Ahad, 3 Februari 2013

LIGA BOLASEPAK MALAYSIA

LIGA BOLASEPAK MALAYSIA


Nazmi: Saya tidak menyesal

Posted: 02 Feb 2013 05:59 AM PST

Sumber: Sinar Harian
 
"SAYA tidak menyesal. Ini keputusan terbaik," demikian kata bintang Harimau Malaya, Nazmi Faiz Mansor ketika ditemui pada majlis memperkenalkan beliau sebagai pemain PKNS di Kelana Jaya, hari ini.

Nazmi berkata demikian ketika ditanya adakah keputusan beliau untuk pulang ke Malaysia setelah mencipta nama di benua Eropah bersama kelab Beira Mar akan merugikan diri sendiri.

Nazmi turut menegaskan bahawa keputusan beliau untuk beraksi di PKNS adalah satu keputusan yang tepat dan bagus demi masa depannya.

"Sekarang saya sudah bebas daripada Beira Mar, dakwaan yang mengatakan saya diberi enam bulan untuk beraksi bersama Malaysia adalah tidak benar.

"Saya kini sah menjadi milik PKNS dan telah menandatangani kontrak selama 3 tahun.

"Jadi, saya akan buat terbaik dan akan membantu PKNS sekurang-kurangnya memperoleh satu trofi musim ini," katanya.

Dalam laporan media tempatan semalam, Nazmi sebelum ini mencatat sejarah menjadi pemain bola sepak Malaysia pertama yang pernah bermain di Liga Utama Portugal mengejutkan ramai pihak apabila membuat keputusan untuk pulang ke Malaysia.

Desas desus yang melaporkan Nazmi bakal mewarnai Liga Malaysia akhirnya terjawab apabila hari ini beliau disahkan telah menjadi milik pasukan berstatus kelab, PKNS.

Mengulas mengenai tindakannya itu, Nazmi berkata, setiap keputusan yang dibuat adalah pilihan sendiri, tidak melibatkan pihak lain.

"Sebenarnya keputusan ini dibuat tanpa dijangka, dan saya ingin tegaskan keputusan untuk bermain di PKNS adalah pilihan saya sendiri.

"Meskipun, saya ada berbincang dengan keluarga dan juga ejen saya tapi mereka menyerahkan keputusan di tangan saya.

"Dan faktor saya memilih PKNS kerana bagi saya kelab ini bagus," jelasnya yang menegaskan tiada faktor lain isu kepulangan beliau ke Malaysia.

Dalam pada itu, ketika ditanya  perasaan jurulatih Harimau Muda, Ong Kim Swee yang kecewa dengan tindakannya, Nazmi enggan mengulas lanjut.

Sebaliknya beliau tetap menganggap keputusan untuk pulang ke Malaysia adalah keputusan yang terbaik.

"Peluang saya tak tertutup lagi. Saya masih muda dan banyak lagi ada masa.

"Dan saya harap pada masa akan datang, sekiranya masih ada rezeki, saya akan beraksi di luar negara lagi," ujarnya yang berminat untuk beraksi bersama skuad  Harimau Malaya sekiranya diberi peluang.

Faizul, Petratos berlatih bersama Blackburn

Posted: 31 Jan 2013 05:21 PM PST


Sumber: Utusan Online

KOTA BHARU - Penyerang muda Australia, Dimitrios Petratos yang beraksi bersama Kelantan dalam saingan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) 2013 akan ke England pada 4 Februari ini bagi menjalani latihan bersama pasukan Liga Perdana Inggeris, Blackburn Rovers.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) Tan Sri Annuar Musa berkata, ketua pasukan Piala Presiden, Faizul Nazlin Sayuti juga turut bersama Petratos bagi menjalani latihan tersebut dan hanya kembali semula bersama pasukan pada Mac ini untuk menghadapi saingan AFC.

Menurutnya, ia adalah sebahagian bentuk kerjasama antara KAFA dengan Blackburn sebagai langkah untuk memantapkan lagi pasukan Kelantan mengharungi saingan musim ini.



"Pemergian kedua-dua pemain ini akan diiringi oleh Ketua Pengawai Eksekutif The RedWarriors.com, Kelvin Ramalingam. Sepanjang berada di sana Petratos bakal menjalani sesi latihan dan ujian yang dikendalikan oleh pihak Blackburn.

"KAFA berharap, latihan tersebut akan meningkatkan lagi tahap kemahiran Petratos sebelum dia kembali bersama pasukan untuk saingan Piala AFC nanti. Begitu juga dengan Faizul Nazlin, kita mahu memberikan pendedahan awal kepada pemain muda ini dalam usaha untuk memantapkan corak permainan dan kemahirannya," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang media perlawanan Piala Permai di Stadium Sultan Muhammad IV melibatkan pertembungan antara Juara Liga Super Malaysia, Kelantan dengan Juara Liga Super Indonesia, Simen Padang FC esok.

Pada majlis tersebut juga Annuar turut memperkenalkan seorang pemain import dari Perancis yang akan membantu The Red Warriors dalam perlawanan tersebut iaitu Salim Aracche.

Selain Aracche, Kelantan turut diperkuatkan dengan seorang lagi tonggak import dari Nigeria, Dickson Nwakaeme yang akan bergandingan bersama Obinna Nwaneri, Lek Kecira, di posisi pertahanan.

Mengulas mengenai perlawanan Piala Permai itu, Annuar memberitahu, ia adalah kesinambungan perlawanan sebelum ini ketika kedua-dua pasukan bertemu dalam aksi Piala Gabenor Acheh, baru-baru ini.

"Perlawanan ini merupakan medan terbaik buat kita untuk mengukur sejauh mana kekuatan pasukan. Saya akui ia bukanlah satu perlawanan yang mudah buat Kelantan. Mereka (lawan) sebuah pasukan yang hebat, dan kita pernah tunduk kepada mereka 1-3 dalam aksi Piala Gabenor Acheh, baru-baru ini. Saya harap pemain dapat memberikan aksi terbaik dalam perlawanan itu," ujarnya.

Alex tidak kalut jumpa Iraq

Posted: 31 Jan 2013 05:12 PM PST


Sumber: Utusan Online

KUALA LUMPUR - Tidak ada apa yang perlu dirisaukan buat pemain sayap Harimau Malaya, Azamuddin Md. Akil, malah dia mengakui sudah bersedia menjelang pertemuan dengan Qatar dalam perlawanan pembukaan Kelayakan Piala Asia 2015, Rabu ini.

Bagaimanapun, Azamuddin atau terkenal dengan gelaran 'Alex', perlu menghadapi juara Piala Asia 2007, Iraq dalam perlawanan persahabatan di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) malam ini.

Pemain kelahiran Kuala Lipis itu berjanji untuk memperagakan aksi terbaik dalam kedua-dua perlawanan tersebut selepas melihat persiapan yang dilakukan oleh skuad Malaysia berjalan lancar walaupun dihimpit masalah kecederaan.



"Selain diri sendiri, saya juga melihat prestasi pemain yang ada sekarang amat baik sekali. Kami memang bersungguh-sungguh untuk memberikan permainan yang baik dalam perlawanan kelayakan Piala Asia 2015 Australiam," katanya di Wisma Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), kelmarin.

Ketiadaan pemain sayap lain seperti S. Kunanlan dan Wan Zack Haikal Wan Nor, memberi ruang buat Azamuddin beraksi dalam kesebelasan utama menjelang pertemuan dengan Singa Mesopotamia malam ini.

Pada sesi latihan terakhir di Wisma FAM Ahad lalu, jurulatih skuad kebangsaan, Datuk K. Rajagobal meletakkan Azamuddin dalam skuad utama dengan menggalas tugas sebagai pemain sayap kiri manakala Nor Farhan Muhammad di sayap kanan.

"Mengenai ketiadaan pemain sayap utama seperti Kunanlan dan Wan Zack, saya rasa tidak ada masalah buat kami, malah Nor Farhan dan Fauzi Roslan juga mampu beraksi di bahagian tersebut, apa yang penting kami cuba buat yang terbaik.

"Saya rasa pasukan yang ada sekarang ini seimbang, tidak ada masalah sangat bagi setiap posisi, kebanyakan yang tidak bermain di Piala Suzuki AFF 2012 dipanggil semula, mereka sebelum ini juga pernah beraksi dengan skuad kebangsaan," kata pemain berusia 27 tahun itu.

Azamuddin juga mengakui bahawa tahap pemain yang ada sekarang ini semuanya sama dan saling memerlukan antara satu sama lain.

Dia juga berasa teruja kerana kali pertama akan beraksi dalam kelayakan Piala Asia.

Nazmi tinggalkan S.C Beira-Mar?

Posted: 31 Jan 2013 05:10 PM PST


Sumber: Utusan Online

KUALA LUMPUR - Pemain muda berbakat besar yang kini beraksi bersama kelab Divisyen Satu Portugal, S.C Beira-Mar, Mohd. Nazmi Faiz melakukan tindakan yang mengejutkan apabila dikhabarkan mengambil keputusan pulang ke tanah air, semalam dengan mengundang seribu satu persoalan.

Biarpun mengikut sumber daripada laman web rasmi Beira-Mar yang dia akan dipinjamkan selama enam bulan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), namun badan induk bola sepak negara itu menafikan yang mereka memanggil pemain berusia 19 tahun itu pulang ke sini.

Bertambah menarik, pemain yang berasal dari Lembah Keramat, Kuala Lumpur dikatakan akan membuat penampilan dengan salah satu pasukan dalam saingan Liga Super.



Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad yang dihubungi semalam menegaskan, beliau tidak tahu menahu kepulangan Nazmi sambil menyatakan tiada sebarang perancangan lanjut dilakukan terhadap pemain itu sepanjang berada di sini.

''Terus terang saya tidak tahu yang dia mahu kembali ke sini dan pihak FAM sendiri menafikan yang kami mahu dia dipinjamkan.

''Saya sendiri baru mendapat tahu yang dia akan balik dan terkejut dengan perkembangan ini, namun pada masa sekarang, itu sahaja yang saya boleh beritahu," katanya ketika dihubungi, semalam.

Selain itu, jurulatih Harimau Muda, Ong Kim Swee yang berada di Australia juga tidak mengetahui kepulangan Nazmi ke Malaysia selama enam bulan dan menafikan dia akan membawanya bermain bersama Harimau Muda A.

Menurut artikel daripada laman sesawang S.C Beira-Mar, pemain itu akan pulang ke tanah air dalam tempoh enam bulan ini bagi membantu pasukan negara dalam kelayakan Piala Asia 2015 setelah diminta oleh FAM.

Pun begitu, terdapat sumber mengatakan Nazmi telah dibebaskan sepenuhnya oleh Beira-Mar atas sebab belum yang belum dikenal pasti dan tidak akan kembali lagi ke Portugal selepas ini.

Apa yang pasti, jika berita itu satu kebenaran, ia pasti satu kerugian kepada Nazmi yang baharu mahu memulakan karier di Eropah dan kehilangannya membuatkan hanya Ahmad Fakri Saarani menjadi pemain tunggal negara bermain di Portugal bersama Atletico S.C.

Nazmi yang telah membuat 17 penampilan bersama pasukan Bawah 19 tahun Beira-Mar dan menjaringkan satu gol menyertai kelab yang berpangkalan dari Aveiro itu pada 21 Mei 2012 selepas menjalani sesi pemilihan di sana.

Aksinya yang cemerlang membantu pasukan Bawah 23 tahun negara mempertahankan pingat emas Sukan SEA di Indonesia 2011 selain menjadi pemain utama pada pusingan kelayakan zon Asia Sukan Olimpik 2012.

Pemergiannya ke Portugal sebelum ini mendapat liputan meluas oleh pihak media serta pujian ramai peminat bola sepak negara kerana menjadi antara pemain termuda mengembangkan karier ke bumi Eropah.

Kelab Portugal Beira-Mar lepaskan Nazmi Faiz

Posted: 31 Jan 2013 07:22 AM PST

Sumber: Foxsports.my
 
Pemain sensasi Harimau Muda Nazmi Faiz baru sahaja tiba di Kuala Lumpur dari Portugal untuk bermain di Malaysia.

Pegawai media Beira-Mar Luis Viegas telah mengesahkannya kepada FOXSports.my: "Ya, kami telah memberi kebenaran untuk beliau kembali ke Kuala Lumpur.

"Beliau akan bermain di Malaysia selama enam bulan."

"Kami juga dalam perancangan untuk membawa beberapa pemain Malaysia untuk bersama kami.

"Saya tidak boleh memberikan nama sesiapapun tetapi kami akan menunggu tindakan dari wakil Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

"Peningkatan dalam corak permainannya amat jelas dan kami yakin beliau akan kembali ke Beira-Mar, lebih kuat."

Ia juga telah dikhabarkan bahawa Nazmi akan bermain dengan Selangor PKNS tetapi setiausaha kelab itu Mahfizul Rusydin Bin Abdul Rashid telah berkata: "Setakat ini saya tidak boleh memberi komen."

Sejak musim perpindahan Liga Super Malaysia belum bermula, ia dijangkakan bahawa Nazmi Faiz akan bermain untuk Harimau Muda atau Harimau Malaya.

Apabila dihubungi, Jurulatih Harimau Muda Ong Kim Swee menafikannya dan berkata: "Saya tidak dimaklumkan tentang Nazmi yang telah kembali ke Malaysia dan tentangnya dilepaskan selama 6 bulan. Jadi saya enggan mengulas lebih lanjut."

PIALA PRESIDEN 2013 - Keputusan Perlawanan 31 Jan 2013

Posted: 31 Jan 2013 07:45 AM PST

001
Stadium MP Pasir Gudang
4:45pm
JOHOR
1
0
NEGERI SEMBILAN
002
Stadium Bolasepak Likas
4:15pm
SABAH
1
1
MELAKA
003
Stadium Bandar Penawar
4:45pm
SSTMI
0
1
KELANTAN
004
Stadium Mini UPM
4:45pm
ATM
2
5
PERAK
005
Stadium Shah Alam
4:45pm
SELANGOR
0
0
KEDAH
006
Stadium Utama Negeri
4:45pm
PERLIS
4
1
KUALA LUMPUR
007
Stadium Bandaraya
4:45pm
PULAU PINANG
3
0
PDRM
008
Pdg C Kom. Sukan Negeri
4:45pm
TERENGGANU
1
0
SSBJ
009
Stadium Darul Makmur
4:45pm
PAHANG
4
1
SARAWAK

Senarai Skuad Kebangsaan Ke Dubai & Doha

Posted: 29 Jan 2013 05:50 AM PST

Senarai 24 pemain skuad kebangsaan untuk perlawanan persahabatan menentang Iraq dan Pra-Piala Asia menentang Qatar.

No
Posisi
Nama
T/Lahir
Umur
Pasukan
1
P.Gol
Khairul Fahmi Che Mat
7-Jan-89
24
Kelantan FA
2
P.Gol
Mohd Farizal Marlias
29-Jun-86
27
Perak FA
3
P.Gol
Norazlan Razali
19-Dec-85
28
Selangor FA
4
Pertahanan
Mahali Jasuli
2-Apr-89
24
Selangor FA
5
Pertahanan
Amirizwan Taj Tajuddin
30-May-86
27
ATM FA
6
Pertahanan
Mohamad Fadhli Mohd Shas
21-Jan-91
22
Harimau Muda A
7
Pertahanan
Mohd Aidil Zafuan Abd Razak
3-Aug-87
26
Darul Takzim FC
8
Pertahanan
Helmi Rameli
24-Mar-89
24
PKNS FC
9
Pertahanan
Reuben Thayaparan a/l Kathiripillai
2-Apr-90
23
ATM FA
10
Pertahanan
Mohd Azmi Muslim
17-Oct-86
27
Darul Takzim FC
11
Pertahanan
Mohd Asaruddin Putra Omar
26-Aug-88
25
Selangor FA
12
Pertahanan
Mohd Faizal Muhammad
25-Apr-89
24
Terengganu FA
13
Pertahanan
Nik Mohd Shahrul Azim Ab Halim
30-Dec-90
23
Kelantan FA
14
Tengah
Abdul Shukur Jusoh
28-Feb-89
24
Selangor FA
15
Tengah
Mohd Shakir Shaari
29-Sep-86
27
Kelantan FA
16
Tengah
Mohd Affize Faisal Mamat
14-Mar-89
24
ATM FA
17
Tengah
Mohd Norfarhan Mohamad
19-Dec-84
29
Kelantan FA
18
Tengah
Mohd Azamuddin Md Akil
16-Apr-85
28
Pahang FA
19
Tengah
Yong Kuong Yong
18-Sep-88
25
Perak FA
20
Penyerang
Mohd Khyrill Muhaimeen Zambri
9-May-87
26
Kedah FA
21
Penyerang
Mohd Amri Yahyah
21-Jan-81
32
Selangor FA
22
Penyerang
Abd Hadi Yahya
6-Mar-85
28
Perak FA
23
Penyerang
Mohd Ashaari Shamsuddin
7-Jun-85
28
Terengganu FA
24
Penyerang
Mohd Fauzi Roslan
27-Aug-88
25
Pahang FA
Purata Umur Pemain
25.83

PAFA buat aduan rasmi

Posted: 29 Jan 2013 04:43 AM PST


Sumber: Metro Online

Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) menyahut cabaran Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) apabila membuat aduan rasmi terhadap dua insiden membabitkan pasukan Seladang dalam kancah Liga Super 2013 setakat ini.

Aduan pertama ialah terhadap kes pembantu pengadil menunjukkan isyarat lucah kepada penyokong Perak semasa perlawanan Liga Super menentang Selangor pada 22 Januari lalu manakala satu lagi terhadap Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) mengenai insiden tidak memainkan lagu kebangsaan serta lagu negeri Perak di Stadium Larkin pada 25 Januari lalu.



Setiausaha Pafa, Abdul Aziz Yeop Jamaluddin mengesahkan tindakan pihaknya mengemukakan aduan rasmi itu agar tindakan dapat diambil.

"PAFA sudah buat aduan rasmi kepada FAM. Kami akan mengemukakan saksi sebagai bukti dakwaan itu jika kes itu dibicarakan. Perak mahu cari keadilan," katanya.

Dalam kes pertama, pembantu pengadil kedua, Mohd Fazli Ishak didakwa menunjukkan isyarat lucah kepada penyokong Perak beberapa minit sebelum perlawanan tamat.

Fazli dikatakan menunjukkan isyarat dengan jari hantunya selepas dicemuh dan dikecam penyokong tuan rumah yang tidak puas hati dengan mutu pengadilan perlawanan.

Tindakan PAFA itu bertepatan dengan gesaan pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM, Datuk Astaman Abdul Aziz yang mangsa persatuan negeri membuat laporan terhadap kesilapan pengadil, baru-baru ini.

Manakala dalam insiden kedua, PAFA berasa terhina apabila tuan rumah tidak memainkan lagu negeri Perak sedangkan lagu negeri Johor dimainkan sebelum perlawanan. Lagu Negara Ku yang wajib dimainkan juga turut tidak dimainkan.

Bagi kesalahan itu PBNJ dijangka didenda RM2,000 oleh FAM seperti yang dijelaskan Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT), Datuk Hamidin Mohd Amin, kelmarin.

PIALA FA 2013 - Pusingan Pertama (Keputusan 26 Jan 2013)

Posted: 26 Jan 2013 06:32 AM PST


26 JANUARI 2013 (Sabtu)
P01
Stadium MB Petaling Jaya
4:15pm
SELANGOR PKNS FC
1
0
LIONS XII FC
Fauzan Dzulkifli
-

P05
Stadium UiTM
4:15pm
UiTM FC
0
2
NEGERI SEMBILAN FA

De Porras (2)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines