuk menghangatkan pentas Versus Jam dengan kehebatan masing-masing," ungkapnya.

MANIFESTO teruja untuk kembali beraksi bersama dalam konsert Versus Jam.


Sementara itu, Tomok yang menerajui band Manifesto dalam Versus menganggap, kolaborasi bersama Ella di pentas Versus Jam nanti merupakan perhormatan kepada mereka.
Tutur Tomok atau nama sebenarnya Shah Indrawan Ismail lagi, selain konsert tersebut Manifesto juga baru mengeluarkan single bertajuk Jiwa Besi berserta klip video single tersebut.
"Insya-Allah pertengahan tahun depan album penuh Manifesto yang menampilkan tiga lagu dalam Versus akan keluar di pasaran. Antara lagu-lagu tersebut adalah Ombak Rindu, Biar Putih Tulang dan Titian Perjalanan," jelasnya.
Mengulas lanjut mengenai klip video Jiwa Besi, ia akan menampilkan pelakon popular Yana Samsudin.
Jangan lepaskan peluang untuk menyaksikan Versus Jam 21 Disember ini pukul 8.30 malam di Setia City Park.
Bagi mereka yang berada di luar Lembah Klang dan terlepas untuk menonton secara langsung konsert ini, TV9 akan menyiarkan konsert itu pada 31 Disember selama dua jam sebagai penutup tirai tahun 2013.


Desas-desus kadar tol naik

Posted: 09 Dec 2013 03:23 AM PST


SEBANYAK 13 lebuh raya dikatakan akan terlibat dalam semakan semula kadar tol bagi tahun 2014. – Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Selepas siri kenaikan harga petrol, diesel dan gula pada tahun ini, pengguna perlu bersedia kemungkinan kadar tol dinaikkan bermula tahun depan.
Menurut sumber, desas-desus kenaikan kadar tol itu dijangka antara 30 sen sehingga RM1 melibatkan beberapa lebuh raya di Malaysia.
Katanya, terdapat 13 lebuh raya yang terlibat dalam semakan semula kadar tol bagi tahun 2014 malahan terdapat cadangan kenaikan sekitar 20 peratus sehingga 40 peratus.
Kenaikan tersebut dikatakan tidak dapat dielakkan memandangkan pada akhir tahun ini terdapat beberapa syarikat pengendali lebuh raya yang perlu mematuhi perjanjian konsesi yang telah ditandatangani.
Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof berkata, dari segi perjanjian antara kerajaan dengan syarikat konsesi lebuh raya terdapat semakan semula struktur kadar tol pada tahun depan.


DagangHalal sedia platform perniagaan

Posted: 09 Dec 2013 03:19 AM PST



BERADA dalam zon selesa membuatkan ramai yang tidak berani mengambil risiko untuk mencabar diri melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendak dan kemampuan mereka.
Begitu juga dengan dua figura yang mempunyai karier idaman dalam lapangan masing-masing. Dunia korporat menjadi pilihan Mawarni Hassan, 51, manakala Muhd. Huzaimi Razhi, 31, selesa menyarung jubah peguam.
Namun demikian, tidak mahu berada dalam takuk yang sama, mereka mengambil langkah drastik dengan melepaskan jawatan sedia ada untuk menceburi kerjaya lain iaitu sebagai seorang usahawan.
Bagi Muhd. Huzaimi, keputusan bertukar kerjaya tersebut mengambil masa panjang untuk dipertimbang secara mendalam.
"Pada awalnya, ia sangat mencabar kerana kerjaya baharu itu berbeza dengan dunia guaman. Saya bertekad untuk serius dalam bidang perniagaan pada tahun 2010," katanya yang kini mengambil alih syarikat milik keluarganya, Perfect Agro (M) Sdn. Bhd. (Perfect Agro)
Syarikat itu menceburi pemasaran dan dagangan produk hiliran yang berasaskan aktiviti penternakan kambing dan bebiri.
Walau berat hati, dia percaya segala yang berlaku mempunyai hikmah tersendiri. Bagi mendapatkan pengetahuan terperinci mengenai haiwan itu, Muhd. Huzaimi ke negara sebarang untuk mempelajari segala aspek yang berkaitan .
"Usaha pencarian itu banyak mengajar saya tentang dunia perniagaan dan kehidupan," imbasnya yang pernah bekerja di sebuah firma guaman selama tiga tahun.
Dia menambah, melalui hasil kajian yang dilakukan, dia mendapati penternakan kambing mempunyai potensi yang besar untuk dikembangkan ke industri makanan.
Mempunyai tiga buah ladang kambing dan bebiri di Kedah, Perak dan Selangor, syarikat yang diasaskan oleh Datuk Razhi Yahaya itu kemudiannya melebarkan sayap perniagaannya dengan menceburi bidang pembuatan dan pemprosesan makanan.
"Kami meluaskan bidang perniagaan melalui penghasilan produk makanan berasaskan kambing di bawah jenama KamBest," kongsi graduan Sarjana Muda Undang-Undang Universiti Teknologi Mara itu kepada Kosmo! baru-baru ini.

PORTAL DagangHalal memberikan maklumat terperinci pengeluar-pengeluar barangan halal di seluruh dunia.


Ubah persepsi
Jenama KamBest merupakan rangkaian makanan sejuk beku yang berasaskan daging kambing termasuk burger oblong Chevon, frankfurter Chevon dan burger bulat Chevon yang dijual di pasar raya besar Mydin di seluruh negara.
Sambutan pasaran yang memberangsangkan telah membuka ruang perniagaan baharu kepada Perfect Agro dengan memperkenalkan kios burger yang menggunakan produk KamBest.
"Melalui kios tersebut, ia membuka peluang perniagaan kepada peniaga-peniaga kecil. Mereka hanya perlu memilih salah satu daripada tiga pakej yang ada dan kami akan menyediakan segala bahan-bahan yang diperlukan," jelas Muhd. Huzaimi.
Terdapat tiga pakej kios iaitu KamBest Silver, KamBest Gold dan KamBest Platinum yang ditawarkan dari harga RM6,000 seunit dan dibezakan melalui bentuk kios, peralatan dan kuantiti bekalan produk KamBest yang disediakan.
Diperkenalkan pada pertengahan tahun 2010, kini terdapat 16 buah kios KamBest yang diberikan kepada peserta Program Peningkatan Pendapatan (3P). Ia disertai oleh penduduk miskin tegar dengan tujuan membantu ekonomi kehidupan mereka selain mengubah persepsi pasaran mengenai daging kambing.
Keluar kepompong
Meninggalkan dunia korporat pada tahun 2011, Mawarni optimis dengan kerjaya baharunya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Vanity Cosmeceutical Sdn. Bhd. (Vanity Cosmeceutical) , sebuah syarikat bumiputera yang mengeluarkan rangkaian produk penjagaan diri berjenama Cosmoderm. Ia merupakan antara produk halal terawal dalam pasaran yang dikilang di Malaysia.
Produk tersebut jelas beliau menggunakan tumbuh-tumbuhan dan produk sintetik yang mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia.
"Bidang kerja saya sebelum ini fokus kepada latihan dan motivasi pekerja. Sering saya menasihatkan mereka untuk keluar dari kepompong dan mencuba sesuatu yang baharu.
"Sampai satu tahap, saya sendiri terfikir untuk melakukan sesuatu yang di luar dari tugas harian," ujar Mawarni.

MAWARNI yakin produk Cosmoderm boleh menembusi pasaran antarabangsa berdasarkan kualiti dan pensijilan halal Jakim yang diterima Vanity Cosmeceutical.


Ketika mengambil alih syarikat itu pada tahun 2011, Mawarni mendapati ruang niaga produk Cosmoderm hanya berlingkar dalam margin yang sederhana tetapi mempunyai pelanggan setia.
"Selama sedekad, Cosmoderm dijual di farmasi-farmasi tempatan dan buat seketika, menerusi jualan langsung. Pada hakikatnya ia mempunyai potensi untuk dikembangkan ke pasaran yang lebih luas," katanya.
Pengiktirafan sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang diterima sejak tahun 2005 untuk lebih 50 rangkaian produk Cosmoderm merupakan faktor utama keyakinan wanita itu terhadap jenama tersebut.
Justeru, Mawarni telah merekrut pasukan pengurusan pemasaran yang muda, bertenaga dan berdedikasi untuk mengukuhkan jenama Cosmoderm agar dapat diperluaskan ke peringkat yang lebih tinggi.
Salah satu kaedah pemasaran yang dilakukan Mawarni adalah meningkatkan penggunaan teknologi maklumat yang mudah mendapat perhatian pelanggan-pelanggan baharu.
Sebagai permulaan, dia menggunakan laman sosial, Facebook sebagai medium komunikasi dan promosi bersama pelanggan.
"Pelanggan hari ini lebih gemar mencari maklumat menerusi laman-laman web atau sosial. Disebabkan itu, penting untuk syarikat mempunyai maklumat-maklumat tepat dan memberi maklum balas yang pantas, di samping memberi konsultasi kepada pengguna," jelasnya mengenai strategi untuk menambat hati pelanggan itu.
Pusat sehenti
Pertemuan bersama portal DagangHalal ketika menghadiri satu persidangan perdagangan antarabangsa dua tahun lalu, membawa sinar baharu kepada perniagaan Vanity Cosmeceutical.
"Portal itu menyediakan platform perniagaan yang luas kepada kami. Melalui pembinaan pautan laman web rasmi syarikat, ia kini boleh diakses oleh pelanggan dan pengeluar seluruh dunia. Malah, Vanity Cosmeceutical telah mengeksport produk Cosmoderm ke Lebanon berdasarkan komunikasi melalui portal DagangHalal" jelas beliau.
Kini Cosmoderm didapati di 1,000 buah farmasi di seluruh negara termasuk rangkaian Guardian dan Vitacare serta mengorak langkah ke negara-negara ASEAN lain seperti Brunei dan Singapura serta pasaran di Timur Tengah.
Ditubuhkan pada tahun 2007, portal DagangHalal telah menjadi pusat sehenti kepada pembeli dan pengilang produk dan perkhidmatan halal seluruh dunia. Ia berperanan dalam memberikan khidmat nasihat kepada pengilang dari segi pemasaran dan penyediaan platform perniagaan menerusi internet.
Sebagai contoh, pembeli dari Australia yang mencari daging lembu halal di Malaysia akan mencari pembekal yang mempunyai sijil halal daripada pihak berkuasa agama tempatan. Melalui maklumat syarikat dan pautan portal DagangHalal, proses pencarian itu bertambah mudah.

SUMBER bahan mentah halal mendapat permintaan tinggi di dalam dan luar negara.


"Sekiranya pembeli bersetuju dengan proses pembelian, mereka boleh mendapatkan kesahihan yang penjual mempunyai sijil halal tersebut menerusi portal DagangHalal," kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan DagangHalal (DagangHalal), Mohamed Hazli Mohamed Hussain dalam satu pertemuan bersama Kosmo!.
Setakat ini, portal itu mempunyai lebih 13,793 produk daripada 2,804 syarikat pembekal.
"Oleh yang demikian, kami mengambil berat terhadap syarikat-syarikat yang ingin menyertai DagangHalal. Ini jelas memandangkan terdapat syarikat yang masih kurang bersedia untuk dibawa ke pasaran global," jelasnya.
Mohamed Hazli menambah, produk yang ingin dipasarkan ke peringkat antarabangsa mesti melengkapi piawaian yang telah ditetapkan, termasuk mempunyai pembungkusan yang menarik.
DagangHalal pernah mengikuti beberapa pameran produk halal di serata dunia antaranya di China, Jerman, Brunei, Perancis dan Thailand.
Pasaran dagangan barangan halal yang meningkat saban tahun perlu direbut oleh pengusaha-pengusaha tempatan.
Berdasarkan statistik Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC), jumlah dagangan produk halal Malaysia yang menembusi pasaran dunia pada tahun lalu mencatatkan angka RM33 bilion. Ia mencakupi permintaan 1.8 bilion pengguna barangan dan servis halal seluruh dunia.
Dijangkakan pasaran eksport barangan halal Malaysia akan meningkat RM60 bilion pada tahun 2020.


Siapkan novel tiga bulan

Posted: 09 Dec 2013 03:16 AM PST

NURUL HUSNA (kanan) bergambar bersama barisan penulis novel dari syarikat Love Novel Publication.


MINAT membaca cerita-cerita cinta ketika di bangku sekolah menjadi pendorong utama kepada Nurul Husna Razali, 20, untuk menulis novel berkaitan genre tersebut.
Ia juga ekoran pengaruh rakan-rakan yang gemar membaca buku seumpama itu ketika mereka remaja.
Novel pertama yang dibaca Nurul Husna ialah Ombak Rindu karya Fauziah Ashari pada tahun 2006. Novel itu berjaya menyuntik minatnya untuk meneruskan hobi membaca.
Ketika di bangku sekolah, Nurul Husna menulis cerita-ceritanya di dalam sebuah buku nota ketika waktu lapang.
"Penulisan saya bermula dengan menulis di atas kertas dan dibaca oleh rakan-rakan yang rapat dengan saya. Mereka memberikan komen-komen yang membina terhadap cerita-cerita tersebut.
"Rentetan itu, minat saya terhadap bidang penulisan semakin meningkat dan saya mula mencari idea-idea dan cerita-cerita yang menarik untuk ditulis," katanya.
Menurut penuntut Diploma Perniagaan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jengka, Pahang itu, hobi menulisnya menjadi serius selepas dia mula mempunyai komputer riba sendiri.
Kata Nurul Husna, daripada menulis di atas kertas, karya-karyanya kemudian dipaparkan dalam medium yang lebih terkini dan senang untuk dibaca iaitu blog.
"Kehidupan saya sebagai mahasiswi yang agak sibuk membuatkan saya terpaksa membahagikan masa dengan bijak antara pelajaran dan hobi," ujarnya.
Gadis bertubuh genit ini turut memberitahu, novel sulungnya yang berjudul Hantu Punya Bos! mengambil masa tiga bulan untuk disiapkan.
"Syukur kerana novel ini berjaya disiapkan dalam waktu yang singkat tanpa sebarang masalah yang besar," katanya.


Novel tersebut menerima sambutan yang memberangsangkan dengan memasuki cetakan keempat dan terjual lebih daripada 12,000 buah naskhah sejak diterbitkan pada Ogos lalu.
Ia merupakan satu-satunya karya Nurul Husna yang diterbitkan, manakala selebihnya boleh dibaca menerusi dalam blog http://deknalee.blogspot.com.
Menurut Nurul Husna atau nama penanya Dekna Lee, novel Hantu Punya Bos! tidak hanya berkisar tentang cinta tetapi turut menyelitkan unsur-unsur komedi untuk terus menarik minat pembaca.
Novel itu menceritakan kisah seorang lelaki bernama Arrayyan Zainuddin yang merupakan ketua di sebuah syarikat.
Perwatakannya yang garang dan suka mencari kesalahan orang lain menyebabkan dia kurang disukai oleh masyarakat sekeliling, terutamanya kakitangan syarikat itu sendiri.
Keadaan berubah apabila satu hari dia bertemu dengan seorang gadis bernama Abby yang gemar melatah.
Ini menyebabkan berlakunya beberapa kejadian lucu yang melahirkan bibit-bibit cinta antara kedua-dua watak yang berbeza itu.
Menurut Nurul Husna, karakter-karakter dalam novel berkenaan dipengaruhi oleh individu yang rapat dengannya.
"Watak Arrayyan sebagai seorang majikan yang garang diinspirasikan oleh perwatakan abang ipar saya, manakala nama Abby diilhamkan daripada adik sendiri," katanya.
Kini, gadis ini sedang giat menyiapkan beberapa manuskrip untuk dihantar kepada penerbit.


Sambut Krismas dalam air

Posted: 09 Dec 2013 03:15 AM PST


GOLONGAN cilik begitu teruja sewaktu melihat seorang penyelam skuba yang lengkap berpakaian Santa Claus turut sama berenang dengan ribuan hidupan laut di Aquatheatre.


SUASANA di hadapan akuarium gergasi yang menempatkan ratusan jenis ikan dan hidupan laut itu sunyi sepi walaupun hakikatnya ruang tersebut sesak dengan kehadiran pengunjung.
Kesemua pengunjung seolah-olah terpukau melihat keindahan akuarium berkenaan yang direka mirip dasar laut sebenar. Akuarium tersebut menjadi habitat pelbagai jenis ikan yang berbeza saiz, bentuk dan warna.
Bagaimanapun, suasana tenang itu bertukar riuh-rendah dengan sorakan pengunjung, terutamanya kanak-kanak, apabila seorang penyelam skuba berpakaian lengkap seperti Santa Claus tiba-tiba muncul dalam akuarium berkenaan.
"Lazimnya, setiap kali Santa Claus muncul, dia akan dikerumuni kanak-kanak yang inginkan hadiah. Tetapi di sini kita dapat melihat Santa Claus itu dikejar oleh ikan-ikan yang turut inginkan 'hadiah' daripadanya.
"Bukan sahaja kanak-kanak, malah kami yang dewasa ini pun terhibur melihat persembahan tersebut," ujar Amy, 23, seorang pengunjung dari Kanada yang teruja dengan keunikan aktiviti program A Sensetional Christmas di Aquaria KLCC.
Selain melihat si Santa Claus memberi makan kepada ribuan spesies ikan di Aquatheatre, para pengunjung Aquaria KLCC berpeluang untuk mencuba beberapa lagi aktiviti menarik bertemakan perayaan Hari Krismas sehingga 31 Disember ini.

IKAN pari gergasi yang kelihatan begitu jinak sewaktu diberi makan.


Menurut Pengarah Urusan Aquaria KLCC, Datuk Simon Foong, segala aktiviti yang disusun sepanjang tempoh sebulan itu direka bagi menerapkan semangat saling memberi dalam kalangan pengunjung, terutamanya kanak-kanak.
"Sebagai contoh, kanak-kanak akan diberi peluang untuk memberikan makanan kepada empat ekor memerang yang kita dipelihara di sini.
"Bagaimanapun, apa yang berbeza daripada biasa ialah makanan tersebut akan diletakkan di dalam bekas unik yang berbentuk seakan-akan 'kotak hadiah' yang sering digunakan sewaktu sambutan Hari Krismas," ujarnya memberitahu segala aktiviti yang dijalankan bertemakan perayaan tersebut.
Keceriaan perayaan
Bagi menyemarakkan lagi tema sambutan Hari Krismas, dekorasi dalaman Aquaria turut mendapat sentuhan baharu dengan warna hijau dan merah yang sinonim dengan perayaan tersebut.
Jika kena pada waktunya, para pengunjung juga bakal disajikan dengan persembahan tarian selamat datang oleh para petugas di Aquaria yang pasti memberikan keceriaan kepada para pengunjung tanpa mengira peringkat usia.

PENGUNJUNG berpeluang untuk menyentuh beberapa spesies hidupan laut di kolam-kolam khas yang disediakan.


Seorang pengunjung cilik, Mohd. Danish Hakim Mohd. Faisal, 10, berkata, dia berasa teruja untuk mengikuti aktiviti yang dijalankan memandangkan dia tidak berpeluang untuk merasainya pada pada dua lawatan yang lalu.
"Kali ini merupakan kali ketiga keluarga saya melawat Aquaria. Setiap kali tiba cuti sekolah, kami akan ke sini memandangkan setiap tahun, ada sahaja aktiviti baharu yang disediakan.
"Saya juga berasa gembira kerana dapat melihat dua maskot Aquaria iaitu ikan jerung yang dikenali sebagai Rocky dan memerang, Okie yang begitu mesra melayan saya dan adik-beradik saya yang lain," ujarnya.
Kepada pengunjung yang datang berkeluarga, Aquaria KLCC turut menyediakan pakej khas bernilai RM108 untuk empat individu iaitu dua tiket dewasa dan dua kanak-kanak.
Aquaria KLCC dibuka setiap hari dari pukul 10.30 pagi hingga 8 malam.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines