Jumaat, 12 Julai 2013

LIGA BOLASEPAK MALAYSIA

LIGA BOLASEPAK MALAYSIA


Universiade: Harimau Muda A mara suku akhir

Posted: 10 Jul 2013 05:49 PM PDT

Sumber: Sinar Harian

SKUAD Harimau Muda A berjaya mara ke suku akhir temasya Sukan Universiti Dunia ke-27 (Universiade 2013) setelah Itali hanya mencatat kemenangan 1-0 kepada Britain dalam perlawanan ketiga Kumpulan C malam tadi.

Keputusan itu membolehkan pasukan bimbingan Ong Kim Swee muncul naib juara kumpulan C di belakang Britain selepas mempunyai kelebihan jaringan gol bagi mengiringi pasukan itu ke suku akhir.



Ketiga-tiga pasukan terikat dengan tiga mata namun perbezaan jaringan membezakan mereka.

Malaysia sebelum ini memulakan saingan dengan baik apabila menewaskan Itali 2-0 sebelum tunduk 0-2 kepada Great Britain pada aksi kedua.

Bagaimanapun, Malaysia menang percuma pada jadual perlawanan ketiga hari ini dengan ketiadaan Algeria.

Pada perlawanan suku akhir Jumaat ini, Malaysia akan berdepan dengan juara bertahan Jepun di Stadium Trudovye Rezervy di sini pada pukul 5 petang waktu tempatan (9 malam waktu Malaysia).

N Sembilan, FELDA layak Piala Malaysia

Posted: 10 Jul 2013 05:46 PM PDT

Sumber: Harian Metro

Kuala Lumpur: Negeri Sembilan dan FELDA United memastikan tiket terakhir untuk melengkapkan 16 pasukan bersaing dalam kancah Piala Malaysia 2013 apabila menewaskan lawan masing-masing dalam aksi play-off yang berlangsung semalam.

Juara tiga kali Piala Malaysia, Negeri Sembilan mengenepikan Sabah dengan kemenangan 4-0 dalam aksi penentuan di Stadium Shah Alam sekali gus memastikan skuad Rusa berpeluang menebus maruah mereka selepas menamatkan saingan di tempat tercorot Liga Super musim ini dan bakal beraksi di Liga Perdana musim depan.



Pemain kebangsaan Nazrin Nawi mencetuskan keyakinan buat Negeri Sembilan apabila sepakan percuma pada minit ke-10 menggegar gawang lawan sebelum dia menggandakan kedudukan empat minit kemudian menerusi sepakan penalti selepas anak buah jurulatih Ridzuan Abu Shah dilihat lebih banyak mengawal perlawanan menentang lawan dari Liga Perdana itu.

Peluang terbaik Sabah untuk merapatkan kedudukan pada babak pertama melalui Zainizam Marjan pada minit ke-26 namun tandukannya sedikit tersasar sekali gus babak pertama beraksi dengan kedudukan 2-0 memihak kepada Negeri Sembilan.


Penyerang import Negeri Sembilan, Leandro Barbosa melengkapkan kemenangan bergaya bekas juara Piala Malaysia 1948, 2009 dan 2011 itu apabila rembatannya dalam kotak penalti pada minit ke-51 sebelum Nazrin memastikan hatrik dalam perlawanan itu menerusi kencang rembatan di luar kotak penalti ketika perlawanan berbaki enam minit.


Saingan di Stadium Nasional Bukit Jalil pula menyaksikan FELDA United melangkah ke saingan Piala Malaysia dengan kemenangan 1-0, mengatasi Pos Malaysia hasil sepakan penalti Shafizam Hashim pada minit ke-64 sekali gus melegakan pasukan berstatus kelab itu yang dibayangi kecederaan sebahagian besar tonggak utamanya.

Majlis undian untuk menentukan kedudukan kumpulan dijangka diadakan pada 27 Julai dengan 10 pasukan teratas Liga Super dan empat pasukan terbaik Liga Perdana mara secara automatik.

Selangor lumayan

Posted: 10 Jul 2013 05:43 PM PDT

Sumber: Harian Metro

Kuala Lumpur: Walaupun sekadar menduduki tempat kedua Liga Super, ia sudah cukup buat Selangor meraih ganjaran tertinggi yang diberikan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) apabila meraih ganjaran RM793,783.

Skuad kendalian jurulatih Irfan Bakti Abu Salim itu meraih RM450,000 kerana bergelar naib juara dengan RM343,783 pula menerusi insentif yang ditawarkan kepada setiap pasukan Liga Super dan Perdana mengikut posisi mereka menamatkan saingan Liga Super.



Selain membelanjakan RM2.02 juta sebagai hadiah kemenangan untuk tiga pasukan teratas Liga Super dan Perdana, FAM membelanjakan sejumlah RM3.4 juta sebagai insentif kepada semua pasukan tempatan yang bersaing dalam kedua-dua liga berkenaan.

LionsXII pula tidak layak meraih sebarang insentif yang hanya ditawarkan kepada pasukan tempatan, namun kelab jemputan dari Singapura itu tetap meraih hadiah wang tunai sebanyak RM750,000 sebagai juara Liga Super.

Johor Darul Takzim (DT) yang dibarisi pemain bintang tempatan terpaksa berpuas hati sebagai pasukan di tempat ketiga selepas mencatatkan keputusan seri pada perlawanan terakhir menentang Selangor meraih RM300,000 selain insentif berjumlah RM312,530. Kelantan yang meraih imbuhan hampir mencecah RM1.1 juta pada musim lalu sebagai juara Liga Super sekadar meraih RM281,277 sebagai pasukan di kedudukan keempat musim ini.

Sarawak menjadi pasukan paling lumayan menerima ganjaran dengan RM460,728 manakala Sime Darby FC selaku naib juara menerima RM150,000 selain insentif RM147,334.

FAM turut berlaku adil apabila memberi insentif kepada setiap pasukan termasuk yang berada di tercorot Liga Super dan Perdana. Negeri Sembilan yang terbawah Liga Super meraih RM31,253 manakala RM13,394 diberikan kepada NS Betaria yang menduduki tempat terakhir Liga Perdana.

FAM kredit RM2.25 juta hadiah kemenangan

Posted: 09 Jul 2013 10:04 PM PDT

Sumber; SInar Harian

FAM akan kredit wang tunai mulai hari ini, kata Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin.

Jelasnya, hadiah kemenangan sebanyak RM2.25 juta kepada semua pemenang Liga Malaysia akan dikreditkan pada hari ini.

Ia meliputi juara Liga Super yang dimenangi Lions XII, juara Piala FA (Kelantan) dan juara Liga Perdana (Sarawak).



"FAM memaklumkan wang kemenangan itu akan dimasukkan terus mulai esok (hari ini). Bukan itu sahaja, wang insentif sebanyak RM3.17 juta juga dikreditkan kepada semua pasukan.

"Manakala bagi hak siaran langsung Astro bagi tuan rumah dan pelawat sebanyak RM950,000 akan menerimanya pada esok (hari ini)," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.

Annuar puas hati prestasi TRW

Posted: 06 Jul 2013 09:29 PM PDT

Sumber: Sinar Harian
 
PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa nyata gembira dan berpuas hati dengan prestasi anak buah Bojan Hodak yang berjaya melepasi sasaran ditetapkan oleh persatuan itu musim ini.
Meskipun gagal untuk mempertahankan kejuaraan Liga Super musim ini, namun bagi Annuar, kejayaan memenangi sekurang-kurangnya satu piala dan layak beraksi dalam saingan Piala AFC musim depan sudah cukup memadai buat pasukan itu.


"Alhamdulillah, sasaran kedudukan keempat terbaik liga, memenangi sekurang kurangnya satu piala dan layak ke saingan Piala AFC telah tercapai.

"Tahniah kepada pegawai dan terima kasih juga kepada penyokong dan semua yang menyumbang jasa untuk kejayaan The Red Warriors (TRW) musim ini," kata Annuar menerusi laman Facebook, hari ini.

Semalam, Kelantan mengakhiri saingan Liga Super musim ini dalam kelompok empat pasukan terbaik setelah mengatasi Lions XII 2-0 pada perlawanan terakhir yang berlangsung di Stadium Sultan Muhammad IV.

Dua gol Kelantan dijaringkan oleh Mohd Badhri Radzi pada minit kelima dan Dickson Nwakaeme pada minit ke-58.

Kejayaan itu sekali gus memastikan rekod tanpa bolos berterusan kepada lima perlawanan sejak menewaskan Terengganu 4-0 di Kuala Terengganu.

Mengikut kedudukan liga, Kelantan berada pada tangga keempat dengan 36 mata hasil 10 menang, enam seri dan enam kalah.

Annuar turut menyifatkan kejayaan menewaskan juara liga, Lions XII pada perlawanan terakhir itu adalah satu penutup tirai liga yang manis buat TRW musim ini.

Jelasnya, pemain Kelantan juga akan diberikan cuti selama 10 hari sebelum mengharungi kempen Piala Malaysia yang di jangka bermula pada 17 Ogos depan.

KEPUTUSAN PERLAWANAN 6 JULAI 2013 (Liga Super 2013)

Posted: 06 Jul 2013 09:11 PM PDT


127
Stadium Nasional Bkt Jalil
8:45pm
FELDA UNITED FC
2
1
NEGERI SEMBILAN FA
Rudie Ramli
Mohd Riduwan Maon
Eddy Helmi Abd Manan
128
Stadium TSHHY Larkin
8:45pm
JOHOR DARUL TAKZIM FC
1
1
SELANGOR FA
Leonel Nunez
Francis Forkey Doe
129
Stadium SINS
8:45pm
T-TEAM FC
2
2
TERENGGANU FA
Damir Ibric
Ahmad Syamim Yahya
Mohd Nasril Izzat Jalil
Mohd Fakhru Razi Musa
130
Stadium Shah Alam
8:45pm
SELANGOR PKNS FC
4
5
PAHANG FA
Patrick Ronaldinho Wleh (4)
Mohd Amirulhadi Zainal
Gopinathan Ramacahandra
Matias Conti
Mohd Faizol Hussain
Helmi Remeli (Gs)
131
Stadium TAR Paroi
8:45pm
ATM FA
0
1
PERAK FA
-
Paulo Rangel
132
Stadium SMIV
8:45pm
KELANTAN FA
2
0
LIONS XII FC
Mohd Badhri Razi
Dickson Nwakaeme

Sarawak Raja Bola Borneo

Posted: 05 Jul 2013 06:06 PM PDT

Sumber: Harian Metro

Kota Kinabalu: Sarawak semestinya layak dinobat Raja Bola Sepak Borneo apabila mengekalkan rekod tanpa kalah saingan Liga Perdana musim ini selepas menewaskan jiran, Sabah 2-1 di Stadium Likas, petang semalam.

Gah dengan status selaku juara Liga Perdana, Sarawak memulakan aksi bertenaga apabila lebih banyak melakukan serangan ke kubu tuan rumah.



Benteng Sabahawks akhirnya berjaya dibolosi apabila Sarawak berjaya menghasilkan gol pertama menerusi pemain import, Muamer Salibasic yang berjaya menewaskan Shahril Sa'ari pada minit ke-29.

Namun, tuan rumah enggan mengaku kalah apabila menyamakan kedudukan m-36 menerusi Mohd Fazlidin Khalid yang melepaskan rembatan kencang dari jarak 25 meter untuk menewaskan penjaga gol Bujang Senang, Saiful Amar Sudar.

Namun, usaha Sabahawks mengekalkan kedudukan seri gagal selepas bekas pemain Sabah, Bobby Gonzales menjaringkan gol kedua Sarawak m-45.

Seakan belum berpuas hati dengan kelebihan tipis itu, Sarawak terus menggandakan asakan pada babak kedua dan hampir menambah jaringan m-50 dan m-64 menerusi Gonzales, namun nasib tidak menyebelahinya.

Usaha Sabah menyamakan kedudukan turut buntu dan sepakan percuma Zainizam pada minit akhir perlawanan melewati palang gol sekali gus memastikan Sarawak pulang penuh bergaya.

Dengan kemenangan ini, Sarawak berjaya mengutip 58 mata dan mengekalkan rekod bersih tanpa kalah.

SKUAD KEBANGSAAN - JULAI 2013

Posted: 05 Jul 2013 08:40 AM PDT

SENARAI NAMA BAGI PERSIAPAN UNTUK MENGHADAPI PERLAWANAN PERSAHABATAN ANTARABANGSA DAN PERLAWANAN PUSINGAN KELAYAKAN PIALA ASIA 2015

Adalah dimaklumkan bahawa Persatuan ini telah mengatur jadual latihan untuk Pasukan Bolasepak Kebangsaan sebagai persiapan untuk menghadapi perlawanan persahabatan antarabangsa dan Perlawanan pusingan Kelayakan Piala Asia 2015.

Bagi memenuhi maksud yang tersebut di atas, Pasukan Kebangsaan akan mengadakan latihan dan pemilihan bertempat di Wisma FAM, Jalan SS5A/9,Kelana Jaya, 47301 Petaling Jaya, Selangor. Berikut adalah jadual bagi Pasukan Kebangsaan:-


Bil.
Perkara
Tarikh
Tempat
1
Latihan Pusat (Tempatan)
11.07.2013 – 23.07.2013
Wisma FAM
2
Perlawanan Persahabatan Antarabangsa melawan Chelsea FC
21.07.2013
Stadium Shah Alam
3
Latihan Luar Negara dan siri Perlawanan Antarabangsa di Jepun
23.07.2013 – 03.08.2013
Tokyo, Jepun
4
Latihan Pusat (Tempatan)
04.08.2013 – 11.08.2013
Wisma FAM
5
Perlawanan Persahabatan Antarabangsa melawan FC Barcelona
10.08.2013
Stadium Nasional Bukit Jalil

Sehubungan dengan itu, pihak Persatuan Bolasepak Malaysia telah memilih pemain-pemain yang tersebut di bawah untuk menjalani latihan dan pemilihan Pasukan Bolasepak Kebangsaan. Pemain-pemain ini dikehendaki melaporkan diri pada hari Khamis, 11 Julai 2013 kepada Ketua Jurulatih Pasukan Bolasepak Kebangsaan, Yang Berbahagia Datuk K. Rajagobal di FAM, Jalan SS5A/9, Kelana Jaya, 47301 Petaling Jaya, Selangor sebelum jam 4.00 Petang.

Bil.
Nama Pemain
Kelab/Negeri
Catatan
1
Mohd Farizal Marlias
Perak
 
2
Mohd Amri Yahyah
Selangor
 
3
Mahalli Jasuli
Selangor
 
4
Norazlan Razali
Selangor
 
5
Asraruddin Putra Omar
Selangor
 
6
Gurusamy Govandar a/l Kandasamy
Selangor
 
7
Kunalan Subramaniam
Selangor
 
8
Mohamad Aidil Zafuan Abd Razak
Johor Darul Takzim
 
9
Norshahrul Idlan Talaha
Johor Darul Takzim
 
10
Mohd Safee Mohd Sali
Johor Darul Takzim
 
11
Safiq Rahim
Johor Darul Takzim
 
12
Azamuddin Mohd Akil
Pahang
 
13
Khairul Fahmi Che Mat
Kelantan
 
14
Nik Mohd Shahrul Azim Ab Halim
Kelantan
 
15
Mohd Shakir Shaari
Kelantan
 
16
Mohd Badhri Radzi
Kelantan
 
17
Mohd Nor Farhan Bin Muhammad
Kelantan
 
18
Azizi bin Matt Rose
Kelantan
 
19
Mohd Fakri bin Saarani
Kelantan
 
20
Muhammad Zubir bin Mohd Azmi
Terengganu
 
21
Mohamad Ashari bin Samsudin
Terengganu
 
22
Mohd Nazrin bin Mohd Nawi
Negeri Sembilan
 
23
Amiridzwan Taj Tajudin
ATM
 
24
Reuben Thayaparan Kathiripillai
ATM
 
25
Mohd Nizad bin Ayub
Selangor PKNS
 
26
Muhammad Nazmi Faiz Mansor
Selangor PKNS
 
27
Mohd Fadhli bin Mohd Shas
Harimau Muda 'A'
 

Manakala empat belas (14) orang pemain yang tersebut dibawah diminta bersedia untuk menjalani latihan dan pemilihan Pasukan Bolasepak Kebangsaan sekiranya dipanggil untuk menggantikan mana-mana pemain yang tersebut di atas sekiranya terdapat pemain-pemain yang disahkan oleh Doktor Pasukan mengalami kecederaan.

Bil.
Nama Pemain
Kelab/Negeri
Catatan
1
Mohd Khyrill Muhymeen Zambri
Kedah
 
2
Muhammad Ramzul Zahini bin Adenan
Selangor
 
3
Mohd Nasriq bin Baharom
Selangor
 
4
Mohd Saiful Nizam Miswan
Pahang
 
5
Muhammad Al-Hafiz bin Hamzah
Johor Darul Takzim
 
6
Mohd Farid bin Ramli
Johor Darul Takzim
 
7
Mohd Faiz bin Subri
Kelantan
 
8
Mohd Faizal bin Muhamad
Terengganu
 
9
Bobby Gonzales
Sarawak
 
10
Putera Nadher Amarhan Maderner
Sarawak
 
11
Sani Anuar Kamsani
Sarawak
 
12
Mohd Affize Faizal Mamat
ATM
 
13
Christie Jayaseelan Devasagayam
ATM
 
14
Helmi bin Remeli
Selangor PKNS
 

Keputusan 5 Julai 2013: Liga Premier 2013

Posted: 05 Jul 2013 08:15 AM PDT

127
Stadium Bolasepak Cheras
4:45pm
KUALA LUMPUR FA
0
1
KEDAH FA
-
Alen Guc
128
Stadium Hang Tuah
4:45pm
NS BETARIA FC
0
1
UiTM FC
-

129
Stadium MP Selayang
4:45pm
KL SIME DARBY FC
2
0
POS MALAYSIA FC

-
130
Stadium UiTM Shah Alam
4:45pm
KL SPA PUTRAJAYA FC
1
0
PDRM FA
Eddy Rudy Viator
-
131
Stadium Utama Negeri
4:45pm
PERLIS FA
0
4
JOHOR FA

Khairul Azhar
Mohd Ezaidy
Ezequiel Adrian
Mohd Shaofiq
132
Stadium Bolasepak Likas
4:15pm
SABAH FA
1
2
SARAWAK FA
Mohd Fazlidin Khalid
Muamer Salibasic
Bobby Gonzales

Playoff hari pertama puasa

Posted: 03 Jul 2013 07:59 PM PDT

Sumber: Berita Harian

FAM tentukan dua slot terakhir Piala Malaysia musim ini pada awal Ramadan

Kuala Lumpur: Dua slot terakhir ke saingan Piala Malaysia musim ini ditentukan pada dua perlawanan playoff, Rabu ini, iaitu hari pertama Ramadan. 

Ia membabitkan dua pasukan tercorot Liga Super serta pasukan tempat kelima dan keenam Liga Perdana. 

Kedua-dua perlawanan pada 10 Julai ini akan berlangsung serentak di dua stadium berkenaan dengan sepak mula lewat jam 9.45 malam kerana ia hari pertama umat Islam berpuasa Ramadan." Datuk Hamidin Mohd Amin, Setiausaha Agung FAM



Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin, berkata dua perlawanan playoff itu membabitkan pasukan ke-11 Liga Super menentang pasukan ke-6 Liga Perdana di Stadium Nasional, Bukit Jalil dan pasukan ke-12 Liga Super menentang pasukan ke-5 Liga Perdana di Stadium Shah Alam.

"Kedua-dua perlawanan pada 10 Julai ini akan berlangsung serentak di dua stadium berkenaan dengan sepak mula lewat jam 9.45 malam kerana ia hari pertama umat Islam berpuasa Ramadan.

"Format playoff ini hanya satu perlawanan saja yang mana dua pemenang perlawanan akan layak ke Piala Malaysia bermula 17 Ogos depan," kata Hamidin ketika dihubungi, semalam.

Saingan Piala Malaysia membabitkan 16 pasukan yang dipecahkan dalam empat kumpulan dengan dua pasukan teratas setiap kumpulan akan mara ke suku akhir, seterusnya separuh akhir dan final. 
Majlis undiannya dijangka berlangsung 27 Julai ini.

Hamidin berkata, 10 pasukan teratas Liga Super layak secara automatik dengan sembilan sudah mengesahkan tempat iaitu Lions XII, Selangor, Johor Darul Takzim (DT), Tentera, Kelantan, Pahang, PKNS FC, Perak dan Terengganu manakala empat pasukan Liga Perdana yang sudah layak automatik ialah Sarawak, Sime Darby, Johor dan Kedah.

"Empat pasukan untuk perlawanan playoff ini pula, Negeri Sembilan sudah sah tempat ke-12 Liga Super manakala tempat ke-11 sama ada FELDA United atau T-Team. 

"Untuk Liga Perdana, Sabah sudah sah layak ke playoff manakala satu lagi pasukan sama ada Pos Malaysia atau Polis," katanya.

Musim lalu, tiada perlawanan playoff untuk Piala Malaysia apabila 12 pasukan teratas Liga Super (ketika itu 14 pasukan bertanding Liga Super) dan empat pasukan teratas Liga Perdana layak secara automatik untuk melengkapkan 16 pasukan.

Namun, terdapat juga perlawanan playoff bagi merebut slot ke Liga Super dan Liga Perdana 2013 yang diadakan pada 17 dan 19 Julai di Melaka, iaitu beberapa hari sebelum Ramadan bermula pada 21 Julai tahun lalu.

Hamidin: Jangan ulang kesilapan Mat Yo

Posted: 03 Jul 2013 07:55 PM PDT

Hamidin Amin

Sumber: Sinar Harian

"JANGAN ulangi lagi perbuatan itu selepas ini," demikian nasihat Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin kepada penyerang Johor Darul Takzim (JDT), Norshahrul Idlan Talaha yang bertindak membuang pingat ke dalam tong sampah setelah pasukannya tewas 0-1 kepada Kelantan, Sabtu lalu.

Sambil menganggap tindakan Norshahrul atau Mat Yo itu disebabkan hilang pertimbangan kerana terlalu kecewa selepas pasukannya tewas, Hamidin bagaimanapun berharap insiden itu adalah yang pertama dan terakhir dilakukan oleh bekas pemain Kelantan itu.



"Mungkin dia (Mat Yo) tertekan dan terlalu kecewa dengan kekalahan itu dan disebabkan itu dia terbawa-bawa ke luar padang.

"Cuma nasihat saya, jangan ulangi lagi tindakan sebegitu kerana tidak elok sebagai pemain berpengalaman, lagipun kita kena faham dan ingat dalam bola sepak ada menang, ada kalah.

"Kita takkan selalu menang saja, pada masa yang sama kena terima kekalahan juga," kata Hamidin.

Dalam laporan media tempatan semalam melaporkan, Mat Yo dikatakan bertindak membuang pingat diterimanya ke dalam tong sampah sebelum masuk bilik persalinan selepas pasukannya tewas 0-1 kepada Kelantan dalam final Piala FA, di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Ketika ditanya adakah Mat Yo bakal dikenakan tindakan tatatertib oleh FAM, Hamidin berkata, pihaknya tidak boleh mengambil sebarang tindakan terhadap beliau memandangkan FAM tiada peruntukan undang-undang untuk berbuat demikian.

"Kami tidak boleh mengambil sebarang tindakan terhadap dia, ini kerana tiada peruntukan undang-undang berhubung tindakan itu.

"Cuma yang boleh saya katakan jangan buat lagi," jelas beliau.

FAM nafi double standard

Posted: 03 Jul 2013 07:52 PM PDT


Sumber: Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR - Kejayaan Lions XII menjulang kejuaraan Liga Super bukan sahaja akan diingati oleh peminat bola sepak tanah air sebagai pasukan jemputan pertama meraih trofi berkenaan sejak diperkenalkan pada tahun 2004, malah layanan kelas pertama diberikan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kepada Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS).

Jika dibandingkan dengan apa yang dinikmati oleh juara tahun lalu, Kelantan, jelas seolah-olah terdapat perbezaan antara dua darjat dengan Lions XII berpeluang menjulang trofi berkenaan dan menerima cek di hadapan penyokong sendiri di Stadium Jalan Besar sebaik sahaja mengesahkan kejuaraan menewaskan Felda United 4-0.



Sedangkan Kelantan yang mengesahkan kejuaraan Liga Super dua perlawanan lebih awal musim lalu tidak diberikan kesempatan yang sama oleh FAM apabila disuruh hadir ke Wisma FAM bagi upacara penyerahan trofi berkenaan dan penerimaan cek selepas jadual liga berakhir sehinggakan tidak berpeluang menjulang trofi di hadapan penyokong sendiri pada mulanya.

Perkara itu bagaimanapun selesai apabila rayuan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) supaya majlis penyerahan trofi itu diadakan di Stadium Sultan Muhammad IV pada perlawanan terakhir Liga Super diterima oleh FAM, namun tidak dihadiri mana-mana pemimpin tertinggi FAM.

Namun, pada perlawanan semalam, Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin telah hadir sendiri di Stadium Jalan Besar, untuk menyerahkan trofi Liga Super dan cek kepada Lions XII kepada Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong.

Situasi yang terjadi itu jelas mengundang satu persoalan besar mengapa perkara itu boleh terjadi dan menambahkan lagi kekecewaan para penyokong bola sepak tempatan selepas menyaksikan melihat trofi dari liga sendiri terlepas ke tangan orang luar.

Menjelaskan persoalan itu, Hamidin yang dihubungi Utusan Malaysia berkata, mulai tahun lalu FAM sebenarnya telah mengubah pendekatan itu dan tiada lagi majlis penyerahan trofi di Wisma FAM selepas Kelantan berpeluang menjulang trofi Liga Super di hadapan penyokong sendiri sambil menolak tuduhan adanya layanan istimewa diberikan kepada Lions XII.

"Sekarang di FAM kami telah mengamalkan konsep baharu dengan setiap pemenang akan terus diberikan trofi seperti mana yang kita lakukan di Singapura, semalam dan bukannya ada layanan khas kepada Lions XII.

"Memang kami telah bersedia sekiranya Lions XII menang, kami akan terus berikan kepada mereka dan saya harap isu ini tidak perlu diperbesarkan, perkara sama juga berlaku jika pasukan lain yang menang, " katanya

Musim lalu, Kelantan memenangi kejuaraan Liga Super selepas mengalahkan Perak 6-0 pada 6 Julai tetapi FAM memberitahu majlis pemberian hadiah kemenangan akan diadakan pada 20 Julai.

Perkara itu ternyata menimbulkan perasaan kurang penyokong Kelantan sebelum FAM berlembut hati dengan membenarkan majlis pemberian trofi itu diadakan di Stadium Sultan Muhammad IV pada perlawanan menentang Sarawak pada 14 Julai, iaitu aksi terakhir Liga Super 2012.

Tambah Hamidin, FAM telah mengubah pendekatan ini kerana telah memikirkan lebih meriah jika majlis pemberian trofi diadakan di hadapan penyokong sendiri.

"Perkara ini telah difikirkan sejak tahun lalu apabila Kelantan berpeluang menjulang trofi di hadapan penyokong sendiri dan ia diteruskan lagi pada tahun ini.

"Memang tidak meriah tanpa kehadiran penyokong sendiri dan sebab itulah kami tidak adakan lagi di Wisma FAM seperti mana sebelum ini sebaliknya memberikan terus di tempat mereka bermain," katanya.

Ridzuan kecewa prestasi hambar

Posted: 03 Jul 2013 06:32 PM PDT

Sumber: Harian Metro
Seremban: Jurulatih Negeri Sembilan, Ridzuan Abu Shah kecewa anak buahnya gagal menjaringkan gol walaupun berjaya mengimbangi kekuatan Johor Darul Takzim (DT) serta menguasai sebahagian besar permainan pada saingan Liga Super di Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi, malam kelmarin.
Menurutnya, banyak peluang terhidang tapi gagal dimanfaatkan sebaliknya pemain lawan bijak melakukan penyudahan tepat apabila menang menerusi gol jaringan Jasazrin Jamaluddin dan Nurul Azwan Roya.


"Ada jurang antara pasukan kami dengan Johor DT tapi kami menguasai sebahagian besar perlawanan selain mencipta banyak peluang namun gagal disudahi dengan jaringan.

"Antara peluang terbaik cubaan Shahurain (Abu Samah) dan Mohd Nazrin (Mohd Nawi) tapi tiang dan palang gol menjadi penghalang. Ini membuktikan dominasi belum cukup mengesahkan kemenangan.
"Penyudahan tumpul memang masalah yang kita hadapi dan ini perlu difikirkan termasuk pengambilan penyerang import jika mahu memulihkan reputasi pasukan ini pada musim depan," katanya.

Menurut Ridzuan, pihaknya mahu pemain terus berusaha mempamerkan aksi terbaik pada pertemuan terakhir dengan FELDA United di Stadium Nasional Bukit Jalil, Sabtu ini.

Beliau mensasarkan kemenangan kedua sejak mengambil alih tugas itu daripada Divaldo Alves selepas menewaskan Tentera sebelum ini.
"Pemain perlu terus berusaha meningkatkan lagi prestasi bagi memastikan matlamat itu tercapai."

LionsXII tidak perlukan pemain import

Posted: 03 Jul 2013 06:30 PM PDT

Sumber: Harian Metro
Johor Bahru: Walaupun hanya dibarisi pemain bawah 23 tahun dan kehadiran beberapa pemain senior, LionsXII mampu menidakkan penguasaan pasukan negeri dan kelab dari Malaysia apabila muncul juara Liga Super musim ini tanpa kelibat pemain import mahupun pemain naturalisasi.
Senario itu nyata memberi tamparan buat pasukan negeri dan kelab yang berbelanja besar bagi menguatkan barisan pemain masing-masing, namun terpaksa akur dengan pasukan dari Seberang Tambak Johor itu yang hanya baru dua musim beraksi pada saingan Liga Malaysia (Liga M).

LionsXII nyata mengambil kesempatan tatkala beraksi di padang rumput mengekalkan rekod bersih tanpa kekalahan sepanjang aksi pasukan itu di Stadium Jalan Besar sekali gus mencipta sejarah tersendiri menjulang kejuaraan liga selepas kali terakhir meraih kejuaraan itu pada 1994 yang ketika itu dikenali sebagai Liga Perdana. "Kami hanya mempertaruhkan antara dua atau tiga pemain senior dan selebihnya pemain bawah 23 tahun yang menggalas tugas setiap aksi saingan liga yang begitu mencabar dan berliku pada musim ini dan saya lega apabila pemain muda itu dapat melaksanakan tugas dengan baik.

"Bagi saya tiada pasukan lemah pada saingan liga musim ini sebaliknya kesemua pasukan hebat malah kami terpaksa merombak pemain musim ini dan hampir kehilangan Shahril Ishak, Baihakki Khaizan dan Isa Halim yang pada awalnya mahu beraksi di Liga Thailand namun hasil pujukan mereka kekal bersama LionsXII.

"Itu dugaan paling perit dan semua kerja keras sejak Januari itu bagaikan terjawab sebaik tamat perlawanan, saya dan seluruh pengurusan Persatuan Bolasepak Singapura (FAS) teruja. Malah selepas 19 tahun muncul juara liga ketika itu, ternyata pembabitan semula dalam kancah Liga M sejak dua musim lalu amat berbaloi apabila berdepan pasukan terbaik Liga M," katanya.


Mengulas kemenangan besar LionsXII menewaskan FELDA United 4-0, Sundramoorthy berkata, pemainnya pada babak pertama terlalu ghairah untuk mencipta jaringan, mengakibatkan beberapa percubaan yang seharusnya mampu diterjemah dengan jaringan dipersia-siakan.

"Kita terlepas banyak peluang terhidang dan apabila di bilik persalinan pada akhir babak pertama, saya arah pemain supaya lebih tenang dan tidak terlalu ghairah mencari gol dan ternyata ia berhasil.

"Tumpuan seterusnya pada saingan Piala Malaysia dan berharap undian kelak memihak kepada LionsXII. Jika musim lalu hanya mampu ke separuh akhir, tidak mustahil musim ini kami beraksi di final pula, namun semua bergantung kepada permainan konsisten sepanjang kempen itu," kata Sundramoorthy.

Kedah bakal dapat jurulatih baru

Posted: 02 Jul 2013 10:13 PM PDT

Kedah bakal dapat jurulatih baru
Tot (kiri) akan tinggalkan skuad Hijau Kuning akhir bulan ini - Foto Sinar Harian oleh AHMAD ZAKI OSMAN


Sumber: Sinar Harian

PASUKAN  bola sepak Kedah bakal menerima jurulatih baru bagi persiapan Piala Malaysia yang akan berlangsung  Ogos nanti.

Pengurusnya, Datuk Jeffrey Low Hang Chow berkata, pasukan Hijau Kuning terpaksa mencari pengganti  jurulatih sekarang, Mario Tot yang akan mengakhiri kontraknya 31 Julai ini.


"Oleh kerana Kedah sudah layak ke Piala Malaysia, pasukan ini memerlukan jurulatih baru supaya dapat  memberi  persembahan yang baik  ketika  pertandingan  berlangsung.

"Kejohanan itu semakin hampir  dan Kedah  akan menggunakan jurulatih tempatan bagi persiapan Piala Malaysia nanti.

"Beberapa nama jurulatih tempatan sudah  pun  tersenarai  dan biarlah Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA)  bermesyuarat  serta memutuskannya   pada  pertengahan  bulan ini.

"Diharap pemilihan jurulatih ini akan dapat membantu  Kedah dalam memberi  saingan sengit  pada kempen Piala Malaysia nanti," katanya  kepada Sinar Harian, semalam.

Sebelum  ini,  terdapat  desas-desus di kalangan  penyokong  bahawa  beberapa  nama jurulatih tempatan  seperti Datuk M Karathu, Norizan  Bakar dan K Devan  telah dikaitkan dengan  pasukan Hijau Kuning  itu.

Lions XII juara Liga Super

Posted: 02 Jul 2013 09:47 PM PDT


Sumber: Utusan Malaysia

SINGAPURA - Trofi Liga Super akhirnya buat pertama kali menyeberangi Tambak Johor apabila sah menjadi milik Lions XII selepas mudah membaham Felda United 4-0 di laman sendiri di Stadium Jalan Besar di sini, semalam.

Kejayaan berharga pasukan negara republik itu turut disaksikan Perdana Menterinya, Lee Hsien Loong dan Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Datuk Hamidin Mohd. Amin yang turut menyampaikan trofi kejuaraan kepada Lions XII.



Meskipun saingan musim ini berbaki satu perlawanan, namun kelebihan empat mata yang dibawa sudah cukup untuk menjamin kejayaan Lions XII mengutip selepas mengutip 43 mata, meninggalkan dua pencabar terdekatnya, Selangor dan Johor Darul Takzim.

Kali terakhir pasukan dari Singapura memenangi kejuaraan liga adalah pada tahun 1994 ketika dikenali sebagai Liga Perdana sebelum mereka menarik diri pada tahun berikutnya dan kembali menyertai saingan Liga Malaysia pada tahun lalu.

Kemenangan bersejarah Lions XII ternyata memberi tamparan hebat kepada pasukan-pasukan tempatan lain ekoran gagal menghalang sebuah skuad yang dibarisi rata-rata pemain berusia Bawah 23 tahun.

Pengendalinya, V. Sundramoorthy menyifatkan kejayaan merangkul kejuaraan Liga Super 2013 itu sangat bermakna selain menyifatkan saingan musim ini sangat mencabar selain teruja dengan hasil yang diperolehi di penghujung saingan.

"Saingan musim ini sangat mencabar, tambahan pula kita mempertaruhkan banyak pemain bawah 23 tahun dan mereka berjaya melaksanakan tugasan mereka dengan baik dan seterusnya bergelar juara.

"Kehadiran Perdana Menteri, Lee Hsien Loong pada malam ini turut memberikan mereka semangat dan motivasi yang tinggi buat para pemain dan mereka sudah membuktikan kemampuan mereka," katanya yang ditemui selepas perlawanan, semalam.

Tuan rumah hampir membuka tirai jaringan pada minit ke-15, namun jaringan itu dibatalkan apabila percubaan Hariss Harun ditanduk Fazrul Nawaz yang jelas berada dalam keadaan ofsaid.

Mereka sekali lagi hampir memecah kebuntuan apabila Shahril Ishak membuat satu lorongan cantik ke dalam kotak penalti pasukan pelawat namun gagal disudahkan Nazrul Nazari apabila penjaga gol Felda, Rozaimie Rohim berjaya menghalang gerakannya.

Detik kegembiraan tuan rumah hadir seminit sejurus babak kedua bermula apabila pemain Felda United, Mohd. Azrul Azmi tertanduk masuk percubaan sepakan percuma yang diambil Shahril ke dalam gawang sendiri.

Kedudukan Lions XII semakin selesa pada minit ke-57 apabila Shahril mudah menolak masuk hantaran Faris Ramli sebelum Fazrul Nawaz menambah penderitaan Felda United empat minit kemudian untuk menjadikan kedudukan 3-0 apabila mudah menewaskan Rozaimie.

Tidak cukup dengan itu, tuan rumah memastikan kejayaan mereka menjuarai Liga Super dengan penuh bergaya apabila pemain gantian, Shafiq Ghani turut meletakkan nama selaku penjaring apabila menolak masuk gol keempat tuan rumah hasil hantaran Shahril yang layak dianggap sebagai pemain terbaik Lions XII pada musim ini.


KEPUTUSAN PERLAWANAN 2 JULAI 2013 - Liga Super 2013

Posted: 02 Jul 2013 09:43 PM PDT

121
Stadium Perak Ipoh
8:45pm
PERAK FA
0
1
KELANTAN FA
-
Indra Putra Mahyuddin
122
Stadium Darulmakmur
8:45pm
PAHANG FA
2
1
ATM FA
Matias Conti
R. Gopinathan
Muhd Shukor Adan
123
Stadium SINS
8:45pm
TERENGGANU FA
0
0
SELANGOR PKNS FC
-
-
124
Stadium Shah Alam
8:45pm
SELANGOR FA
4
1
T-TEAM FC
Mohd Amri Yahyah (2)
Mohd Nasriq Baharom
Francis Forkey Doe
Abdul Latif Suhaimi
125
Stadium TAR Paroi
8:45pm
NEGERI SEMBILAN FA
0
2
JOHOR DARUL TAKZIM FC
-
Jaszarin Jamaludin
Nurul Azwan Roya
126
Stadium Jln Besar
7:45pm
LIONS XII FC
4
0
FELDA UNITED FC
Mohd Azrul Ahmad (Gs)
Shahril Ishak
Fazrul Nawaz
Mohd Shafiq Abd Ghani
-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines