Isnin, 11 Februari 2013

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik


Asuh penghuni ke jalan Islam

Posted: 10 Feb 2013 04:56 PM PST



BERADA di tengah-tengah kehidupan serba moden hari ini setiap manusia diberi kebebasan serta pilihan untuk mencongak haluan kehidupan masing-masing bagi mencapai kesempurnaan dan matlamat yang diimpikan.
Namun, dek godaan dunia terutamanya tatkala menjadi penghuni ibu kota besar, bukan sedikit umat Islam yang adakalanya tersungkur ke jalan tidak diredai Allah.
Bagaimanapun, agama Islam tidak pernah meninggalkan umatnya dengan begitu sahaja, bahkan dibekalkan bersama kitab suci al-Quran serta as-Sunnah yang harus dijadikan pedoman bagi menjamin kehidupan yang kekal bahagia di dunia dan juga di akhirat.
Justeru, penubuhan Yayasan Al-Jenderami sebagai salah satu badan bukan kerajaan (NGO) pada tahun 2003 yang berteraskan manhaj Islami adalah amat bertepatan bagi mengembalikan penghayatan masyarakat kepada pengamalan kehidupan Islam secara lebih menyeluruh (syumul) berlandaskan syariat.
Terletak di kawasan yang strategik iaitu di Jenderam Hilir, Dengkil, Selangor kira-kira 45 kilometer (km) dari Kuala Lumpur menjadikan ia pusat setempat dan tumpuan kepada mereka yang dahaga dan cintakan ilmu agama.
Yayasan Al-Jenderami bagaimanapun terlebih dahulu bermula sebagai sebuah pusat pengajian Islam (sistem tradisional pondok) pada tahun 1986.

SELAIN ilmu agama, penghuni Al-Jenderami juga aktif dengan aktiviti kebudayaan berlandaskan Islam.


Ia kemudian mengalami anjakan paradigma lantas mengubah pusat itu kepada sebuah yayasan yang mempunyai organisasi lebih sistematik dan profesional sebagai langkah untuk memastikan ia mengikuti peredaran masa.
Kini, kompleks tersebut cukup bertuah kerana telah dilengkapi dengan prasarana lengkap seperti dewan serbaguna, masjid, Al-Jenderami Inn, rumah warga emas dan Pusat Kecemerlangan Insan Al-Jenderami (JISADANI).
Bagi mereka yang pertama kali berkunjung ke kompleks berkenaan, pasti terpegun dengan kecantikan seni bina dan persekitaran kompleks yang begitu bersih.
Siapa sangka seni bina masjid yang mirip kepada Masjid Nabawi di Madinah tersergam indah di kawasan seluas 1.6 hektar itu.
Justeru, setiap kali mendengar suara azan berkumandang dan melihat sendiri suasana komunitinya ke masjid untuk bersolat jemaah mendatangkan kedamaian kepada diri.
Benteng akidah
Ketua Pegawai Operasi Yayasan Al-Jenderami, Shahirul Azmar Ishak berkata, matlamat membina kompleks tersebut adalah untuk membangunkan sebuah perkampungan contoh yang menjurus kepada pembentukan sahsiah serta jati diri masyarakat demi menjunjung perintah Allah dan mengamalkan sunnah Rasul.
"Kompleks ini diharap menjadi kota dan benteng kepada akidah ahli Sunnah Wal Jamaah berbekalkan aspirasi peradaban ilmu dan amalan ulama salafussoleh. Malah, ia menjadi tonggak kekuatan rohaniah sebagai pertahanan menghadapi fitnah akhir zaman," jelas Shahirul.
Bagi membuktikan kenyataan itu, Kompleks Yayasan Al-Jenderami sentiasa dipenuhi dengan pengisian aktiviti-aktiviti keagamaan, kebudayaan, kebajikan dan pendidikan yang berterusan kepada komunitinya.
Malah, perkara yang jarang berlaku di tempat lain ialah kompleks itu sering dikunjungi ulama-ulama besar sama ada dari Nusantara mahupun dari Timur Tengah ketika majlis besar-besaran seperti sambutan Maulidul Rasul.

PELAJAR di Al-Jenderami diberi didikan sepenuhnya ilmu Islam sebagai bekalan meniti dewasa.


Ini sekali gus memberi peluang kepada masyarakat Islam untuk mengambil berkat dan mengenali lebih dekat ulama muktabar yang sudah tentu peluang keemasan itu sukar diperoleh.
Pada masa sama, jelas Shahirul, yayasan tersebut juga mengadakan kunjungan silaturahim dan kembara ke beberapa tempat di dalam dan luar negara contohnya Aceh, Indonesia, Pattani, India, Iraq, Thailand dan beberapa kota di Mesir.
"Tujuan diadakan ziarah ini adalah untuk menjalinkan silaturahim di samping melihat sendiri peninggalan warisan sejarah tamadun Islam," kongsi Shahirul.
Istiqamah beribadat
Seorang penghuni di rumah warga emas kompleks tersebut, Rahimah Osman, 68, memberitahu, begitu gembira menjadi salah seorang daripada warga Al-Jenderami.
Menurutnya, walaupun terpaksa berjauhan daripada anak-anaknya, tetapi Al-Jenderami banyak memberi peluang kepada Rahimah untuk melakukan ibadat dengan betul pada kala usia yang semakin senja.
"Ketika di rumah kita tetap boleh bersolat sebenarnya, namun jarang berpeluang bersolat secara berjemaah selain melakukan ibadat-ibadat sunat yang lain. Di sini, saya tidak rasa kesunyian. Saya rasa lebih bersemangat dan istiqamah bersama warga emas yang lain untuk beribadat, malah berpeluang menghadiri kelas pengajian al-Quran bagi membetulkan bacaannya.
"Lebih manis, jika berkemampuan, kita boleh pergi menziarahi makam ulama silam dan tempat-tempat bersejarah seperti ke Baitulmaqdis dan Indonesia melalui program ziarah yang dianjurkan itu," ujar Rahimah lagi.
Begitupun, Rahimah menjelaskan bahawa hubungan beliau dengan anak-anak sekeluarga tidak pernah putus.
"Setiap hari, mereka akan menelefon saya untuk mengambil tahu dan jika ada kelapangan pada waktu hujung minggu, mereka akan datang menziarahi saya," kata Rahimah.
Tidak pernah sunyi
Seorang pelajar remaja sekolah di kompleks itu pula, Muhammad Akram Azmil, 14, memberitahu, beliau gembira dan bersyukur dihantar di situ walaupun terpaksa berjauhan dengan keluarganya di Perak.

SEKUMPULAN wanita yang menghuni Al-Jenderami sedang membaca al-Quran.


"Kami di sini bukan sahaja dibekalkan dengan ilmu agama semata-mata, tetapi diasuh supaya melakukan kerja harian seperti memasak, mengemas dan menjaga kebersihan persekitan.
"Dengan melakukan kerja-kerja sedemikian, ia mampu menundukkan nafsu dan membentuk sahsiah serta akhlak seseorang," kata Muhammad Akram.
Tambah Muhammad Akram, tinggal di kompleks berkenaan juga memberi ketenangan pada jiwanya.
"Walaupun lokasinya berada di dalam kawasan perkampungan, namun segala aktiviti yang diadakan setiap minggu menyebabkan saya tidak berasa kesunyian.
"Sebagai contoh, dengan mengadakan majlis seperti tahlil dan zikir pada waktu malam, ia mendatangkan ketenteraman kepada diri," ujar Muhammad Akram yang berhasrat untuk melanjutkan pelajaran ke Indonesia ataupun Asia Barat.

Kitar semula puntung rokok

Posted: 10 Feb 2013 04:55 PM PST


Rajah menunjukkan sisa rokok yang dikitar semula TerraCycle.


USAHAWAN kitar semula, Tom Szaky sedang berusaha untuk menghapuskan masalah sedunia iaitu pencemaran daripada rokok.
Lelaki berusia 30 tahun yang mengambil keputusan untuk berhenti daripada meneruskan pengajian di Universiti Princeton semata-mata untuk bekerja di TerraCycle di Trenton, New Jersey, Amerika Syarikat itu memberitahu, tiada satu sampah pun terdapat di pejabat mereka walaupun puntung rokok.
TerraCycle telah memulakan program kitar semula sejak Mei tahun lalu di Kanada. Kemudian, ia diperluaskan hingga ke Amerika Syarikat dan Sepanyol dengan memungut puntung rokok daripada sukarelawan.
Ia kemudian boleh dikitar semula dan diproses menjadi pelbagai produk daripada bekas rokok, kotak dan sebagainya.
Bagi rokok yang dibuang ia akan dipatahkan sebelum kertas dan tembakaunya dikitar semula.
Puntung rokok dibuat daripada plastik dipanggil acetate cellulose pula akan dicairkan sebelum dicampur dengan bahan-bahan yang digunakan secara meluas oleh kilang-kilang untuk membuat plastik seperti palet iaitu bekas untuk menampung barangan berat.
Pengilang tembakau membayar TerraCycle kerana program itu sekali gus memberikan mereka sumber kewangan untuk projek itu.
Selain itu, duit yang diperoleh juga dapat disumbangkan kepada para sukarelawan menerusi sistem pungutan mata.
Secara tidak langsung, program itu menjadikan kawasan siar kaki semakin bersih. Ia juga menyebabkan TerraCycle mendapat lebih banyak peluang perniagaan selain menjual barangan kitar semula kepada rangkaian kedai Walmart dan Whole Foods.
TerraCycle mempunyai pandangan kreatif terhadap tabiat manusia yang sebelum ini disifatkan sebagai susah hendak diubah terutamanya mengajak mereka untuk mengitar semula.
Kitar semua barang
Uncang jus, botol plastik, pen, pembungkus kopi, pembungkus gula-gula, berus gigi dan papan kekunci komputer antara barangan kitar semula yang bernilai buat TerraCycle.
Sebahagian barangan akan dihantar untuk dikitar semula secara klasik iaitu mereka menggunakan barangan tersebut sebagai barangan baharu. Sementara sesetengah yang lain dinaiktaraf iaitu dikekal dan dijenamakan semula sebagai bahan baharu.
Sebagai contoh, pembungkus gula-gula lengkap dengan lambang digunakan untuk membalut buku.
"Tujuan TerraCycle adalah untuk menghasilkan barang daripada tidak boleh dikitar semula kepada boleh dikitar semula," kata Szaky yang juga merupakan Ketua Pegawai Eksekutif TerraCycle kepada AFP.
Tidak lama lagi, syarikat itu akan mengitar semula gula-gula getah dan lampin bayi yang telah digunakan namun Szaky lebih suka untuk mengitar semula rokok.
"Habuk rokok, puntungnya atau kotak pembungkus, semuanya saya suka. Selepas dilancarkan tahun lalu, program ini telah berjalan dengan jayanya.
"Kami telah mengumpulkan lebih sejuta rokok dalam tempoh yang singkat. Kami mempunyai organisasi yang hebat memungut sisa rokok dan kilang tembakau juga gembira dengan pelancaran program ini di AS dan Sepanyol," ungkap Szaky penuh teruja.
Dalam pada itu, Szaky optimis program tersebut akan diperluaskan ke Eropah dan Mexico dalam tempoh empat bulan lagi.
Menurut Szaky, untuk membuat tempat habuk rokok plastik, ia memerlukan 1,000 hingga 2,000 puntung rokok dan lebih 200,000 untuk membuat kerusi taman.
Namun, ia tidak mungkin kekurangan bekalan kerana 37 peratus sampah dunia dipenuhi dengan puntung rokok dan hampir trilion dibuang setahun.
Lebih 35 juta orang daripada 22 negara di seluruh dunia mengambil bahagian dalam program itu yang dibiayai oleh banyak syarikat korporat.
"Apabila kami mencipta penyelesaian masalah rokok, kami pergi ke syarikat-syarikat besar dan tunjukkan kepada mereka barangan plastik yang dibuat daripada rokok terpakai.
"Pada mulanya, mereka tidak mempercayai perkara tersebut, tetapi itu membuatkan kami bekerjasama sehingga kini," tambah Szaky.
Syarikat Szaky bermula apabila dua individu mempunyai idea untuk menjadikan najis ulat sebagai baja di ladang. Sekarang ia mempunyai hampir 100 pekerja.
"Saya ingin mengitar semula semua sampah yang terdapat di dunia ini. Matlamat utama saya adalah untuk membebaskan bumi ini daripada sampah. Sampah tidak wujud secara semula jadi," tegasnya.

Terompah cara Giman

Posted: 10 Feb 2013 04:55 PM PST

TEROMPAH sekadar hobi bagi Giman pada mulanya kini menjadi sumber rezeki yang agak lumayan.


BUKAN semua orang boleh bermain dengan seni halus dan dunia pertukangan jika tidak kena gurunya.
Syarat pertama perlu ada keazaman, syarat kedua perlu ada usaha tetapi itu pun belum cukup.
Bagi Giman Wakiran, 54, seni pertukangan tidak asing baginya sejak di bangku sekolah lagi.
Bak kata pepatah, belakang parang kalau diasah lagikan tajam. Dia berjaya mengeksploitasi barangan kayu menjadi rak kasut, set perabot dan meja.
Inginkan satu kelainan, lelaki eksentrik ini berjaya menghasilkan produk berasaskan kayu yang biasa dikenali sebagai terompah.
Giman memberi nafas baharu kepada terompah yang selama ini hanya berwarna merah dan bertali hitam.
"Mulanya sekadar suka-suka tetapi mula serius sejak empat tahun lalu," katanya ketika ditemui kru Jurnal Jumaat lalu.
Bertempat di Kampung Ibrahim Majid, Simpang Renggam, Johor lelaki ini teruja menceritakan keunikan Terompah Mastor.
Bapa kepada 13 anak ini menambah, kebanyakan terompah hasil tangannya dihias dengan corak menarik manakala warna ceria menjadikan ramai yang tertarik dengan keunikan barangan tersebut.
"Mulanya sekadar cenderamata kepada rakan-rakan dan pembesar-pembesar negeri.
"Saya cuba melarikan imej terompah yang berwarna merah dengan warna dan corak mengikut minat semasa seperti corak bermotif flora, gambar-gambar motosikal dan kereta," katanya.
Tutur Giman, setakat ini sambutan yang diterima cukup menggalakkan sebaik sahaja produk dipromosi anaknya melalui laman web dan media sosial Facebook.
"Sehingga ada rakyat negara lain seperti Australia, Belanda, Jepun dan Korea Selatan membelinya melalui internet," katanya.
Mansor ditanya mengenai stigma pemakaian selipar yang boleh menyebabkan seseorang tergelincir atau jatuh.
"Setakat ini jarang saya dengar individu terjatuh disebabkan terompah cuma sepatu itu terlucut daripada pergelangan kaki kerana permukaan tapaknya yang licin.
"Tetapi, permukaan tapak bawahnya akan menjadi kasar apabila kerap digunakan menjadikannya lebih stabil. Tetapi, jika sudah terlalu haus buangkan sahaja beli yang baharu," kata Giman sambil ketawa.
Tambah Giman, tidak sukar untuk menghasilkan terompah kerana dia hanya menggunakan kayu batang pokok durian dan getah.
Katanya, dia boleh menghasilkan sepasang terompah dalam masa 15 minit.

HARGA sepasang Terompah Mastor RM35 hingga RM45.


"Mulanya, saya akan mereka coraknya dengan kertas ataupun grafik berkomputer. Selepas itu memotong blok kayu berbentuk empat segi kepada bentuk terompah.
"Kemudian talinya menggunakan getah atau kulit. Proses corak bahagian sarung serta lapisan atasnya hanya menggunakan pelekat khas.
Setakat ini, lebih 1,000 terompah dihasilkan setiap bulan untuk memenuhi keperluan pelanggan dalam dan luar negara.
"Saya juga sedang bekerjasama dengan seorang doktor di Jeli, Kelantan menghasilkan terompah yang mempunyai nilai kesihatan untuk tubuh seseorang terutamanya di bahagian tapak kaki," ujarnya.
Sepatu wajib
Selain itu, Giman yang gemar memakai terompah untuk menghadiri program rasmi, kenduri-kendara, surau, masjid dan Hari Raya Aidilfitri ingin menghasilkan sepatu yang menggunakan plastik sebagai medium utama.
"Harga sepasang terompah yang dijual sekitar RM35 hingga RM45, mungkin terompah plastik boleh dijual kurang RM10.
"Saya inginkan semua orang mampu membeli kasut ini dan mengembalikan budaya tradisional yang semakin terhakis ini," terangnya jujur.
Tutur Giman lagi, dia turut memperkenalkan Tarian Terompah.
Tarian Terompah merupakan salah satu daripada tarian yang digarap daripada kehidupan seharian masyarakat lama.
Diadaptasi daripada pergerakan kaki menggunakan terompah yang mengeluarkan bunyi dengan hentakan kaki si penari.
Pemakainya mengenakan baju Melayu Johor bagi lelaki manakala wanita kebiasaannya baju kebaya sambil menari diiringi muzik terhasil daripada paluan gambus, rebana, gendang dan rebab.
Tempoh tarian ialah selama 10 hingga 15 minit.
Obses Giman bukan sekadar menghasilkan terompah tetapi mewajibkan pemakaian kasut itu semasa keluarganya mengunjungi sanak saudara dan rakan-rakan pada sambutan Hari Raya Aidilfitri dan semasa menghadiri kenduri-kendara.

TEROMPAH Mastor mengambil masa 15 minit untuk disiapkan.


Menunggang motosikal
"Bukan apa, saya harus menunjukkan contoh kepada orang lain. Jika pembuatnya sendiri tidak mencuba, apatah lagi orang lain.
"Syukur kerana anak-anak dan menantu dapat menerimanya dengan baik," katanya.
Lelaki ini juga sering memakai topi dan terompah semasa menghadiri majlis rasmi sehingga menjadi 'trademark' jika individu lain ingin mengenalinya dengan lebih dekat.
"Jika memandu kereta Mercedes E280 sekalipun saya akan memakai terompah termasuk menunggang motosikal jenis Harley-Davidson.
"Penduduk di Simpang Renggam sudah kenal dan biasa dengan keadaan sebegitu.
"Namun saya sering memakainya jika ke surau atau masjid," tambahnya.
Dia juga pernah ditegur oleh kakitangan sebuah hotel di Kuala Lumpur kerana bunyi bising terompah yang dipakainya semasa ingin keluar minum di gerai makanan.
"Kakitangan itu memberitahu perbuatan itu mengganggu tetamu hotel tetapi sebaik sahaja saya mengatakan ingin berjumpa dengan pengurusnya dia agak cuak.
"Namun, sebaik sahaja berjumpa dengan pengurus tersebut dia mengatakan bagus kerana saya masih mengekalkan nilai-nilai tradisional penduduk negara ini," jelasnya.
Terompah Mansor juga digunakan beberapa hotel di Johor menggantikan selipar untuk ke tandas dan bilik air bagi kegunaan tetamu.
Dia juga berharap terompah yang dahulunya semakin tidak dikenali mula mendapat sambutan kembali dan menjadi salah satu produk untuk sektor pelancongan negara.
"Bukan sekadar rekaan saya tetapi juga pembuat yang lain kerana sesuai untuk semua golongan, bangsa dan keturunan di seluruh dunia," katanya pengakhir bicara.

Hidup dua kali

Posted: 10 Feb 2013 04:54 PM PST

GAMBAR fail Malala ketika tiba di Hospital Queen Elizabeth di Birmingham, Britain pada Oktober tahun lalu.


GADIS ini baru sahaja menginjak umur 15 tahun namun suara Malala Yousafzai cukup lantang dalam memperjuangkan hak pendidikan dalam kalangan wanita, terutamanya di kawasan tempat tinggalnya di Lembah Swat yang menjadi pusat aktiviti Taliban di utara Pakistan.
Keberaniannya itu pernah memakan diri apabila dia ditembak di leher dan kepala oleh pejuang Taliban dalam satu cubaan membunuhnya pada 9 Oktober lalu.
Ketika kejadian, Malala sedang dalam perjalanan pulang dari sekolah sebelum anggota Taliban menahan bas yang dinaikinya.
Akibat daripada insiden itu, Malala tidak sedarkan diri selama berhari-hari. Bagaimanapun, nasibnya baik kerana dia mendapat rawatan intensif daripada sekumpulan pakar perubatan tempatan dan antarabangsa.
Selepas peluru yang menembusi kepalanya berjaya dikeluarkan oleh pakar bedah di Pakistan, anak sulung daripada tiga beradik ini diterbangkan ke Hospital Queen Elizabeth, di Brimingham, Britain untuk menjalani beberapa siri pembedahan dan rawatan rapi.
Keadaannya beransur pulih selepas menjalani pembedahan memasang plat titanium di tengkoraknya pada Januari lalu.
Malala mula mendapat perhatian masyarakat dunia selepas muncul dalam media antarabangsa, mengutuk tindakan Taliban yang mengharamkan pendidikan ke atas wanita di kebanyakan kawasan pergunungan di wilayah utara Pakistan pada Januari 2012.

SEKUMPULAN pelajar di New Delhi, India mengadakan rapat umum baru-baru ini untuk menyatakan sokongan kepada Malala.


Tak endah
Malala sekeluarga tidak mengendahkan amaran itu malah dia masih pergi ke sekolah setiap hari dan bermain dengan rakan-rakannya di padang sekolah.
Bukan sekadar itu, dia juga tegas menyatakan pendiriannya terhadap hak pendidikan wanita dalam satu temu bual bersama CNN pada tahun 2009.
"Saya ada hak untuk belajar, bermain dan menyanyi. Saya juga ada hak untuk ke pasar.
"Saya tidak perlu takut menentang pihak yang menyekat hak saya dan kawan-kawan," ujarnya yang fasih berbahasa Inggeris.
Sementara itu, menurut seorang wartawan New York Times yang pernah menemubualnya pada tahun 2009, Adam Ellick, Malala bukan budak perempuan biasa.
"Saya boleh melihat karakter berbeza dalam dirinya. Dia seorang remaja yang riang, anak yang sangat patuh kepada ibu bapanya dan kakak yang bersifat pelindung terhadap adik-adiknya.

SEORANG doktor menunjukkan plat titanium yang digunakan untuk menampal kerosakan di kepala Malala.


Suka aiskrim vanila
"Dia suka membaca novel cinta, menonton sitkom Amerika dan menggemari aiskrim vanila.
"Namun dalam masa yang sama, Malala adalah seorang pejuang hak asasi manusia yang cukup saya kagumi. Walaupun umurnya masih mentah, dia tahu kemelut yang berlaku di sekelilingnya.
"Percakapannya persis orang dewasa. Walaupun masih remaja tetapi dia seorang gadis berani.
Malala tidak gentar bercakap di dalam mesyuarat berprofil tinggi ataupun duduk di meja rundingan dengan orang sebaya bapanya.
"Andainya dia merasakan haknya dinafikan, dia tidak berdiam diri. Malala sebaliknya tegas mempertahankan hak tersebut, bukan sahaja untuk kepentingan dirinya tetapi juga sebagai suara yang mewakili rakan-rakan dan golongan wanita secara amnya," jelas Ellick yang pernah merakamkan dokumentari berkisar kehidupan kanak-kanak Pakistan di bawah kuasa Taliban.
Tambah Ellick, karakter Malala banyak dipengaruhi bapanya, Ziauddin Yousafzai yang merupakan penyair yang juga pemilik sekolah swasta.
"Biarpun usianya masih muda, persekitaran menjadikan dia mampu berfikiran jauh lebih matang daripada usia sebenarnya.
"Malala seorang yang komited terhadap pelajaran. Dia juga gadis yang idealis.
"Selain suka ke sekolah, dia juga akan pastikan waktu petangnya dihabiskan dengan mengulang kaji pelajaran bersama rakan-rakan.
"Kalau terserempak dengannya di jalanan, begnya sentiasa penuh dengan buku," ujar Ellick.
Pernah sekali Ellick bertanya dengan Malala, puak Taliban berjuang dengan senapang dan bom, sedangkan dia tidak mempunyai apa-apa. Jawab Malala:
"Saya akan gunakan al-Quran dan beritahu tindakan mereka menidakkan hak pendidikan itu tidak betul. Ini kerana, tidak ada satu ayat pun dalam al-Quran yang mengharamkan wanita daripada menuntut ilmu."

KESELAMATAN di kawasan pergunungan di utara Pakistan masih rapuh terutama membabitkan keselamatan wanita.


Jadi presiden
Malala juga ditanya, apa yang akan dilakukan sekiranya dia dilantik sebagai Presiden Pakistan, Malala menjawab: "Saya akan beritahu Taliban bahawa wanita ada hak untuk belajar."
Menurut statistik yang dikeluarkan Pejabat Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Hak Asasi Manusia (OHCHR), antara 2007 hingga 2009, tentera Taliban telah menutup sebanyak 172 sekolah di Pakistan.
Akibat pengharaman hak pendidikan itu, seramai 23,000 pelajar terpaksa berhenti bersekolah.
"Sejak pelajar perempuan diharamkan bersekolah, ramai ibu bapa di kawasan ini mengambil keputusan untuk berpindah demi memberi peluang kepada anak-anak mereka untuk bersekolah di tempat lain.
"Di sekolah saya, jumlah pelajar semakin lama semakin sedikit. Daripada ratusan pelajar, kini hanya tinggal 11 orang sahaja.
"Kebanyakan ibu bapa terpaksa mengurung dan menyuruh anak gadis mereka membaca dan menelaah pelajaran di rumah.
"Saya tidak faham mengapa Taliban mengharamkan pendidikan.
"Mereka bukan sahaja menutup sekolah, bahkan sekolah kami turut dimusnahkan.
"Ini abad ke-21, zaman di mana orang berlumba-lumba mencari ilmu. Saya tidak boleh bayangkan bagaimana ada orang boleh hidup tanpa pendidikan, " ujar Malala penuh matang.
Hadiah Nobel
Selain lantang bersuara di media, gadis bermata bundar ini juga menyuarakan pendiriannya itu melalui blognya yang banyak menceritakan dengan kehidupannya sebagai gadis Pakistan.
Menulis dalam bahasa Urdu di blognya, Malala menegaskan, setiap kanak-kanak berhak untuk belajar, tanpa mengira lokasi mereka berada.
"Kalau saya punya kuasa ajaib, saya akan pastikan setiap kanak-kanak mendapat pendidikan terbaik, walau apa pun keadaan mereka.
"Saya juga mahu berkhidmat untuk orang ramai. Kalau Taliban menganggap kelantangan saya ini satu bentuk keingkaran, saya tidak kisah. Saya hanya jalankan tanggungjawab kepada Allah.
"Taliban buat hidup kami susah. Saya reda kalau ditakdirkan mati di tangan mereka. Mungkin tidak ada lagi kematian yang lebih baik selain mati dalam memperjuangkan hak yang selama ini dinafikan.
"Kesihatan saya bertambah baik. Allah makbulkan doa anda semua.
"Selepas benar-benar sembuh, saya akan berkhidmat untuk masyarakat," ujar Malala.
Kisah hidup dan perjuangan Malala membuka mata banyak pihak. Dia juga mengambil inisiatif menubuhkan Yayasan Malala yang memperjuangkan hak pendidikan dalam kalangan kanak-kanak perempuan.
Selain menjadi inspirasi bagi kanak-kanak yang berada di negara bergolak, semangat Malala juga turut menarik perhatian selebriti seperti Angelina Jolie dan Tina Turner bergabung untuk menyokong usaha murni Malala.
Rentetan daripada penubuhan yayasan berkenaan, Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari dan Pertubuhan Pelajaran, Sains, dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) berjaya mengumpulkan dana berjumlah AS$10 juta (RM31 juta) untuk merealisasikan hasrat Malala yang mahukan semua kanak-kanak perempuan dimasukkan ke sekolah pada tahun 2015.
Kesungguhan gadis ini turut menarik perhatian ramai pemimpin negara-negara asing. Malah nama Malala Yousafzai turut dicalonkan sebagai penerima Hadiah Nobel Keamanan 2013.
Malah, ketika Malala mendapatkan rawatan di Britain, lebih 30,000 orang menandatangani petisyen sebagai sebahagian daripada usaha global oleh pejuang hak-hak wanita yang mahu gadis tersebut diberi pengiktirafan bertaraf dunia.
Selain di Britain, kempen yang sama turut diadakan di Kanada, Perancis dan Sepanyol.
Di bawah peraturan Jawatankuasa Nobel, hanya tokoh seperti ahli-ahli perhimpunan-perhimpunan kebangsaan dan negara boleh dicalonkan.
Setakat ini, Malala adalah calon penerima Hadiah Nobel Keamanan termuda dalam kalangan wanita.

Pesta pelik manusia

Posted: 10 Feb 2013 04:53 PM PST

MASYARAKAT Sepanyol percaya amalan melompat melepasi bayi yang baru lahir dapat mengusir hantu.


WUJUDNYA masyarakat di dunia yang pelbagai bangsa melahirkan bermacam-macam ragam hidup serta budaya berbeza.
Bukan sekadar budaya, tetapi ada perayaan pelik yang masih dipraktikkan walaupun ia mencabar batas sensitiviti, menakutkan dan tidak terjangkau dek fikiran manusia normal.
Walaupun Sepanyol dianggap negeri maju namun ada sejumlah masyarakat di negara Kesatuan Eropah itu sanggup melompat di atas bayi baru lahir hanya kerana mahu menghalau jembalang.
Perayaan kuno itu masih diamalkan oleh penduduk kampung di Castrillo, Sepanyol sehingga kini.
Cuma peliknya, lelaki dewasa berpakaian menakutkan seperti syaitan akan melompat melepasi empat hingga lima orang bayi yang baru dilahirkan.
Amalan pelik ini dijalankan sejak 1620 di perkampungan ini bertujuan memastikan setiap bayi itu selamat, sihat serta melindungi mereka daripada semangat jahat.
PESTA TOMATO di Valencia, Sepanyol menyebabkan seluruh badan anda dilumuri buah itu.


Di Korea Selatan pula, Perayaan Lumpur Boryeong berlangsung di bandar Boryeong yang terletak kira-kira 200 kilometer dari bandar Seoul.
Pesta tujuh hari ini berlangsung di sebuah pantai yang berlumpur pada bulan Jun atau Julai setiap tahun.
Lumpur di kawasan itu didakwa kaya dengan mineral selain boleh mengubati penyakit kulit.
Festival ini cukup popular di Korea Selatan sejak tahun 1998 dengan kehadiran lebih 1 juta orang termasuk pelancong asing.
Kalangan pelancong asing akan berasa teruja kerana dapat menikmati keseronokan bermain lumpur.
Aktiviti yang diadakan seperti mandi tab bersaiz besar yang mengandungi lumpur, gusti lumpur, meluncur dalam lumpur, latihan ketenteraan lumpur dan penjara lumpur.
Di Jepun, penduduk negara Matahari Terbit itu juga tidak kurang sisi eksentriknya. Hadaki Matsuri (Pesta Bogel) diadakan setiap tahun untuk lelaki negara itu membuang dosa.
Tetapi, mereka bukan telanjang bulat cuma wajib memakai pakaian tradisional Jepun seperti cawat.
Tradisi yang diadakan di beberapa daerah di Jepun ini bermula sejak 1,600 tahun yang lalu.
Aktiviti yang menyusahkan dan membuang masa ini bukan sekadar melibatkan manusia dan bayi tetapi juga haiwan.
Ironi, Turki tidak pernah melahirkan bakat-bakat besar dalam sukan gusti tetapi popular dengan sukan gusti unta.

LUMPUR sememangnya kotor tetapi bagi rakyat Korea Selatan ia kaya dengan nilai kesihatan.


Gusti unta
Dikenali sebagai Kejohanan Gusti Unta, acara tahunan tersebut selalunya dimulakan pada Ahad ketiga dalam bulan Januari di Selcuk, wilayah Aegean.
Acara itu merupakan tradisi yang dimulakan sejak 2,400 tahun dahulu oleh puak-puak yang tinggal di Turki.
Secara umumnya, gusti unta melibatkan perlawanan antara dua ekor unta jantan jenis Tulu, yang dilagakan untuk merebut seekor unta betina.
Peraturan gusti unta sangat mudah. Sekiranya seekor daripada unta jantan berkenaan berundur, jatuh atau 'menjerit seolah-olah mengaku kalah,' maka unta terbabit diisytiharkan sebagai tewas.
KEJU memang sedap dimakan tetapi bagi segelintir masyarakat Britain makanan itu dikejar sebelum ditangkap untuk memperoleh hadiah lumayan.


Tangkap keju
Kira-kira 1,200 ekor unta akan menyertai pertandingan berkenaan setiap tahun.
Berlainan pula halnya di Thailand. Jika di Malaysia monyet dianggap haiwan perosak tetapi penduduk Thailand menganggap ia bak seorang raja kerana akan dijamu makanan mewah termasuklah buah-buahan segar.
Berlangsung di kawasan Lopburi setiap tahun lebih 2,000 ekor monyet disaji dengan makanan lazat.
Menariknya semua monyet sentiasa menunggu saat festival ini dijalankan kerana kepercayaan penduduk daerah itu haiwan tersebut membawa tuah dan rezeki.
Pesta ini diadakan setiap tahun di Thailand pada bulan November untuk mempromosikan sektor pelancongan.
Selain itu, monyet Lopburi berkeliaran bebas tanpa sebarang gangguan.
Jika wanita menganggap avokado boleh meremajakan wajah, tetapi lelaki Sepanyol memusnahkan beratus-ratus tan buah tomato tanpa alasan munasabah dalam Pesta Tomato atau Latomatino di Bunol, Valencia.

PERLAWANAN gusti bukan sahaja melibatkan manusia tetapi unta di Turki.


Para peserta diwajibkan untuk menghancurkan buah itu sebelum dibaling atau dilumur kepada individu lain.
Bukan sahaja tomato, keju juga menjadi sasaran untuk dibazirkan.
Pesta keju di Britain yang bermula sejak 200 tahun lampau diadakan di Bukit Cooper di wilayah Gloucester, Britain.
Menariknya, peserta akan berlari menuruni bukit yang dipenuhi selut serta rumput untuk menangkap keju berbentuk roda yang dilepaskan dari atas bukit.
Namun, aktiviti ini bukan mudah kerana keju yang dilepaskan itu boleh bergerak sehingga 70 kilometer sejam sehingga mengakibatkan ramai peserta yang tercedera.
Apa pun, Pesta Air atau Songkran di Thailand merupakan pesta yang sentiasa dinanti-nantikan bukan sahaja oleh masyarakat tempatan tetapi juga pelancong asing.
Air akan dicurahkan kepada sesiapa sahaja sewaktu pesta yang berlangsung pada musim panas.
Pesta tahunan tiga hari pada pertengahan April itu akan melibatkan seluruh penduduk Thailand dan setiap individu harus bersiap sedia untuk basah kuyup sepanjang hari.
Malah ada yang sanggup meronda menggunakan kenderaan keliling bandar bagi mencari mangsa untuk disimbahkan air.

Pemodenan pakaian tradisi Cina

Posted: 10 Feb 2013 04:52 PM PST



KETIKA era pemerintahan Manchu pada zaman dinasti Qing di China, wujud satu sistem yang memperkenalkan kod pemakaian dalam kalangan masyarakat mereka. Qipao atau dikenali sebagai ceongsam mula popular dalam kelompok wanita daripada kerabat diraja.
Pada waktu itu, ceongsam direka dengan potongan lurus, sedikit longgar dan labuh sehingga mencecah lantai. Kebiasaannya ia dihasilkan daripada fabrik sutera dan keseluruhan busana itu disulam manakala kolar dan lengan baju dihiasi perincian les.
Menjengah rangka masa 1920-an, ceongsam mula digayakan hampir keseluruhan wanita di China. Menerima pengaruh stail dres Barat, pakaian klasik itu mula mengalami perubahan rekaan. Siluetnya lebih ketara manakala labuhnya disingkatkan bagi menampilkan sosok tubuh seorang perempuan.
Transisi ceongsam terus berlaku sekitar tahun 1940-an. Fungsinya lebih praktikal terutamanya menjelang musim panas. Ceongsam tanpa lengan dicipta malah rekaan tanpa kolar mula mendapat perhatian.
Akhirnya, ceongsam menjadi busana standard wanita Cina di Asia pada tahun 1960-an. Bagaimanapun, rekaannya mengalami evolusi apabila fesyen Barat mula meresap dalam peradaban manusia di seluruh dunia. Ceongsam dengan belahan pada bahagian sisi mencipta fenomena luar biasa, malah ia menjadi semakin pendek sehingga ke paras lutut.
Ironinya, busana indah kebanggaan kaum Cina itu seakan-akan tenggelam dek arus kemodenan. Generasi muda jarang dilihat menggayakan ceongsam pada acara-acara rasmi mahupun perayaan Tahun Baru Cina. Legasi ceongsam seolah-olah berkubur tanpa diperjuangkan golongan muda.
Perunding pemasaran dan pengiklanan bagi Living Social, G-When, 25, mengakui telah wujud jurang minat dalam kalangan wanita muda berketurunan Cina terhadap ceongsam. Bagaimanapun, busana itu masih menjadi pilihan majoriti perempuan setiap kali tiba Tahun Baru Cina.

CEONGSAM tanpa lengan bersama seluar tiga suku memberikan sedikit aura maskulin.


"Dahulu ceongsam dipakai secara seharian, tetapi hari ini ceongsam hanya menjadi pilihan ketika perayaan dan acara rasmi.
"Saya sendiri memiliki sehelai ceongsam yang diperturunkan daripada ibu. Disebabkan ceongsam itu diperbuat menggunakan material berkualiti tinggi, saya hanya memakainya pada Tahun Baru Cina kerana takut ia rosak jika kerap digunakan," kongsi G-When yang juga model separuh masa.
Tawaran ceongsam moden di pasaran pada masa kini dirasakan efektif bagi membentuk kembali minat remaja Cina terhadap busana itu. Tambah G-When, inisiatif tersebut mampu mengingatkan anak-anak muda terhadap asal-usul dan tradisi masyhur kaum Cina.
"Ia bukan sahaja menjadi perlambangan masyarakat Cina di seluruh dunia malah membentuk identiti unik kepada kami yang berada di Malaysia.
"Setiap bangsa di negara ini mempunyai pakaian tradisional tersendiri dan ceongsam memang dikenali sebagai busana rasmi kaum Cina," ujar G-When yang menyifatkan Tahun Baru Cina sebagai waktu terbaik bagi keluarga berkumpul selepas tidak berjumpa untuk tempoh yang lama.
Ceongsam batik
Sutera dan kapas sentiasa mendominasi pilihan pereka fesyen yang bercadang menghasilkan sehelai ceongsam. Motif flora dan pohon kecil antara simbol utuh dalam frasa ceongsam. Begitupun, olahan unik daripada cetakan berbeza pada ceongsam seperti corak geometri mahupun polos, telah membenarkan individu kreatif bereksperimen dalam penghasilan ceongsam.
Melvin Shah, pereka fesyen tempatan menjadi antara individu yang berani mereka ceongsam yang bertentangan daripada konsep asal. Ceongsam batik menjadi pertaruhan Melvin sempena Tahun Baru Cina yang bakal menjelang hujung minggu ini.
Batik eksperimentasi yang disediakan dalam rona terang seperti merah, biru dan ungu gelap itu dikhabarkan menggunakan teknik shibori yang amat terkenal di Jepun. Perincian dari segi penghasilan batik itu menjadikan ceongsam unik Melvin sebagai busana kategori klasik moden.
Menurut Melvin, ceongsam batik turut mengangkat sentimen ketimuran dari segi penghasilan kolar mandarin. Ia juga menggunakan zip belakang yang mudah tanpa sebarang butang.
Selain rekaan baharu itu, Melvin turut menjadikan ceongsam sebagai panduan bagi mencipta koleksi musim bunga/panas 2013. Bertemakan Oriental Opulance, elemen Cina pada persalinan ciptaan pereka dari Kuala Lumpur itu jelas dilihat pada kolar Shanghai yang diterapkan.
"Kolar ceongsam mempunyai kategori yang berbeza dari segi ketinggian dan lebar. Pada dasarnya, kolar Shanghai memang direka tinggi kerana di luar negara, ia sangat berguna ketika musim sejuk.

CEONGSAM yang diperkenalkan Lady Aixingioro Hengxiang ini popular pada era pemerintahan Guangxu sekitar tahun 1875 sehingga awal 1900.


"Kolar yang tinggi juga membuatkan leher wanita tampak lebih jinjang. Koleksi saya kali ini memang dihasilkan dengan kolar tinggi agar nilai elegan dan eksklusif itu mampu ditonjolkan.
"Setiap helaian Oriental Opulance, kecuali dres, didatangkan bersama seluar kembang pada bahagian atas dan kecil di bawah (harem) tiga suku," jelas Melvin ketika ditemui Stailo.
Gemilang broked
Mungkin ramai pereka akan berfikir panjang apabila memilih material broked untuk menghasilkan rekaan mereka terutama sekali ceongsam yang natijahnya dikenali sebagai busana ringan.
Secara amnya, broked merupakan kain tebal yang diperbuat daripada sutera dengan tenunan benang emas atau perak. Jadi, berbalik kepada peradaban lampau Cina, memang diakui broked berasaskan sutera sangat sebati dalam penciptaan ceongsam.
Dalam konteks Malaysia, material broked pernah melalui era gemilangnya sekitar tahun 1960-an. Kemegahan kain tersebut terbukti menerusi gaya yang ditampilkan barisan artis pada era tersebut. Perlahan-lahan ia menjadi material wajib untuk busana perkahwinan menjelang tahun 1980-an dan 1990-an.
Hari ini, konsepsi broked sering dikaitkan dengan terma negatif. Istilah 'ketinggalan zaman' adalah antara konotasi biasa didengar tentang broked. Namun, usaha Melvin menaikkan semula ceongsam broked perlu diberi pujian.
Ujarnya, ketepatan konsep membuatkannya memilih broked sebagai fabrik utama. Hasilnya amat menakjubkan. Motif flora tampak berseri dalam lingkaran benang emas yang menghiasi busana indah itu. Corak yang melatari busana-busana itu juga dilihat berjaya menggendong simbol Tahun Baru Cina kali ini iaitu ular.
Ceongsam tersebut diolah seakan-akan jaket berbutang tengah dan setiap helaian ditampilkan dalam potongan berbeza. Busana berlengan panjang diberi potongan ramping pada pinggang bagi menyerlahkan sifat feminin pada si pemakai.

IKLAN sabun di Shanghai pada tahun 1930-an ini menunjukkan dua wanita dalam busana ceongsam.


"Ceongsam broked tanpa lengan pula menggunakan potongan lurus agar sisi kekuatan wanita itu dapat diterjemahkan dengan sempurna," tambah Melvin yang memberitahu, warna firus, hijau jed, oren dan fuchsia menjadi rona dominan dalam koleksi tersebut.
Disebabkan ceongsam broked itu sudah sarat dari segi mainan warna, motif dan material, pemilihan aksesori perlu diminimumkan. Kata Melvin: "Sekiranya ingin menambah aksesori, pakai anting-anting jed atau rantai mutiara agar sesuai dengan konsep busana tersebut. Pastikan solekan yang dikenakan juga nipis agar tidak membayangi pakaian.

Potongan klasik penyeri Tahun Ular

Posted: 10 Feb 2013 04:52 PM PST


TABURAN motif flora menambah seri pada potongan ceongsam paras lutut.


BERTUAHNYA Malaysia apabila seluruh masyarakat dapat merasai kepelbagaian budaya di samping bersama-sama meraikan sambutan hari perayaan setiap kaum yang terdapat di negara kita.
Tidak lama lagi, Tahun Baru Cina akan disambut dan ia bakal dimeriahkan lagi dengan busana rona merah terang. Tentunya persalinan tradisional ceongsam menjadi pilihan pada hari tersebut.
Persalinan tradisi sememangnya indah dipakai bagi mengekalkan aura klasik bersempena sambutan perayaan. Jika renyah dan tidak selesa, pilih busana dengan gaya kontemporari dan dipadankan dengan seluar atau skirt mini.
Bagi memberikan gambaran pengolahan gaya tradisi yang diberi sentuhan terkini, Mayfair hadir dengan tujuh persalinan yang dipercikkan rona-rona ceria dan sederhana terang, bersesuaian konsep perayaan Tahun Baru Cina.
Ciri-ciri keaslian terserlah dalam koleksi istimewa Mayfair yang mengambil inspirasi gaya era 20-an hingga 40-an.
Seimbas lalu, pesona yang diketengahkan itu ibarat gaya wanita molek yang terdapat dalam poster kalendar Shanghai pada era tersebut. Ia jelas kelihatan pada rekaan, potongan, fabrik, motif dan kemasan butang buatan sendiri.
Koleksi tersebut banyak menggunakan motif-motif klasik seperti bunga-bungaan. Selain itu, rekaannya beralun cantik dan mengikut badan tampak menarik dipadankan bersama kasut bertumit tinggi atau bertumit rata.

USAH segan menyarungkan busana tradisi kerana padanan yang menarik memberi impak menawan.


Pemilihan fabrik perlu diambil kira agar bersesuaian dengan keadaan suhu tempatan. Mayfair menggunakan material seperti kapas halus kerana sifatnya yang selesa dipakai selain fabrik kait yang fleksibel menghasilkan siluet yang cantik mengikut alur tubuh badan.
Rangkaian ini merangkumi pakaian yang direka untuk perayaan biasa dan acara formal, dengan jahitan kemasan yang rapi, top berwarna terang yang sesuai dipakai ke mana-mana sahaja.
Mayfair tidak sekadar menyajikan variasi pilihan rekaan terbaharu malah pemakai boleh memilih untuk membuat ukuran sendiri memandangkan butik tersebut menerima tempahan eksklusif.

Gaya vintaj galeri Wei-Ling

Posted: 10 Feb 2013 04:50 PM PST

RUANG pameran yang luas memberikan keselesaan kepada pengunjung.


TERLETAK di tengah-tengah kesesakan Brickfields, Kuala Lumpur, galeri seni Wei-Ling merupakan sebuah galeri yang menjadi ruang pameran pelbagai jenis lukisan serta arca seni hasil kreativiti pelukis tempatan dan luar negara.
Di sebalik keutuhan dan kecantikan bangunan tiga tingkat yang telah berdiri megah sejak lebih 100 tahun itu, tersirat 1,001 kisah menarik yang menceritakan permulaan perjalanan seni bagi pemiliknya, Lim Wei-Ling.
Pertama kali menjejakkan kaki ke dalam galeri seni yang berkonsepkan kontemporari itu, mata tertancap pada koleksi perabot lama yang dihimpunkan bersama-sama dengan hiasan pasu porselin bersaiz besar di tingkat bawah premis.
Kehadiran lampu malap berwarna jingga yang menyimbahi keseluruhan ruang pameran pula menambahkan lagi nilai seni yang ada pada koleksi unik berkenaan.
Selain itu, terdapat juga sebuah meja makan yang diletakkan berhampiran empat batang tiang dan beberapa buah meja solek besar lengkap dengan cermin.
Kesan terbakar
Secara keseluruhan, galeri seni Wei-Ling terbahagi kepada tiga tingkat iaitu tingkat bawah untuk menyimpan koleksi peribadi milik keluarga Wei-Ling serta tingkat dua dan tiga dijadikan ruang pameran utama.
Tingkat kedua dihubungkan dengan tangga kayu sebelum pengunjung dibawa ke dalam ruang pameran yang dipisahkan dengan sebuah pintu usang.
Sebaik penulis tiba ke tingkat dua, kelihatan sebuah ruang pameran yang dibiarkan lapang dengan dinding berona putih bersih bertujuan memberi keselesaan kepada pengunjung supaya dapat memberikan fokus yang sepenuhnya ketika meneliti lukisan yang dipamerkan di sana.
Ketika mengamati puluhan lukisan yang tergantung di dinding, penulis mendapati, terdapat beberapa kesan hitam terbakar di atas lantai dan dinding galeri yang dilindungi dengan cermin lutsinar.
Kesan terbakar itu seolah-olah sengaja dibiarkan oleh pemilik bangunan itu sebagai salah satu elemen tarikan buat pengunjung.
Menurut pembantu bersekutunya, Shaza Sofie, bangunan tersebut pada asalnya adalah sebuah pejabat arkitek milik bapa Wei-Ling. Ia pernah mengalami kerosakan teruk dalam satu kebakaran yang berlaku pada tahun 2004.
"Selepas berlakunya insiden kebakaran itu, bapa Wei-Ling bercadang untuk menyerahkan bangunan tersebut kepada anaknya untuk dijadikan sebagai galeri seni.
"Sebelum itu galeri Wei-Ling yang diberi nama Townhouse Gallery terletak di Bangsar, Kuala Lumpur. Setelah menjalani proses pengubahsuaian, Townhouse Gallery dijenamakan semula sebagai galeri seni Wei-Ling dan dibuka sepenuhnya pada tahun 2005 di Brickfields. Sebahagian daripada kesan-kesan terbakar sengaja ditinggalkan begitu sahaja sebagai elemen tambahan buat tatapan pengunjung," kata Shaza.
Antara pelukis tempatan yang sering mengambil bahagian dalam pameran di galeri seni Wei-Ling ialah Chin Kong Yee, Yau Bee Ling, Yusof Gani dan terkini, Noor Azizan Rahman Paiman.
Galeri seni Wei-Ling dibuka setiap hari Isnin hingga Jumaat pada pukul 12 tengah hari hingga 7 malam dan Sabtu pada pukul 10 pagi hingga 5 petang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines