Sabtu, 23 Februari 2013

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik


Ammar Alfian Kesal Putus Cinta Puteri Sarah

Posted: 22 Feb 2013 03:53 AM PST

Ammar Alfian
KUALA LUMPUR: Pelakon dan model Ammar Alfian Aziz diselubungi rasa kesal kerana sifatnya yang tidak menghargai Puteri Sarah menyebabkan terjadinya perpisahan selepas lima tahun mereka bercinta.
Pemilik nama penuh Ammar Alfian Aziz Mohd Zakri, 26, ini berkata, dia terpaksa memutuskan hubungan wanita itu pada November tahun lalu kerana mereka sudah tidak mempunyai keserasian untuk bersama lagi.
"Sebenarnya setiap hari timbul rasa kesal dengan perpisahan kami tetapi hendak buat macam mana sebab kami sudah tidak serasi lagi.
"Perpisahan itu berpunca daripada kesilapan saya yang tidak pandai menghargai hatinya ketika bersama dulu," luahnya kepada mStar Online pada petang Khamis.
Desas-desus keretakan hubungan pasangan itu mula diperkatakan sejak sebulan lalu apabila Ammar keluar bersama wanita lain.
Menjawab dakwaan itu, Ammar berkata, ia adalah tuduhan yang tidak benar kerana dia masih belum menemui pengganti selepas berpisah dengan Sarah.
"Sepanjang lima tahun hubungan kami, memang ramai yang dengki dengan memburuk-burukkan nama saya kepada Sarah.
Saat indah Ammar dan Puteri Sarah.
"Apabila terlalu banyak fitnah kononnya saya curang disampaikan kepada Sarah, lama-kelamaan dia menjadi tawar hati.
"Walaupun saya sudah berusaha untuk meyakinkannya bahawa itu hanya fitnah tetapi ia sukar untuk memulihkan persepsinya kepada saya," katanya yang mengakui Sarah sudah mempunyai kekasih baharu.
Ammar berkata, dia mengambil pendekatan untuk merahsiakan keretakan hubungan mereka kerana tidak mahu menjejaskan nama Sarah yang kembali meningkat naik.
"Banyak saya belajar daripada kontroversi sebelum ini jadi saya tidak mahu cakap banyak sekarang.
"Biarlah saya fokus pada kerja dan mengembalikan kepercayaan industri dan media menerusi kerja saya," katanya yang bakal muncul sebagai hos program dokumentari Lambaian Pulau di TV2 tidak lama lagi.
Ammar sebelum ini pernah mencetuskan kontroversi apabila dia dikatakan telah mengugut untuk membunuh wartawan hiburan menerusi Facebook miliknya kerana dikritik berhubung sikap panas baran serta hubungannya dengan Puteri Sarah.
Bagaimanapun selepas isu itu tercetus, Ammar telah membuat permohonan maaf secara terbuka pada 13 Mac 2010 dalam satu majlis anjuran Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini.

'Songlap' Terus Diiktiraf Peringkat Antarabangsa

Posted: 22 Feb 2013 03:52 AM PST

Shaheizy Sam (kiri) dan Syafie Naswip, tunjang utama dalam Songlap
PETALING JAYA: Filem Songlap terbitan Grand Brilliance Sdn Bhd (GBSB) terus mendapat pengiktirafan antarabangsa apabila diberi kepercayaan untuk ditayangkan sempena Festival Filem Asia di Deauville, Perancis.
Festival yang meraikan filem-filem terbaik seluruh Asia itu akan diadakan dari 6 hingga 10 Mac ini.
Filem tersebut juga turut tersenarai untuk ditayangkan bersama 13 filem cereka lain dalam Frequency Film Festival di San Diego, Amerika Syarikat pada 6 April depan.
Pengurus Besar GBSB, Tengku Iesta Tengku Alaudin berkata, ia adalah satu pengiktirafan terhadap filem berkenaan selain menjadi sumber kepada GBSB bagi menghasilkan filem-filem berkualiti pada masa hadapan.
"Kami amat bersyukur dengan pengiktirafan pada peringkat antarabangsa ini dan berjanji untuk menghasilkan filem bermutu bukan sahaja untuk penonton di Malaysia sebaliknya penonton seluruh dunia," katanya kepada mStar Online.
Tengku Iesta Tengku Alaudin
Selain festival berkenaan, Songlap arahan Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Ishak juga pernah menerima pengiktirafan pada tahun 2012 apabila diberi peluang untuk ditayangkan di beberapa festival berprestij pada peringkat antarabangsa lain.
Antaranya Far East Film Festival ke-14 di Itali, Festival Filem Asia Pasifik di Los Angeles, Filmfest Hamburg di Jerman, Festival Filem Abu Dhabi dan Fort Lauderdale Film Festival, Amerika Syarikat.
Karya itu turut diberi penghargaan sebagai filem pembukaan di Five Flavours Film Festival di Poland pada Oktober tahun lalu.
Sementara itu menerusi Festival Filem Malaysia ke 25 (FFM25) yang bakal diadakan pada 2 Mac depan, Songlap turut menerima pencalonan tertinggi iaitu sebanyak 14 pencalonan berbanding filem-filem lain.
Filem lakonan Shaheizy Sam, Syafie Naswip, Sara Ali, Omar Abdullah, Rozie Rashid dan Normah Damanhuri ini mengisahkan kehidupan dua beradik yang terjebak dalam kancah sindiket penyeludupan manusia.

Rosyam Buat Eksperimen Pelakon Tua Jadi Hero

Posted: 22 Feb 2013 03:51 AM PST

Rosyam Nor ingin membuktikan pelakon tua sepertinya mampu jadi hero filem.
PETALING JAYA: Pelakon Rosyam Nor mahu melakukan eksperimen dengan meletakkan dirinya sendiri sebagai hero untuk mengetahui pelakon yang berusia sepertinya mampu menarik perhatian umum ataupun tidak.
Rosyam atau nama sebenarnya Mohamed Noor Shamsuddin, 46, berkata, eksperimen itu akan dibuat menerusi lakonannya dalam filem terbaharu Balistik terbitan syarikatnya, Suhan Movies & Trading Sdn Bhd.
"Sudah tiba masanya untuk kita mengubah konsep industri filem yang sering memilih pelakon muda sahaja sebagai dalam sesebuah filem.
"Untuk eksperimen pertama, saya akan membuat kajian sendiri adakah saya mampu atau tidak menarik perhatian penonton apabila saya sendiri menjadi hero di layar perak.
Rosyam bakal menubuhkan sebuah lagi produksi filem.
"Sekiranya mendapat respons bagus, ia membuktikan tindakan saya itu berhasil dan seterusnya membolehkan saya memberi tawaran kepada pelakon berusia lain untuk menjadi hero menerusi karya-karya terbitan syarikat saya," katanya.
Bagaimanapun, tambah Rosyam, eksperimen itu akan dilakukan selepas filem lakonannya dalam KL Gangster 2 ditayangkan di layar perak pada tahun ini.
Sementara itu, Rosyam memberitahu, dia bakal menubuhkan sebuah lagi syarikat produksi tidak lama lagi bagi memberi fokus kepada penerbitan filem sementara Suhan Movies akan bertindak menerbitkan drama.
"Lebih mudah sebenarnya apabila saya menggerakkan dua produksi drama dan filem secara berasingan kerana ia akan menjadi lebih tersusun," jelas Rosyam.

Tujuh Artis Saman Persatuan Seniman

Posted: 22 Feb 2013 03:51 AM PST


Harun Salim Bachik
KUALA LUMPUR: Lapan individu, termasuk tujuh artis veteran, memfailkan saman terhadap Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) serta tujuh yang lain kerana mendakwa Mesyuarat Agung persatuan itu tidak sah dan terbatal.
Abu Bakar Omar, Sahlan Sudiran, Mior Ahmat Zaudi Mior Ali, Datuk Abdullah Sani, Merriane Mohd Tap, Jamaliah Mohd Dahan, Azizah Ab Aziz dan Roslinda Buang memfailkan saman itu pada 25 Januari lepas.
Selain Seniman, mereka menamakan presiden persatuan ketika itu Haron Aminar Rashid Salim atau Harun Salim Bachik, setiausaha Omar Kamarudin atau Yusof Kelana, bendahari, Wafa A.Kadir dan Zed Zaidi atau nama sebenarnya Rozaidi Abdul Jamil, yang ketika itu pemangku timbalan presiden persatuan sebagai defendan.
Tiga lagi ialah anggota jawatankuasa persatuan itu Elyas Ismail, Syed Ahmad Nahar Syed Mokhtar dan Zaharudin Wahab.
Kes itu disebut pada Jumaat dalam kamar di depan Pesuruhjaya Kehakiman Rosilah Yop dengan dihadiri peguam Mohd Azmi Talib dan Asmadi Abu Bakar yang mewakili plaintif serta peguam Bazlinda Bahrin dan Dalina Hanim Daim bagi defendan.
Mohd Azmi memaklumkan kepada pemberita defendan akan memfailkan penyataan pembelaan dan mahkamah menetapkan 1 Mac depan untuk pengurusan kes.
Penyataan tuntutan plaintif mendakwa Mesyuarat Agung Persatuan Seniman Malaysia ke-14 serta Laporan Kewangan Tahun 2011 dan minit mesyuarat agung yang dibentangkan pada 26 Mei 2012 adalah terbatal dan tidak sah.
Sehubungan itu, mereka mendakwa pemilihan anggota jawatankuasa persatuan yang diadakan pada mesyuarat berkenaan juga tidak sah.
Selain ganti rugi am, ganti rugi teladan serta relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah, mereka menuntut agar Harun Salim Bachik, Yusof Kelana dan Wafa menanggung atau membayar RM56,000 kepada persatuan.

Velvet kini lebih matang

Posted: 22 Feb 2013 03:49 AM PST

ISTERI kepada vokalis Estranged, Rich ini bakal muncul dengan single berjudul, Tanpa Terluka.


MULA menempah nama menerusi program realiti Akademi Fantasia musim keempat pada tahun 2004, Velvet atau nama sebenarnya, Velvet Lawrence Aduk tiba-tiba menyepikan diri setelah berkahwin pada tahun 2008.
Namun, kerana minatnya yang masih mendalam Velvet kini kembali meneruskan impiannya bergelar penyanyi.
Ketika ditemu ramah di Studio Utusan, Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur baru-baru ini, Velvet menegaskan bahawa dia tidak pernah bersara dari bidang nyanyian walaupun selepas lima tahun menyepi.
"Sebenarnya, saya masih mendapat tawaran menyanyi dan ketika itu, saya menjadi penyampai radio Suria FM selama tiga tahun. Saya menjadi penyampai radio ialah untuk mencari pengalaman dalam hidup.
"Banyak juga pengalaman baharu yang saya peroleh. Dalam masa yang sama, saya boleh luangkan banyak waktu bersama keluarga," tutur isteri kepada vokalis kumpulan Estranged, Rich. Mereka kini mempunyai dua orang anak.
Ibu muda
Namun, untuk meneruskan impiannya menjadi penyanyi, Velvet telah pun berhenti kerja dan kini menetap di Kuala Lumpur.
"Saya mahu kembali mewarnai dunia muzik dan meneruskan karier dengan bergelar penyanyi berjaya. Setelah berkahwin dan dua orang anak juga sudah besar, kini saya boleh tumpukan perhatian terhadap karier," jelasnya.
VELVET menegaskan dia tidak pernah bersara dari bidang nyanyian.


Tambah ibu muda berusia 25 tahun ini, sebenarnya keputusan untuk kembali ke industri adalah di atas sokongan suaminya sendiri. Setelah berbincang, kini dia bakal muncul dengan sebuah single baharu yang berjudul Tanpa Terluka.
"Tanpa Terluka ini telah digubah dan ditulis lirik oleh Gio Wibowo yang bergenre balada. Mungkin menjadi rezeki saya juga, kerana single ini akan menjadi runut bunyi bagi sebuah drama yang bakal disiarkan di TV3 berjudul Kisah Cinta.
"Perancangan bagi single ini dalam masa hampir setahun dan setelah beberapa kali berjumpa dengan Gio, baru dia menghasilkan lagu untuk saya berdasarkan genre serta konsep yang saya bawa," tutur Velvet.
Velvet menghasilkan single ini dengan menggunakan wang sakunya sendiri.
"Mungkin perbezaan Velvet dahulu dan kini ialah saya semakin matang berbanding sebelum ini kerana masih muda.
"Muzik yang akan saya bawa juga lebih sesuai dengan usia saya. Saya berharap peminat muzik tempatan dapat menerima single dan kehadiran semula saya dalam industri," akhiri Velvet.

Diperangkap rakan sendiri

Posted: 22 Feb 2013 03:49 AM PST



MELIHAT kepada barisan pelakon lelaki yang sedia ada dalam industri hiburan tempatan, pelakon Que Haidar atau Tengku Iskhan Shah Tengku Haidar, 34, merupakan satu nama yang cukup besar.
Memulakan karier sebagai pelakon menerusi drama Toll Gate Girl pada tahun 2001, Que muncul di layar perak buat kali pertama empat tahun kemudian menerusi filem sulungnya iaitu KL Menjerit 1.
Selepas itu, Que tidak lagi menoleh ke belakang apabila kerap menjadi pilihan pengarah. Sehingga kini dia telah berlakon sebanyak 20 buah filem.
Ketika namanya sedang di kemuncak, Que yang merupakan suami kepada guru tari Linda Jasmine Hashim ini tiba-tiba membuat keputusan mengundurkan diri daripada dunia lakonan.
Namun begitu, dengan darah seni yang sudah mengalir dalam dirinya sejak sekian lama sehingga meletakkan dirinya sebaris dengan pelakon hebat lain, Que akhirnya kembali berlakon dalam filem Rock Oo! yang akan ditayangkan pada 28 Februari ini. Rock Oo! merupakan sekuel kepada filem Rock (2005) yang telah menampilkan Que untuk watak Amy Mat Piah.
Menyentuh tentang pembabitan kembali dalam bidang lakonan, Que yang ditemui semasa sesi fotografi bersama Kosmo! baru-baru ini mendedahkan ada cerita menarik di sebaliknya.
Menurut Que, detik awal pembabitannya dalam Rock Oo! bermula apabila dia dihubungi rakan baiknya iaitu pelakon Khir Rahman yang mengajaknya lepak bersama-sama kira-kira dua tahun lalu di Istana Budaya.
"Tanpa sebarang prasangka saya pun bersetuju memandangkan sudah lama tidak berjumpa. Kemudian apabila saya tiba di Istana Budaya, rupa-rupanya Mamat Khalid dan Pekin Ibrahim turut ada di situ.
"Akhirnya, barulah saya tahu yang mereka sedang berbincang untuk membuat sambungan filem Rock dan Mamat sendiri yang telah menyuruh Khir menghubungi saya. Jadi, saya rasa seolah-olah seperti diperangkap pula," jelasnya sambil ketawa mengenangkan peristiwa tersebut.
Biarpun dia telah ditawarkan oleh Mamat selaku pengarah untuk membintangi filem berkenaan, namun Que tidak terus memberikan persetujuan dan meminta untuk melihat skripnya terlebih dahulu.
QUE kini sibuk dengan bengkel lakonan yang dianjurkannya.


Ujarnya, apabila diberikan skrip filem itu beberapa hari kemudian, dia lantas tertarik dengan jalan ceritanya dan akhirnya dia bersetuju untuk kembali melakonkan watak sebagai Amy Mat Piah.
"Bagi saya, filem Rock sesuatu yang cukup istimewa kerana kali pertama saya membawakan watak komedi. Lagipun ia merupakan antara filem terbaik yang pernah saya berlakon sepanjang menjadi anak seni.
"Selain tertarik dengan skrip dan jalan cerita, antara faktor yang menyebabkan teruja membintangi Rock Oo! kerana rakan-rakan lama seperti Khir, Pekin dan Soffi Jikan turut berlakon," ujarnya.
Berpeluang membintangi filem yang memaparkan kisah mengenai kumpulan rock sekitar era 80-an, pelakon itu meluahkan rasa bangga kerana dia sendiri memang meminati muzik rock.
"Mungkin ramai yang tidak tahu saya sebenarnya agak rapat dengan Amy Search. Jadi, saya memang meletakkan harapan yang cukup tinggi agar dia dapat menonton filem ini nanti," ujarnya sambil yakin filem yang akan mula ditayangkan pada 28 Februari ini mendapat sambutan baik penonton.
Tolak banyak tawaran
Sebelum ini terdapat gosip yang mengatakan bahawa salah satu sebab Que mengambil keputusan untuk bersara daripada dunia lakonan ekoran tindakan isterinya, Linda Jasmine yang menghalangnya berlakon.
Ketika diminta komen mengenai perkara tersebut, pelakon itu enggan mengulas panjang dan menyatakan semua gosip yang timbul itu sesuatu yang sangat mengarut.
"Saya tidak mahu lagi komen mengenainya kerana ia langsung tidak benar. Selama ini, isteri saya memang memberikan sokongan untuk saya meneruskan kerjaya sebagai pelakon.
"Ketika saya memberitahu kepadanya tentang tawaran lakonan dalam filem Rock Oo! ini, dia yang memberi dorongan kepada saya supaya menerimanya," jelasnya dengan nada serius.
Menurut Que, sehingga kini dia masih lagi mendapat tawaran berlakon, namun dia terpaksa menolaknya kerana merasakan tawaran yang diterima itu tidak mampu membuka pintu hatinya.
Ujarnya, kebanyakan tawaran memerlukan dia membawakan watak yang pernah dibawakannya sebelum ini, sedangkan dia seboleh-bolehnya mahukan watak yang berbeza supaya menampakkan kelainan dalam lakonannya.
"Sebagai seorang bekas pelajar Akademi Seni Warisan Kebangsaan (Aswara), saya mengimpikan untuk berlakon dalam filem seni seperti Pasir Berbisik," ujar bekas penuntut dalam bidang teater itu.
QUE HAIDAR mengimpikan untuk menunjukkan bakat dalam filem berunsur seni seperti produksi Indonesia, Pasir Berbisik.


Bengkel lakonan
Bercerita lebih lanjut mengenai aktivitinya sepanjang tidak berlakon, Que memberitahu jadual hariannya lebih banyak dihabiskan untuk bengkel lakonan yang dilakukannya.
Ujarnya, sekitar tahun 2010 dia juga pernah menjadi tenaga pengajar Universiti Tun Abdul Razak (Unitar) cawangan Bandar Sunway, Damansara, Petaling Jaya, Selangor selama setahun.
"Walaupun orang ramai terutamanya peminat sudah jarang melihat saya berlakon, tetapi saya tidaklah meninggalkan terus dunia lakonan yang memang saya minati sejak dahulu lagi.
"Sekarang ini saya kerap menganjurkan bengkel lakonan yang khusus kepada mereka yang mahu mendalami ilmu lakonan. Malah, saya sudah mempunyai perancangan untuk menganjurkannya di setiap negeri," ujarnya.
Selain itu, Que menyatakan dia juga turut mempunyai perancangan lain iaitu menjalankan perniagaan dengan membuka sebuah kedai pakaian yang akan bermula dalam tempoh terdekat ini.
"Sebenarnya perancangan ini sudah lama saya fikirkan, tetapi memandangkan saya tiada pengalaman berniaga banyak perkara yang harus dilakukan serta perlu mencari tapak kedai yang sesuai," jelasnya.

Lana Nordin ke Republik Czech

Posted: 22 Feb 2013 03:47 AM PST

LANA ditemani kekasihnya, Parvel yang juga merupakan seorang model ketika majlis pengumuman pencalonan akhir Festival Filem Malaysia ke-25 (FFM25) baru-baru ini.


AKTRES seksi Lana Nordin, 34, yang diberi gelaran sebagai Pamela Anderson Malaysia nampaknya tidak segan silu mengusung kekasih kacaknya ke acara hiburan yang dihadirinya.
Terbaharu, Lana dan kekasihnya, Parvel Michalec, 24, ditemui pada majlis pengumuman pencalonan akhir Festival Filem Malaysia ke-25 (FFM25) di Finas baru-baru ini.
Tidak lari daripada media dan hanya tersenyum simpul ketika menjawab soalan pihak media menggambarkan betapa bahagianya Lana dengan Parvel. Lana yang telah bercinta selama lapan bulan dengan Parvel mengakui telah memperkenalkan kekasihnya itu kepada keluarganya.
Bukan itu sahaja, Lana juga bakal ke negara asal Parvel iaitu Republik Czech sekitar Ogos depan untuk bertemu dengan keluarga kekasihnya yang juga seorang model itu. Bagaimanapun, apabila ditanya bila mereka berdua akan membawa hubungan itu ke jinjang pelamin, baik Lana mahupun Parvel masih-masing belum mempunyai jawapan.
Ikuti temu bual Kosmo! bersama Lana yang merupakan calon akhir FFM25 untuk kategori Pelakon Pembantu Wanita yang diperolehnya menerusi filem Chow Kit.
Kosmo!: Adakah Lana memang suka menayang kekasih pada acara hiburan?
LANA: Bukanlah tayang tetapi kebetulan seperti acara FFM25 ini, saya dan Parvel dari satu tempat lain jadi kami terus ke sini. Saya sebenarnya tidak kisah membawa Parvel ke acara hiburan atau lokasi penggambaran kerana saya ingin dia tahu bagaimana kerja saya, lagipun kebetulan dia ada di Malaysia, apa salahnya bawa dia berjalan. Sebelum ini dia langsung tidak tahu saya seorang pelakon.
Maknanya anda berdua bercinta secara jarak jauh?
Ya, kerana kerjayanya sebagai model memerlukan dia berada di sesebuah negara dalam tempoh yang agak lama bergantung kepada projek. Kami akan berjumpa jika berpeluang dan seperti sekarang, ini kali pertama Parvel datang ke Asia. Jadi saya telah bawa dia berjalan ke Bali dan Jakarta, Indonesia. Hubungan kami berjalan seperti biasa kerana teknologi cukup canggih untuk kami berbual meskipun berada di dua negara yang berbeza.
Adakah keluarga anda merestui hubungan kalian?
Keluarga saya tidak kisah dengan siapa saya berkawan asalkan sesuai dengan diri saya. Sebenarnya saya telah membawa Parvel berjumpa keluarga pada bulan Ramadan yang lalu. Dia juga cukup berminat untuk belajar adat resam orang Melayu. Saya juga ada ajarnya bercakap dalam bahasa Melayu dan tentang agama Islam.
Nampaknya hubungan kalian semakin serius, sudah terfikir untuk berkahwin?
Memang kami serius, bahkan pada bulan Julai atau Ogos depan saya akan melawat keluarganya di Republik Czech. Soal kahwin saya belum fikir mengenainya lagi kerana Parvel juga masih belajar dalam bidang ekonomi dan kewangan di negara asalnya. Saya juga tidak boleh memaksanya untuk memeluk agama Islam, jadi biarlah dia sendiri yang terbuka hati untuk mendalami agama saya, selepas itu barulah boleh bercakap soal kahwin.
Apakah jurang usia sebanyak 10 tahun memberi kesan dalam hubungan kalian?
Usia itu hanyalah angka sahaja. Kematangan seseorang itu tidak boleh dinilai dengan usia. Ada orang muda yang cukup matang, ada lelaki yang sudah berusia 40 tahun tidak berfikiran matang. Semuanya berbalik kepada penerimaan seseorang terhadap pasangan masing-masing, Setakat hari ini saya selesa dengannya walaupun kami berlainan agama, negara dan juga bahasa.
Tercalon dalam senarai akhir FFM25 dalam kategori Pelakon Pembantu Wanita, adakah anda meletakkan sebarang harapan untuk menang?
Saya tidak sangka tercalon, orang Finas ada hubungi saya supaya hadir pada majlis ini, bila lihat nama sendiri di skrin, memang sungguh terkejut. Bagi saya filem Chow Kit sebuah filem yang bagus, soal menang saya tidak boleh cakap lagi. Kalau saya letak harapan yang tinggi dan tidak menang, nanti saya juga yang kecewa. Saya serah semuanya pada juri dan tunggu sahaja keputusan pada acara kemuncak FFM25 pada 2 Mac depan.

10 wanita GRO Melayu dihukum

Posted: 22 Feb 2013 03:46 AM PST

BERTUDUNG... Sebahagian daripada 10 wanita yang didakwa di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur semalam kerana bekerja sebagai GRO.


KUALA LUMPUR - Sepuluh orang pegawai perhubungan pelanggan (GRO), dengan sembilan daripada mereka mendakwa ibu tunggal, didenda RM2,800 atau penjara 40 hari oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam atas tuduhan melanggar dan mengingkari fatwa mufti dengan bekerja di sebuah pusat karaoke pada Jun tahun lalu.
Mereka didakwa mengingkari dan melanggar Fatwa Mufti Wilayah Persekutuan bertarikh 1 Januari 2004 dengan bekerja sebagai GRO di pusat karaoke D'Carnival Lounge, No. 333-335, Batu 2½, Jalan Ipoh di sini antara pukul 1.40 pagi dan pukul 3.15 pagi pada 24 Jun tahun lalu.
Hakim Syarie Abdul Walid Abu Hassan memutuskan hukuman tersebut selepas menerima pengakuan salah kesemua tertuduh.
Beliau turut mengarahkan kesemua tertuduh supaya berkelakuan baik selama setahun dengan dipantau Unit Dakwah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan dikenakan bon jaminan sebanyak RM1,000. Sekiranya gagal berkelakuan baik jaminan tersebut akan ditarik balik.
Kesemua tertuduh ialah Erni Juita Ismail, 47, Siti Farahdilla Azua Kasim, 26, Rita Yakir, 29, Rabihah Ahmad, 37, Nor Azilah Isa, 38, Eparizan Abdullah, 30, Noriza Mohd. Nor, 35, Zaiton Zainal, 42, Rosnita Mawardi, 35, dan Nisah Yaman, 32.
Salah seorang tertuduh, Farahdilla mempunyai sehingga 40 keping kad tempahan daripada pelanggan untuk menari pada malam itu.

Kekuatan masih pada tahap sederhana

Posted: 22 Feb 2013 03:46 AM PST



SECARA tiba-tiba, nama sebuah bandar yang kurang diambil peduli oleh kebanyakan orang, Chelyabinsk, Rusia menjadi begitu terkenal pada minggu lalu apabila sebuah meteor meluru jatuh di kaki langit bandar itu.
Gelombang meteor itu telah menyebabkan tingkap-tingkap di 3,700 buah bangunan di sekitar bandar tersebut meletup, manakala 1,150 penduduknya mendapatkan rawatan dan 50 orang lagi ditahan dalam wad.
Sehingga awal minggu ini, seramai 40 orang masih lagi berada di hospital yang kebanyakannya mengalami luka, patah tulang dan konkusi, kata seorang doktor pada pemberita Rossiya Channel.
Sebuah pusat khas turut dibuka bagi memberi bantuan dari sudut psikologi kepada mereka yang mengalami gangguan berikutan kejadian tersebut.
"Terdapat jaluran putih. Kami sangka ia sebuah pesawat yang terbakar," kata salah seorang pesakit yang hanya dikenali sebagai Vera.
Dia dibawa ke hospital tersebut kerana tidak sedar diri, namun Vera masih jelas mengingati setiap perkara yang berlaku sebelum tidak sedarkan diri.
"Kemudian berlaku letupan dan saya tidak dapat mengingati apa-apa selepas itu," katanya yang berada di atas katil hospital dan kelihatan masih bingung.
Kekuatan meteor itu mampu memusnahkan dinding gudang Loji Zink OAO Chelyabinsk dan mengganggu perkhidmatan operator mobil kedua terbesar Rusia, OAO MegaFon.
30 kali ganda
Para saintis daripada agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA), Amerika Syarikat menganggarkan jumlah tenaga yang dilepaskan di atmosfera pada Jumaat lalu lebih kurang 30 kali ganda kekuatan bom nuklear di Hiroshima, Jepun.
Meteor Chelyabinsk mengeluarkan 500 kilotan tenaga ketika ia terserak di kaki langit bandar itu lebih kurang pukul 9.20 pagi waktu tempatan. Bom atom yang jatuh ketika Perang Dunia Kedua pula sekitar 12 hingga 15 kilotan.
Ia berkelajuan 64,373 kilometer per jam dan mengambil masa selama 32.5 saat untuk terserak pada ketinggian antara 15 hingga 25 kilometer di atas bandar itu.
Sebelum melanggar atmosfera Bumi, objek tersebut berdiameter kira-kira 17 meter dan seberat 10,000 tan, tetapi saintis Rusia memberikan statistik yang amat berbeza iaitu sekitar 10 tan sahaja.

KAWAH Barringer di Arizona, AS ini merupakan antara kesan dentuman meteor di Bumi pada 50,000 tahun lalu.


Sebenarnya, para saintis NASA memberitahu, letusan meteor pada hari itu agak besar dan lebih kuat berbanding ramalan awal.
Pada petang hari kejadian, mereka hanya menganggarkan batu angkasa itu bersaiz 15 meter dengan letusan percikan bersamaan 300 kilotan yang kemudian dinaikkan sehingga 470 kilotan.
Namun, bacaan kekuatan letupan dinaikkan sekali lagi sebanyak 30 kilotan pada penghujung hari Jumaat, manakala saiznya juga disemak semula menjadi ukuran akhir rasmi yang dikeluarkan kepada pihak media.
"Anggaran terbaharu ini dijana menggunakan data yang dikumpul dari lima buah stesen infrabunyi tambahan terletak di seluruh dunia. Rekod pertama dikesan di Alaska, 6,500 kilometer dari Chelyabinsk," kata pengawai di Makmal Perejangan Jet (JPL), Pasadena, California dalam sebuah kenyataan akhbar.
Stesen infrabunyi mengesan gelombang bunyi berfrekuensi rendah yang ada bersama letupan meteor, dikenali sebagai bolid atau bola api.
Dalam laman web Live Science, kekuatan bunyi yang terhasil sangat kuat sehingga separuh daripada dunia ini dapat mendengarnya.
Banyak jenis bunyi yang barangkali tidak boleh didengari oleh telinga manusia iaitu berada di bawah 20 hertz, bagaimanapun ia masih lagi dapat dikesan berikutan sudah banyak kemudahan pengesan khas untuk tahap tersebut.
Sebanyak 11 pengesan berada sejauh di Greenland dan benua Afrika merekodkan letusan tersebut dan ia amat mengagumkan, petik laman web itu.
NASA memberitahu, meteor Rusia itu merupakan kejadian yang jarang berlaku. Kali terakhir pada tahun 1908 apabila batu angkasa meletup di Sungai Tunguska, Siberia sehingga meratakan kawasan yang tidak berpenghuni itu seluas 2,137 kilometer persegi.
"Kami menjangkakan kejadian pada magnitud ini berlaku secara purata sekali setiap 100 tahun.
"Jika terdapat bola api yang besar, kami meramal bilangan meteorit yang banyak apabila ia sampai di permukaan Bumi.
"Dalam kes di Chelyabinsk, mungkin terdapat meteorit yang bersaiz besar," kata Pegawai Program Objek Berdekatan Bumi NASA di JPL, Paul Chodas.
Setiap hari, 100 tan habuk dan partikel bersaiz pasir memasuki atmosfera Bumi dan hampir kesemuanya hangus terbakar.
Jika meteor sedang dalam perjalanan ke tempat anda, jangkaan kehadirannya bergantung kepada saiz batu angkasa itu dan waktu objek tersebut datang.
Pada waktu malam, ahli astronomi dapat melihat objek meluru jatuh ke Bumi melalui teleskop, tetapi hampir mustahil pada siang hari.
"Sukar untuk melihat objek kecil pada siang hari sehingga ia mendekati kita. Asteroid perlu dilihat pada langit yang gelap," terang Chodus dalam sebuah telepersidangan Jumaat lalu.
Ahli astronomi Institut Teknologi California (Caltech), Mike Brown berkata, sesebuah kawasan mempunyai satu hingga dua jam amaran awal jika meteor dikesan pada waktu malam.

BUTIRAN batu hitam ini didakwa oleh para saintis Rusia sebagai meteorit yang terhempas di Bumi minggu lalu.


Peringatan dan amaran
Caltech dan JPL mempunyai rutin melihat objek besar yang boleh memberi impak kepada Bumi. Bagi yang besar, orang awam akan menerima notis amaran 10 tahun atau lebih sebelum berlaku, ujar Brown.
Tambahnya, sekarang tidak ada objek terapung di angkasa yang perlu dirisaukan, malah kejadian di Rusia berlaku pada tahap sederhana jika dibuat perbandingan.
Terdapat beratus-ratus ribu asteroid berada dalam sistem solar yang mempunyai saiz sama dengan meteorit Rusia, ujar pengarah Makmal Planet dan Lunar, Universiti Arizona, Tucson, Tim Swindle.
"Asteroid dalam bentuk batu, karbon atau logam yang mengorbit matahari itu adakalanya boleh terkeluar daripada laluannya," katanya.
Apabila partikel kecil asteroid yang dipanggil meteoroid menembusi atmosfera Bumi pada kelajuan 10 hingga 20 kali ganda kelajuan bunyi, ia menghasilkan letupan sonik dan menjadi meteor.
Meteor dalam bahasa yang sering disebut ialah tahi bintang.
Impak meteor yang membahang itu sama seperti sesebuah objek yang melanggar dinding lalu mencetus tenaga haba. Haba panas pada permukaan meteor menyebabkan serakan bahan yang mencair dan kadangkala terlerai menjadi bahagian yang lebih kecil.
Menurut Swindle, pecahan meteorit kebanyakannya akan terbakar di atmosfera, jatuh ke laut atau jatuh di kawasan tiada populasi.
Bagaimanapun, sekurang-kurangnya setiap satu atau dua bulan, laporan orang awam terlihat serpihan jatuh dari langit pasti ada.
Insiden terakhir yang melibatkan meteorit mencederakan manusia berlaku pada tahun 1954 di Sylacauga, Alabama. Mangsa, Ann Elizabeth Hodges, tercedera selepas batu angkasa itu melanggar ruang tamu rumahnya.
"Banyak tiket ke Moscow akan ditempah," kata Swindle mengakui pemburu meteorit pasti menghala ke sana untuk mendapatkan batu permata dan mineral.
Sehingga kini, masih lagi belum jelas bilangan meteroit yang jatuh ke Rusia dan undang-undang negara terbabit membenarkan sesiapa sahaja yang menjumpai batu itu menyimpannya.

Rawat guna tapak tangan

Posted: 22 Feb 2013 03:45 AM PST

SEMASA rawatan Jariah akan meletakkan tangan ke tubuh pesakit untuk membuang gelombang negatif.


SEBATANG tongkat kristal sepanjang 40 sentimeter diangkat ke arah penulis yang sedang duduk oleh wanita berusia 67 tahun itu.
Batang tongkat tersebut seperti rod plastik boleh lentur berputar ke kiri dan ke kanan saat ia ditujukan ke beberapa bahagian tubuh penulis untuk 'mengimbas' masalah yang dihadapi.
"Jika tongkat ini berpusing ke kanan, ia menunjukkan anda tiada masalah, namun jika ia berlaku sebaliknya, ada sesuatu yang tidak kena dengan aura anda.
"Anda tiada masalah spiritual, cuma ada sedikit masalah dengan aura emosional dan mental," kata bekas pensyarah kimia di Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Jariah Abdullah ketika ditemui di premisnya, Dr. Marya Health & Beauty di Kampung Dato' Abu Bakar Baginda, Jalan Sungai Merab, Bangi, baru-baru ini.
Timbul persoalan bagaimana tongkat tersebut boleh bergerak sedangkan tangan Jariah tidak bergerak sama sekali.
Seolah-olah memahami apa yang bermain di fikiran penulis, Jariah memberitahu rod plastik tongkat tersebut digerakkan oleh gelombang atau tenaga tubuh seseorang yang dirawat.
Selepas diimbas, pesakit yang mempunyai masalah akan dibawa ke bilik rawatan bagi menjalani terapi reiki dengan menggunakan tapak tangan.
"Rei dalam bahasa Jepun membawa maksud universal, manakala ki pula bermaksud tenaga.
"Reiki merupakan satu bentuk tenaga penyembuhan semula jadi dan ia tiada sangkut paut dengan keagamaan," ujarnya yang mempunyai pengalaman 11 tahun dalam rawatan reiki.
Tambahnya, reiki adalah teknik mudah, cepat dan sangat efektif untuk mengalirkan tenaga penyembuhan daripada pengamal (penyalur) kepada pesakit (penerima).
Walaupun reiki pada asalnya diperkenalkan oleh seorang sami Buddha Jepun iaitu Mikao Usui pada tahun 1922, Jariah yang mempelajari ilmu reiki daripada dua orang reiki master di negara ini sudah mengubah teknik reiki dengan menerapkan elemen Islam menggantikan simbol-simbol Jepun kepada Asma' al-Husna yang sesuai dikenali sebagai reiki-I.
Berunsurkan Islam
Ditanya sama ada reiki-I mempunyai persamaan dengan yoga atau tidak, Jariah memberitahu bahawa ia adalah dua perkara yang berbeza.
JARIAH melakukan beberapa ujian sebelum seseorang pesakit dirawat.


"Yoga lebih kepada senaman dan memberikan pemulihan sendiri (self-healing), tetapi tidak boleh merawat orang sama seperti tai chi dan qi gong.
"Reiki-I pula boleh berfungsi untuk merawat diri sendiri dan orang lain. Reiki-I terbahagi kepada empat tahap iaitu reiki-I (1), reiki-I (2), reiki-I (3) dan reiki-I (master)," katanya sambil memberitahu mereka yang mendalami reiki pada tahap master boleh melakukan pengubahsuaian mengikut kepercayaan sendiri.
Pada asalnya, reiki mempunyai 500 simbol, namun kini hanya tinggal tujuh simbol yang digunakan.
Setiap simbol ada maknanya dan ia langsung tiada kaitan dengan penyembahan. Setiap simbol mewakili kekuatan, minda, emosional dan sebagainya.
Tujuh simbol tersebut diubah kepada simbol pada Asma' al-Husna kerana mudah diingati dan mempunyai maksud yang sama.
"Ia dapat merawat semua jenis penyakit bergantung kepada keikhlasan pengamalnya. Reiki ini tenaga, bukan tenaga pengamalnya, tetapi tenaga alam milik Yang Maha Esa.
"Tenaga ini akan masuk ke kepala dan keluar melalui tangan. Pengamal hanya bertindak sebagai medium," ujarnya sambil memberitahu reiki mampu memulihkan penyakit spiritual (gangguan makhluk halus), kemurungan, gangguan emosi, gangguan mental dan sebagainya.
Jariah memberitahu, pesakit akan berasa panas di bahagian yang sakit ketika sesi rawatan dijalankan dan apabila rasa panas tersebut hilang, itu bermakna tenaga di kawasan tersebut mencukupi.
Reiki menggunakan tenaga yang paling harmoni. Andai pesakit tidak tahu lokasi punca penyakitnya, memadai perawat meletakkan tangan pada badan pesakit.
Aura
Menurutnya terdapat tujuh lapis aura di sekeliling badan. Aura yang besar dan tebal adalah bagus dan jika aura seseorang itu nipis, itu menandakan dia ada masalah.
Sebagai contoh, jika seseorang itu selalu emosional, sensitif, baran, mudah terasa dan cepat marah, ia menunjukkan aura emosinya nipis.
"Sesiapa sahaja boleh menjalani rawatan ini. Tidak kira peringkat umur, bangsa dan agama. Reiki juga boleh dilakukan ke atas bayi di dalam perut ibu untuk memastikan ia sihat atau tidak.
"Rawatan reiki juga boleh dilaksanakan walaupun pengamal tidak bertemu muka dengan pesakit atau jaraknya ribuan kilometer sekalipun kerana ia melibatkan penghantaran gelombang," katanya yang memberitahu ramai yang tidak percaya kaedah rawatan reiki dan mengaitkannya dengan penggunaan makhluk halus.
Tapak tangan pengamal akan berasa sakit, panas dan seperti dicucuk apabila mengimbas badan pesakit yang bermasalah.
Namun, Jariah lebih senang 'mengimbas' pesakit dengan menggunakan tongkat kristal. Selesai mengimbas, pesakit akan dibawa ke dalam bilik untuk rawatan selanjutnya.
"Ketika di bilik rawatan, sebatang jarum akupuntur halus dicucuk di bahagian cakra di atas kepala. Kemudian pesakit diimbas sekali lagi dengan menggunakan kristal bagi mengesan tempat yang bermasalah.
"Tubuh badan pesakit diimbas dengan menggunakan tapak tangan bermula dari atas kepala hingga ke kaki. Gelombang negatif di bahagian bermasalah akan dibuang dan dimusnahkan," ujarnya sambil memberitahu pesakit perlu bebas daripada bahan metal ketika rawatan dijalankan kerana ia boleh mengganggu.
Gelombang negatif yang dibuang tersebut digantikan dengan gelombang baharu. Proses penggantian gelombang diiringi dengan bacaan ayat-ayat empat Kul dan Asma' al-Husna.

PUSAT rawatan Dr. Marya Health & Beauty di Bangi menyediakan rawatan reiki-I.


Jariah memberitahu, seseorang pesakit itu perlu merawat masalah spiritual terlebih dahulu jika ada, sebelum meneruskan rawatan mental dan emosional.
Sesi rawatan biasa mengambil masa kira-kira satu jam, manakala tempoh tiga jam diperlukan bagi mengubati masalah spiritual.
Kebanyakan pesakit spiritual akan mempelajari reiki daripada Jariah selepas dirawat.
"Seseorang yang menguasai reiki 1 mampu merawat penyakit-penyakit fizikal seperti sakit kepala, sakit perut dan sebagainya, manakala reiki 2 pula membolehkan seseorang itu merawat masalah emosional, mental dan merawat pesakit jarak jauh.
"Seseorang pada tahap reiki 3 boleh merawat masalah spiritual dan tahap master pula membolehkan seseorang itu menjadi guru reiki yang bertauliah dan merawat pelbagai jenis penyakit dengan izin Allah," katanya yang sudah merawat lebih 1,000 pesakit.
Mereka yang mahu mempelajari reiki akan didedahkan dengan kelas teori disusuli dengan sesi meditasi yang diiringi bacaan ayat-ayat al-Quran dan selawat selain meminta ampun kepada pencipta dengan tujuan pembersihan diri.

Karnival Jom Fiesta! UKSB

Posted: 22 Feb 2013 03:44 AM PST


Najwa turut menghiburkan pengunjung dengan beberapa lagu popularnya.


SEBAGAI tanda penghargaan kepada pembaca setia yang sentiasa memberi sokongan berterusan, Utusan Karya Sdn. Bhd. (UKSB) mengadakan karnival Jom Fiesta! selama empat hari hujung bulan lalu.
Pelbagai aktiviti disusun untuk orang ramai antaranya peragaan fesyen muslimah, pameran jenglot, gerai majalah dan buku, pemeriksaan kesihatan secara percuma, konsert URTV, cabutan bertuah, pertandingan karaoke, ceramah agama serta banyak lagi.
Program yang bermula dari pukul 10 pagi hingga 10 malam itu turut dimeriahkan dengan persembahan artis terkenal seperti Aaron Aziz, Ifa Raziah, Nassier Wahab, Najwa Latiff dan Jay Jay.
Seorang pengunjung Syahida Muhammad Dahlan, 23, berkata, dia teruja dengan pameran tersebut kerana terdapat buku yang mengajar cara-cara berhijab dengan menggunakan selendang dan turban.

AARON (dua dari kiri) yang bertindak sebagai pengacara majlis sempat mengusik seorang pengunjung karnival.


"Jika melihat cara-cara memakai tudung dalam internet, ia agak sukar tetapi dengan adanya buku, ia lebih mudah. Malah, harga buku dan majalah yang dijual juga berpatutan. Memang rambang mata tengok buku yang banyak di sini. Kalau boleh mahu beli semua," ujarnya lagi.
Bertemu artis
Menurut Syahida, dia yang pertama kali menghadiri pameran tersebut berharap ia dapat dianjurkan lagi pada masa akan datang.
Bagi Hasnah Omar, 29, pula dia tidak sangka dapat bertemu dengan pelakon drama Adam dan Hawa, Aaron semasa berkunjung ke program Jom Fiesta!.
"Saya memang meminati setiap lakonan beliau. Hari ini, saya tidak sangka dapat bertemu dan bergambar dengannya," tutur Hasnah.
Karnival tersebut mendapat kerjasama syarikat Jamu Mak Dara selaku penaja utama, Adabi Consumer Industries Sdn. Bhd. (Adabi), Kementerian Kesihatan dan Suria FM sebagai penyiar rasmi.

PELBAGAI aktiviti dianjurkan sempena karnival Jom Fiesta! pada potongan harga sehingga 70 peratus.


Sementara itu, Pengarah Projek Jom Fiesta!, Zurzaliza Bajuri yang juga Ketua Pegawai Operasi UKSB berkata, ia diadakan buat kali kedua untuk orang ramai.
"Karnival ini bertujuan untuk mendekatkan para pembaca dengan pihak UKSB. Selain mengadakan acara di pentas, kami juga membuat jualan majalah serta buku terbitan UKSB, Utusan Publications & Distributors dan Print Corp. dengan potongan harga sehingga 70 peratus.
"Ia memberi peluang kepada orang ramai untuk mendapatkan bahan bacaan pada harga istimewa," katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan karnival berkenaan.
Dalam pada itu, UKSB turut melancarkan majalah dan buku baharu terbitannya iaitu Hijab Mode, Lawak Bumper dan Siri Lawak Terbaeeekkk Mastika Volume 1 dan 2.

Cara mudah kekal aktif

Posted: 22 Feb 2013 03:43 AM PST

JIKA rutin senaman anda selama ini adalah dengan mengunjungi gimnasium, teruskan sahaja rutin tersebut. - Gambar hiasan


PERNAHKAH anda mengalami masalah mencari motivasi untuk melakukan senaman? Pasti kebanyakan daripada anda mengalami masalah sedemikian. Ia merupakan perkara biasa yang lazim berlaku.
Mereka yang begitu dedikasi dan komited melakukan senaman juga kadangkala terpaksa menggagahkan diri untuk ke gim. Sungguhpun begitu, jika anda mencuba sesuatu rutin baharu, jangan paksa diri anda melakukannya.
Jika anda jenis yang suka ke gim, teruskan sahaja rutin tersebut, tetapi jika anda bukan jenis orang yang melakukan senaman di gim, anda tidak perlu pergi. Kenapa perlu menyeksa diri sendiri?
Tidak dinafikan bahawa senaman sangat penting dalam pelan gaya hidup sihat, jadi anda perlu lakukan sesuatu untuk bersenam, tetapi tidak perlulah senaman yang terlalu berat.
Pada Januari 2013, kajian American Journal of Health Promotion mendapati aktiviti fizikal yang dilakukan dalam jangka masa pendek walaupun sekadar satu ke dua minit dengan peningkatan sehingga 30 minit sepanjang hari mempunyai manfaat sama seperti senaman yang dilakukan dalam masa yang panjang seperti latihan di gim.
Tidak salah jika melakukan senaman mengikut cara sendiri, namun bagi memastikan anda tidak terjebak dalam corak hidup sedentari (lebih banyak duduk dan tidak melakukan aktiviti fizikal), berikut disediakan beberapa garis panduan kesihatan untuk dicuba:
n Berusaha untuk aktif
Fikirkan diri anda sebagai seorang yang aktif. Adakah orang yang aktif akan menggunakan tangga atau lif? Adakah orang yang aktif akan mengupah orang untuk menyapu sampah atau melakukannya sendiri? Apabila anda mempunyai pilihan, pilih sesuatu yang akan membuatkan anda aktif.

RANGKA aktiviti senaman ringkas yang membuatkan anda aktif setiap hari supaya tidak kembali ke tabiat lama. - Gambar hiasan


n Bangun awal pagi
Kajian yang disiarkan dalam British Journal of Nutrition pada Januari 2013 mendapati lelaki yang melakukan senaman sebagai perkara pertama selepas bangun daripada tidur sebelum mengambil sarapan membakar lebih 20 peratus lemak badan berbanding mereka yang senaman selepas sarapan.
n Senaman segera
Tidak dinafikan anda akan menempuh hari-hari yang membuatkan anda terpaksa duduk melakukan kerja di komputer di pejabat dan tidak bergerak aktif.
Apabila perkara tersebut berlaku, berhenti sebentar daripada melakukan kerja dan cuma buat senaman ringkas yang cepat.
Mungkin anda boleh cuba melakukan lompat bintang atau tekan tubi bagi meningkatkan kadar denyutan jantung untuk seminit dua. Cara ini dinamakan quick bursts exercise.
n Rutin senaman dalam diari
Bukan mudah untuk mengekalkan gaya hidup aktif secara berterusan kerana pada suatu ketika anda mungkin kembali kepada tabiat lama.

SENAMAN seperti tekan tubi ini boleh dilakukan jika rutin anda di pejabat tidak memerlukan banyak pergerakan. - Gambar hiasan


Jadi, bagi memastikan anda melakukan pergerakan yang cukup setiap hari, rangka aktiviti tersebut dalam jurnal diari anda.
Tidak perlu menyediakan akaun teknikal seperti berapa banyak kalori yang anda telah bakar, cukup sekadar menulis 'peringatan' bahawa anda perlu melakukan senaman selama 30 minit sehari.
Selepas sebulan atau dua bulan berbuat demikian, menjadi aktif dan bersenam akan sebati dalam diri anda.
Sumber: www.myhealthnewsdaily.com

Derita mangsa dera emosi

Posted: 22 Feb 2013 03:41 AM PST

TINDAKAN ibu bapa yang menghukum secara memukul menyebabkan anak-anak menjadi trauma dan tertekan. - Gambar hiasan


TERSEBARNYA video yang menunjukkan seorang pembantu rumah mendera bayi berusia empat bulan di Kuantan, Pahang dengan cara yang agak 'pelik' seolah-olah memberikan isyarat kepada kita bahawa ibu dan bapa kandung sahajalah sebagai penjaga terbaik untuk setiap kanak-kanak.
Bagaimanapun, dalam rutin hidup kita hari ini, ia menjadi hal yang sangat mustahil, terutamanya bagi mereka yang hidup di kota besar. Suami dan isteri perlu bekerja kerana itu sahajalah cara untuk menyara kehidupan berkeluarga dengan lebih selesa.
Sebenarnya, kisah pembantu rumah atau penjaga bayi yang terlibat dengan penderaan berlaku di seluruh dunia. Kisah yang mungkin boleh dianggap 'aneh' adalah penderaan yang dilakukan oleh seorang wanita di pusat jagaan kanak-kanak di Plymouth, United Kingdom sekitar tahun 2008 hingga 2009.
Kepuasan yang gila
Vanessa George, seorang penjaga bayi dikatakan mendera sama ada secara seksual atau fizikal terhadap 30 kanak-kanak di pusat jagaan Little Ted's.
Menjadi lebih aneh, perbuatan itu memberi Vanessa satu kepuasan. Dia malah merakamkan gambar kanak-kanak tadi untuk dikongsikan dengan seorang lelaki, Colin Blanchard, yang tinggal di kawasan yang lain.
Peliknya, mereka mempunyai kesukaan yang sama. Mereka berkongsi gambar kanak-kanak yang sedang didera melalui e-mel atau sistem pesanan ringkas. Perlakuan seumpama ini biasanya dilakukan oleh manusia yang tidak normal.
Bagaimanapun, realitinya semakin ramai manusia normal yang sebenarnya sedang mendera anak-anak mereka tanpa disedari. Ia mungkin bukan dalam bentuk penderaan fizikal atau seksual seperti yang sering dilaporkan.
Penderaan fizikal mudah dikesan dengan melihat kepada perubahan fizikal. Namun, apabila ada anak-anak yang diabaikan atau diancam emosinya, ia juga bentuk penderaan. Ia hal yang selalu terjadi walaupun tidak ramai yang menyedarinya.
KAUNSELING merupakan langkah terbaik supaya kanak-kanak tidak mengalami trauma yang serius. - Gambar hiasan


Ingat, kanak-kanak tidak boleh dilayan seperti manusia dewasa. Tidak memberikan kasih sayang, menghina mereka dengan kata-kata yang kesat, memperkecilkan keupayaan mereka atau apa sahaja tindakan yang menyebabkan kanak-kanak berasa terganggu emosi juga penderaan.
Tindakan-tindakan seperti itu biasanya akan menjejaskan mereka untuk membesar bagi menjadi individu yang sempurna.
Penderaan psikologikal itu mungkin sesuatu yang sangat sukar untuk difahami. Dalam konteks budaya kita, anak-anak diminta patuh sepenuhnya pada setiap yang dikatakan oleh ibu bapa.
Tatkala anak-anak tidak dibenarkan meninggi suara terhadap orang tua, malang sekali tiada pula halangan untuk ibu bapa menengking atau mengeluarkan kata-kata kesat kepada anak-anak.
Tidak mempersoalkan
Dalam keadaan tertentu, ada ibu bapa yang mengeluarkan kata-kata seperti 'anak haram' kepada anak mereka sendiri. Oleh kerana anak-anak kecil itu tidak mampu mempersoalkan perkara yang dilakukan terhadap mereka, adakalanya ibu bapa merasakan boleh melakukan apa sahaja.
PENDERAAN datang dalam pelbagai bentuk sama ada fizikal, mental, emosi atau seksual.- Gambar hiasan


Bagaimanapun, harus diingat dalam menghukum kesalahan anak-anak, ada hukuman yang mungkin boleh menjejaskan perkembangan diri mereka. Hukuman seperti tidak memberikan makanan, membiarkan mereka kesejukan di bilik air atau meninggalkan anak-anak di rumah bersendirian adalah bentuk penderaan yang patut dihindarkan.
Walaupun kita mungkin tidak bermaksud untuk mendera kanak-kanak, tetapi ia boleh ditafsirkan sebagai 'pengabaian' yang sebenarnya juga merupakan penderaan.
Pasangan yang mempunyai masalah rumah tangga, perceraian atau kesulitan ekonomi biasanya sering berdepan dengan masalah seperti ini.
Walaupun tidak melakukan sebarang tindakan yang mencederakan kanak-kanak secara fizikal, tetapi emosi anak-anak telah terjejas dengan teruknya.
Lebih buruk, kita mungkin sedang membesarkan anak-anak menjadi manusia yang bakal menjadi manusia yang buruk perilakunya.
Kajian-kajian sejauh ini menunjukkan bahawa anak-anak yang mengalami masalah seumpama ini biasanya menjadi manusia bermasalah pada kemudian hari.
Child Welfare Information Gateway pada tahun 2008 melaporkan bahawa kanak-kanak yang didera adalah 11 kali ganda berpeluang untuk ditangkap kerana salah laku juvana, 2.7 kali ditahan kerana kesalahan berkait keganasan ketika dewasa dan 3.1 kali berpotensi untuk terlibat dengan jenayah.
Semua ini adalah petunjuk bahawa apa yang dilakukan oleh manusia dewasa terhadap kanak-kanak bakal membentuk mereka sama ada menjadi manusia berjaya atau durjana.
Anak-anak ibarat kain putih, kitalah yang mencorakkannya.

SLAA lahirkan usawahan automotif muda

Posted: 22 Feb 2013 03:39 AM PST


BENGKEL Azalan di Teluk Intan mempunyai peralatan secukupnya untuk melatih pelatih program SLAA sepanjang tempoh latihan.


DEMI meningkatkan peluang kepada golongan muda yang berminat menceburi bidang keusahawanan automotif, kerajaan negeri Perak melalui agensinya, Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR) melancarkan program Skim Latihan Automotif Amanjaya (SLAA) baru-baru ini.
Timbalan Pengerusi YBUDR, Khairul Azwan Harun berkata, program yang menyasarkan golongan lepasan sekolah itu diharap dapat melahirkan seramai mungkin tenaga mahir dalam bidang pembaikpulihan kenderaan.
Katanya, setakat ini sebanyak 30 pemilik bengkel kenderaan di seluruh Perak telah dipilih untuk bekerjasama dalam skim latihan yang dilancarkan secara rasmi oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir November tahun lalu.
"Bagaimanapun buat permulaan, setiap bengkel hanya mampu menempatkan dua hingga tiga pelatih dalam satu-satu masa sepanjang enam bulan tempoh latihan," katanya.
Beliau ditemui selepas majlis penyerahan Sijil Pentauliahan Pusat Kemahiran SLAA yang disempurnakan Setiausaha Politik Menteri Besar Perak, Datuk Ahmad Shalimin Ahamad Shaffie di Ipoh.
Menurut beliau, setiap pelatih yang mengikuti latihan itu akan menerima elaun bulanan sebanyak RM300 dan pengurusan bengkel terlibat komited memastikan mereka mendapat pendedahan sewajarnya.

PROGRAM SLAA memberi peluang kepada golongan muda menceburi bidang keusahawanan automotif.


Ujar beliau, kerjasama yang diberikan konglomerat terkemuka, DRB-Hicom melalui subsidiarinya, Proton, dalam melaksanakan program tersebut merupakan satu pengiktirafan terhadap inisiatif tersebut.
"Kerjasama YBUDR dengan DRB-Hicom ini memberi manfaat di mana para pelatih SLAA akan mendapat pentauliahan daripada syarikat terbabit.
"Pada masa sama kita berharap kerjasama itu akan memberi peluang kepada pelatih menjalankan latihan intensif di semua pusat servis Proton milik DRB-Hicom," katanya.
Sementara itu, Shalimin berkata, skim latihan selama enam bulan itu dilihat berupaya memberi pendedahan kepada belia terus kepada latihan praktikal dalam bidang yang diminati, bukannya berdasarkan teori semata-mata.
"Pelatih akan ditempatkan secara sepenuh masa di bengkel-bengkel automotif yang telah ditentukan dan mereka akan diberi latihan kemahiran secara langsung oleh pengusaha bengkel," katanya.
Salah seorang pemilik bengkel, Azalan Basir, 30, berkata, program tersebut merupakan platform terbaik kepada golongan muda menceburkan diri dalam bidang automotif selain menyediakan tenaga kerja mahir.

AZALAN (kiri) menunjukkan cara mencuci enjin kepada salah seorang pelatih SLAA di bengkelnya di Teluk Intan.


"Ini adalah medan terbaik untuk pelatih khasnya golongan belia menambah ilmu pengetahuan dalam bidang ini bagi melahirkan tenaga kerja yang lebih berkualiti," katanya.
Ujarnya, Azalan Workshop yang diusahakannya di Kampung Baru Ayer Hitam, Teluk Intan kini bersedia menerima kehadiran pelatih dan beliau bertekad untuk melahirkan seramai mungkin mekanik berkemahiran sepertinya.
SLAA terbuka kepada belia berusia 17 hingga 35 tahun dengan syarat minimum boleh membaca dan menulis selain tidak buta warna dan tiada kecacatan anggota badan.
Orang ramai yang mempunyai pertanyaan mengenai program ini boleh menghubungi Sekretariat SLAA di talian 05-255 5945 atau datang terus ke Tingkat 2, D-2-1, Greentown Square, Jalan Datuk Seri Ahmad Said, 30450 Ipoh.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines