Ahad, 23 Jun 2013

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik


Panorama indah tasik

Posted: 21 Jun 2013 06:27 PM PDT



PENGUNJUNG yang ingin merasai pengalaman seperti berada di kampung bolehlah berkunjung ke Tasik Timah Tasoh.


ACAP KALI apabila menyebut nama Padang Besar yang terletak di Perlis, ramai yang akan membayangkan syurga beli-belah barangan murah di Malaysia.
Namun tidak ramai yang menyedari Padang Besar bukan setakat tempat untuk membeli-belah. Hakikatnya, tidak ramai yang mengetahui kewujudan sebuah tasik yang menyimpan pelbagai tarikan unik.
Tasik Timah Tasoh ialah nama yang tidak asing bagi penduduk Perlis. Ia bukan sahaja nadi pertanian di utara Semenanjung Malaysia, bahkan empangan saliran terbesar itu merupakan lokasi percutian pelancong yang cintakan alam semula jadi.
Tasik tersebut pada asalnya merupakan pertemuan dua buah sungai iaitu Sungai Timah dan Sungai Tasoh. Ia juga merupakan lokasi sebuah kampung iaitu Tasoh yang telah ditenggelamkan bagi mewujudkan empangan tersebut.
Turut ditenggelamkan bersama kampung itu ialah masjid, rumah, sekolah dan tanah perkuburan. Selain nostalgianya yang semakin luput daripada ingatan penduduk setempat, kampung tersebut terpaksa ditenggelamkan untuk membentuk takungan air bagi menyediakan bekalan air domestik dan perindustrian. Selain itu, ia bagi memenuhi keperluan untuk mengairi 2,466 hektar tanah sawah untuk penanaman dua kali setahun di kawasan utara dan tengah Perlis.
Buah percuma
Selain pemandangan yang menarik, tetamu di Tasoh Lake Resort & Retreat boleh menikmati buah-buahan secara percuma di dusun-dusun di sekitar tasik tersebut.

SEORANG pekerja memetik mempelam harumanis di ladang Jabatan Pertanian Bukit Bintang, Kangar. - Gambar hiasan


Bagaimanapun, tidak lengkap percutian di Perlis tanpa menikmati buah mempelam tempatan iaitu harumanis yang berharga RM20 sekilogram. Buah mempelam itu digelar harumanis kerana ia mengeluarkan aroma yang harum, rasa yang manis dan isinya tebal. Mangga tersebut juga enak dimakan bersama pulut.
Ketua Pegawai Eksekutif Tasoh Lake Resort & Retreat, Helmy Faizal Mohd. Kamal memberitahu, harumanis juga merupakan satu daripada sajian tradisi Perlis dan isinya boleh diproses menjadi jus atau jem. Buah-buahan lain yang terdapat di dusun tersebut ialah durian, durian belanda, rambutan dan mangga yang boleh dipetik terus dari pokoknya.
Sekitar satu kilometer ke utara dari calet tersebut ialah Padang Besar. Padang Besar merupakan pusat beli-belah dan pintu masuk ke Thailand bagi pelancong yang ingin ke Hat Yai, Krabi atau Phuket.
Kedudukan Tasik Timah Tasoh juga berhampiran Wang Kelian iaitu pasar sehari yang menjadi tumpuan masyarakat setempat dan Thailand berbelanja. Mereka hanya perlu menunjukkan identiti pengenalan diri masing-masing.
Menurut Helmy Faizal, ramai pelancong asing yang singgah berehat di Tasoh Lake Resort & Retreat terlebih dahulu sebelum meneruskan perjalanan ke Thailand.
"Misalnya, kita mempunyai pelanggan tetap dari England yang membawa Carry Van dan menetap selama sekurang-kurangnya sebulan di dalam van yang diletakkan di tepi tasik itu," kata Helmy Faizal.
Percutian di tasik itu juga menjanjikan syurga kepada kaki pancing Antara ikan air tawar yang terdapat di tasik itu ialah tilapia, ubi, keli dan haruan.
Spesies ikan
Ikan segar yang diperoleh dibakar terus di tepi tasik pada waktu malam yang bersuhu 28 darjah Celsius sambil bersantai di gazebo yang disediakan. Terdapat juga nelayan yang menjala ikan di situ. Para pemancing yang menyertai nelayan boleh mendapat hasil yang lebih lumayan.
Di tasik tersebut, orang ramai berpeluang menikmati pelbagai aktiviti air seperti berakit, berkayak dan sukan air. Tasik Tasoh juga menjadi lokasi yang dipilih untuk sukan layar peringkat kebangsaan sejak 2010.
Jika memancing atau aktiviti air tidak menjadi pilihan, pengunjung boleh memilih untuk melakukan 12 aktiviti merempuh halangan dan menyertai pasukan bina semangat.

TASIK Timah Tusoh terletak berhampiran Wang Kelian iaitu pasar sehari yang menjadi tumpuan masyarakat setempat dan Thailand berbelanja.


Tasik tersebut juga dilengkapi kemudahan tapak perkhemahan bagi yang tidak mahu menginap di 51 unit calet pada kadar harga dari RM80 hingga RM500.
"Antara syarikat terkemuka yang pernah membuat aktiviti bina semangat di sini ialah Prudential, Safura dan institusi pengajian tinggi awam seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Teknologi Mara," tambah Helmy Faizal.
Lazimnya, pada bulan Ogos, Timah Tasoh menjadi santuari burung-burung hijrah terutama dari negara-negara sejuk. Pada bulan itu, tasik ini dan persekitaran semula jadinya menawarkan habitat termasuk makanan dan perlindungan yang diperlukan burung-burung berkenaan.
Timah Tasoh juga sering menjadi lokasi penggambaran drama bersiri Astro seperti Kiah Pekasam dan lokasi penggambaran klip video lagu Kisah Hati nyanyian Alyah.
"Majlis perkahwinan Fasha Sandha dan konsert sulung kumpulan Bunkface juga pernah diadakan di sini tiga tahun lalu," katanya.

Pulau Mutiara syurga makanan

Posted: 21 Jun 2013 06:26 PM PDT



PENGIKTIRAFAN George Town, Pulau Pinang sebagai Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) pada 26 Julai 2008 memang keputusan yang tepat.
Pelbagai tarikan dapat disaksikan di pulau tersebut seperti bangunan, budaya, makanan dan lokasi untuk beriadah seisi keluarga.
Salah satu tarikan yang mungkin sudah sebati dengan kehidupan masyarakat di negeri tersebut ialah makanan yang disajikan di lorong-lorong jalan.
Nasi kandar antara makanan yang cukup sinonim dengan Pulau Pinang. Jadi, kunjungan ke Pulau Mutiara seakan-akan tidak lengkap sekiranya tidak menikmati hidangan tersebut.
Nasi kandar merupakan nasi putih yang dihidangkan bersama kari dan bermacam-macam pilihan lauk seperti ikan, ayam, sotong, udang dan daging. Kepada mereka yang menggemari makanan yang berempah dan pedas, nasi kandar merupakan pilihan yang tepat.
Antara gerai yang menjadi tumpuan ramai ialah Nasi Kandar Imigresen. Gerai itu dibuka setiap hari dari pukul 11.30 pagi hingga 10 malam kecuali hari Jumaat.
Setelah tiga kali berusaha mencari lokasi tersebut, akhirnya kami menemui gerai tersebut. Ia terletak di Lorong Pasar, Jalan Masjid Kapitan Keling iaitu di depan Kafe Asia.
Di gerai ini disediakan beberapa buah kerusi dan meja untuk pelanggan menjamu selera. Ada juga pelanggan Kafe Asia yang menempah hidangan istimewa itu.
Kafe Asia merupakan kedai kopi Cina lama dan banyak poster-poster lama di dinding kedai itu.
Meskipun jam menunjukkan pukul 11.45 pagi, namun pelanggan sudah mengerumuni gerai tersebut. Ada yang membeli untuk makan di gerai, tidak kurang yang membungkus untuk dibawa pulang. Ia menjadi tumpuan pelanggan berbilang kaum.
Nasi kandar
Beroperasi sejak 15 tahun lalu, Nasi Kandar Imigresen antara gerai yang mendapat perhatian di negeri ini. Pada asalnya, kedai tersebut didirikan di belakang bangunan Imigresen Pulau Pinang sebelum berpindah ke lokasi sekarang.
Menikmati sepinggan nasi dengan campuran lauk daging, sotong dan sayur serta campuran kuah kari membuatkan sepinggan nasi licin dalam masa yang singkat.
MI goreng hasil tangan Mahboob terkenal dalam kalangan pelanggannya.


Masakan yang dihidangkan terasa enak dan tidak hairanlah jika gerai itu menjadi tumpuan pelanggan.
"Saya memasak lauk-pauk di rumah sebelum dibawa ke gerai ini. Nasi kandar lebih sedap dinikmati jika nasinya dilimpahi kuah kari," kata pemilik gerai, Sikkandar Dulkarunai Mohd. Noordeen, 59. Selain mengambil empat orang pekerja, anak lelakinya, Faizal Ali, 23, turut membantunya di gerai.
Selepas kenyang makan nasi kandar bersama air sirap, saya dan jurugambar, Zaini Husin meneruskan misi mencari beberapa buah gerai lain.
Sebelum itu, Pengurus Palanquinn Heritage Suites (Palanquinn), Cheah Leong Keah mencadangkan kami mencuba mi goreng di Lorong Bangkok. Palanquinn merupakan sebuah hotel butik yang juga terletak di Lorong Bangkok.
"Saya sangat sukakan mi goreng di gerai ini kerana rasanya agak masam dan sedap dimakan. Saya juga boleh meminta mi goreng banjir iaitu diletakkan lebih banyak kuah sambal," katanya yang merupakan pelanggan tetap mi goreng gerai di lorong tersebut.
Leong Keah juga menyatakan, keenakan makanan di Pulau Pinang termasuk mi goreng tersebut membuatkan dia tidak mahu menetap di luar negara.
Sebelum terbabit menguruskan hotel itu beberapa tahun lalu, dia pernah belajar dan bekerja di luar negara tetapi telah mengambil keputusan nekad kembali ke Pulau Mutiara.
"Saya rindu hendak menikmati mi goreng yang telah sebati dengan saya sejak zaman kanak-kanak. Selain itu, saya juga mempunyai pelbagai makanan kegemaran di George Town yang sukar hendak diperoleh di luar negara," katanya yang sebelum ini belajar di London, Britain.
Mi goreng
Apabila sampai di lokasi tersebut, saya dapati, gerai mi goreng itu terletak di dalam Kedai Kopi Sing Lee. Dari jauh kelihatan seorang lelaki, Mahboob Mohd. Zakaria, 57, lincah memasak mi. Aksi dan gayanya menarik perhatian kami. Bunyi sudip terkena kuali dan pekerja yang sibuk melayan tempahan pelanggan membuktikan betapa mi goreng ini mempunyai keunikan tersendiri.
"Cili, tomato dan sos saya buat sendiri, kemudian campur ubi kentang, cucur udang, sotong, telur dan tauge. Mi goreng ini memang asli, masakan stail lama," katanya. Menurut Mahbood, keluarganya telah berniaga di Pulau Pinang sejak lapan dekad lalu dengan menolak kereta empat roda dari satu tempat ke tempat lain.
Jelasnya, sejarah pembabitan keluarganya dalam perniagaan mi goreng tersebut sebenarnya lebih panjang iaitu sebelum berhijrah ke Malaysia lagi. Ketika itu, datuknya memulakan perniagaan di India dan setelah berhijrah ke Pulau Pinang dia meneruskan kerjaya tersebut dengan pelanggan utama merupakan pekerja-pekerja buruh.

George Town diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia kerana mempunyai bangunan-bangunan lama yang unik dan bersejarah.


Ketika pemerintahan British di Pulau Pinang, para peniaga jalanan tidak dibenarkan beroperasi dan jika ditangkap akan dirotan. Bagaimanapun, datuknya tetap berniaga tetapi secara sembunyi-sembunyi.
Dalam pada itu, sepinggan mi goreng campur sotong berharga RM5 manakala mi goreng bersama telur berharga RM4. Gerai tersebut dibuka setiap hari dari pukul 8 pagi hingga 6 petang kecuali hari Isnin.
Roti bakar benggali
Walaupun perut masih kenyang, namun untuk menolak sepinggan mi goreng bercampur sotong amat sukar. Kami dapati mi goreng itu agak kering namun sedap dinikmati ketika masih panas. Rasa masam memang kuat tetapi rasanya sangat sedap. Tidak hairanlah mengapa kedai kopi itu sentiasa penuh terutama pada waktu tengah hari.
Di hadapan gerai mi goreng tersebut terdapat peniaga yang menjual roti bakar dan telur separuh masak.
Walaupun makanan ini kelihatan biasa sahaja, ia mempunyai keistimewaan tersendiri. Menggunakan roti benggali, roti tersebut dibakar menggunakan arang sekali gus menjadikannya beraroma harum. Roti itu kemudiannya disapu marjerin dan kaya.
Telur separuh masak di gerai milik Abdul Manaf Jahir, 59, terasa enak dan garing.
"Saya menggunakan roti benggali kerana rasanya lebih sedap jika dibakar dengan arang manakala telur rebus dimasak menggunakan air yang betul-betul panas supaya telur menjadi separuh masak," katanya. Lelaki itu telah berniaga sejak tujuh tahun lalu dan mempunyai ramai pelanggan tetap termasuk di luar Pulau Pinang.
Hidangan tersebut menjadi lengkap apabila dinikmati secara set iaitu dua keping roti bakar bersama dua biji telur rebus yang berharga RM2.40. Harganya jauh lebih murah berbanding di Kuala Lumpur.
Menurut Abdul Manaf, perniagaan itu diwarisi daripada bapanya yang memulakannya sejak 63 tahun lalu. Gerai tersebut diuruskannya sejak tujuh tahun lalu setelah bapanya yang berusia lebih 80 tahun tidak larat untuk menguruskannya. Gerai itu dibuka setiap hari dari pukul 6 pagi hingga 5 petang.

Bermalam di rumah Bajau Suluk

Posted: 21 Jun 2013 06:25 PM PDT


PELANCONG yang menginap di Nuryati Inn dapat menikmati pemandangan laut yang terbentang luas di hadapan inap desa itu.


BAGI pelancong yang pernah berkunjung ke Pulau Mabul yang terletak di daerah Semporna, Sabah, ketenangan kawasan kampung yang didiami oleh masyarakat Bajau Suluk dan kebiruan air laut pasti menjadi memori indah untuk dikongsi bersama kenalan.
Pulau itu juga menjadi destinasi tumpuan para penyelam skuba dari seluruh dunia untuk melihat kecantikan dan keindahan batu karang serta hidupan lautnya. Eel Garden dan House Reef antara dua kawasan tumpuan untuk aktiviti skuba di pulau itu.
Usah risau mengenai penginapan sepanjang bercuti di Pulau Mabul kerana terdapat kira-kira 10 buah resort dan inap desa yang diusahakan oleh penduduk pulau itu.
Pengalaman bermalam di inap desa atas air merupakan kenangan yang tidak dapat dilupakan. Walaupun sentiasa dipukul ombak, kediaman yang dibina oleh masyarakat Bajau Suluk daripada kayu belian itu masih utuh berdiri.
Nuryati Inn merupakan antara inap desa atas air di Pulau Mabul. Ia sebuah penginapan yang ringkas dan mempunyai pelbagai kemudahan.
Pemilik homestay itu, Mohd. Yusof Jalal, 55, memberitahu, inap desa itu mempunyai warna tema iaitu biru dan putih. Ia dibina di kawasan seluas 0.8 hektar dengan kemudahan jeti botnya sendiri.
Dia yang juga Ketua Kampung Pulau Mabul berkata, pihaknya menyediakan sembilan bilik tidur dan lima bilik air.
KANAK-KANAK Bajau Laut sedang bermain-main di sekitar perairan Pulau Mabul.


Keperluan asas
"Bersesuaian dengan konsep ringkas, setiap bilik disertakan dengan dua buah katil, kipas dan soket elektrik yang merupakan keperluan asas pelancong sepanjang bercuti di sini.
"Penginapan dua hari satu malam merupakan pakej minimum di Nuryati Inn. Pakej itu meliputi pengangkutan dari Jeti Umum Semporna ke Pulau Mabul. Jadi, anda tidak perlu risau untuk menyewa bot ke sini," ujarnya yang dikenali sebagai Panglima oleh penduduk tempatan.
Kemudahan lain yang disediakan ialah kedai runcit yang menjual barang-barang keperluan asas seperti beras dan gula. Turut dijual ialah barangan cenderamata seperti kemeja-T.
Dalam pakej itu juga, pihak Nuryati Inn menyediakan hidangan sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Lebih menarik, anda berpeluang menikmati hidangan.

Perkampungan tebing curam Itali

Posted: 21 Jun 2013 06:24 PM PDT



RUMAH Bangsawan yang dinamakan Le Sirenuse ini merupakan sebuah tempat penginapan berkonsep seni bina Eropah abad ke-17.


POSITANO merupakan sebuah perkampungan lereng bukit yang terletak di pesisir pantai Amalfi di Compania, Itali. Kunjungan ke Positano membuka ruang untuk pelancong mengenali dengan lebih dekat tentang struktur binaan yang menegak ke atas bukit dan diselangi dengan laluan sempit di celah-celah kediaman.
Pengunjung boleh berhenti berehat di mana-mana sahaja untuk menjamu selera kerana terdapat banyak restoran yang menawarkan hidangan tradisional Itali di sana.
Mereka boleh mencuba laluan perjalanan dari Chiesa Nuova hingga ke S. Maria del Castello, Positano untuk menikmati pemandangan indah sungai dan alam semula jadinya.
Pada Zaman Pertengahan, Positano merupakan sebuah pelabuhan di Republik Amalfi yang berkembang maju pada abad keenam dan ketujuh. Namun, pada abad kesembilan pelabuhan tersebut mengalami zaman kejatuhan sehingga menyebabkan separuh daripada populasinya berhijrah ke Australia.
Positano menjadi kawasan tumpuan bagi golongan nelayan pada abad ke-20 dan telah menarik ramai pengunjung untuk melawati perkampungan unik tersebut sekitar tahun 1950-an. Pelancong asing berminat mengunjungi kampung nelayan tersebut selepas membaca artikel yang ditulis oleh John Steinbeck pada tahun 1953 yang bertajuk Positano bites deep.

INILAH perkampungan lereng bukit Positano di Itali yang terkenal dalam kalangan pelancong.


Perkampungan nelayan
Positano merupakan sebuah lokasi impian yang sangat unik dan selepas meninggalkannya ia sering terbayang-bayang dalam kenangan anda.
Positano pernah menjadi lokasi penggambaran beberapa filem terkenal Hollywood seperti Only You (1994) dan Under The Tuscan Sun (2003). Ia juga menjadi lokasi tahunan penganjuran Festival Kartun Teluk yang mempertandingkan pelbagai anugerah kecemerlangan dalam bidang filem animasi.
Bagi yang ingin menikmati keindahan Positano, anda boleh ke sana dengan menaiki pesawat menuju ke lapangan terbang terdekat iaitu Napoli-Capodichino dan Salerno-Pontecagnano yang terletak kira-kira 70 kilometer dari Positano.
Jika anda gemarkan percutian santai dan keindahan alam semula jadi, terdapat beberapa rumah ladang dan kampung yang menawarkan tempat penginapan yang selesa.
Salah satu daripadanya ialah Rifugio degli Dei iaitu sebuah rumah ladang yang dibina pada pertengahan abad ke-18. Ia diubah suai pada tahun 2007 untuk dijadikan tempat penginapan pelancong dari seluruh dunia.
Di rumah ladang tersebut, pengunjung berpeluang menikmati pemandangan keseluruhan kampung Positano yang menakjubkan dan keindahan Pulau Li Galli dengan suasana yang damai lagi menenangkan.

Jenama produk sukan lasak

Posted: 21 Jun 2013 06:20 PM PDT

PELANGGAN menggemari barangan TLD kerana ia unik dan tahan lasak.


BERWARNA terang, unik dan selesa dipakai ialah antara sebab peminat sukan berbasikal dan motosikal lasak menggilai jenama barangan serta peralatan keluaran Troy Lee Designs (TLD).
Manakan tidak, sejak dicipta oleh Troy Lee lebih 30 tahun lalu di Corona, California, Amerika Syarikat, jenama tersebut dikenali di seluruh dunia sebagai peneraju barangan sukan khususnya topi keledar dan aksesori sukan pemotoran.
Sebutkan sahaja acara sukan lasak seperti Formula Satu, Nascar, Enduro, perlumbaan jalanan, litar atau lumpur, pasti jenama TLD ada di situ.
Di Malaysia, jenama itu mempunyai pengikutnya sendiri walaupun ia baru dibawa masuk pada tahun 2010 oleh Ketua Pegawai Eksekutif TLD, Datuk Seri Patrick Tan Hing Chew.
Bagaimanapun, baru-baru ini, syarikat terbabit telah membuat penjenamaan semula. Kini, ia dikenali sebagai Troy Lee Designs Concept Store. Kedai itu bukan sahaja menjual barangan TLD malah barang-barang berjenama lain seperti Ducati, Fox Racing, Oakley dan Go Pro.
Ketika ini, TLD menguasai 75 peratus pasaran downhill dan 45 peratus trail riders di pasaran tempatan. Syarikat berkenaan juga menyasarkan untuk menguasai pasaran sukan lasak lain.

ARJUNAIDI (tengah) merasmikan pembukaan TLD Concept Store di Dataran Glomac, Petaling Jaya baru-baru ini.


"Terdapat ramai anak muda di negara ini yang meminati aktiviti sukan lasak tetapi mereka takut dilabel sebagai budak nakal. Kebanyakan mereka yang terlibat pula tidak mengutamakan aspek keselamatan.
"Kita mahu memberitahu orang ramai bahawa sukan lasak seperti basikal atau motosikal adalah selamat. Mereka cuma perlu menitikberatkan aspek keselamatan ketika menunggang," kata Hing Chew pada majlis perasmian penjenamaan semula TLD di Dataran Glomac, Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor.
Majlis perasmian itu disempurnakan oleh Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed.
Duta produk
Selain itu, salah satu objektif TLD adalah untuk menarik lebih ramai kaum wanita supaya terlibat dalam sukan ekstrem seperti menunggang basikal.
Bagi menyokong pendekatan itu, TLD melantik selebriti seperti Ruzana Ibrahim, Nishaa Dir, Linora Low dan Chelsea Ng sebagai duta produk.
"Saya sangat teruja apabila dilantik sebagai duta produk TLD kerana saya memang meminati sukan lasak. Produk TLD berkualiti tinggi malah terdapat pakaian sukan khas untuk wanita.

DARI kanan, Nishaa, Linora, Chelsea dan Ruzana merupakan duta-duta TLD.


"Sebagai duta produk saya berharap dapat membantu TLD menarik lebih ramai golongan wanita terbabit dalam sukan ekstrem," kata Nishaa.
Seorang pelanggan, Zulirwan Zulkifli, 31, dari Bangsar, Kuala Lumpur berkata, sebelum ini dia terpaksa memesan menerusi rakan-rakan yang pergi ke luar negara supaya membelikannya produk jenama TLD.
Ujarnya, sejak premis tersebut dibuka tiga tahun lalu, dia tidak melepaskan peluang untuk membeli produk yang diminatinya.
"Biasanya saya beli produk berkaitan sukan basikal bukit seperti pakaian kerana kualitinya sangat baik dan tahan lasak," katanya yang bekerja di syarikat minyak dan gas.

Zue's Oven guna blog jual kek 3D

Posted: 21 Jun 2013 06:17 PM PDT

ZURIANI kini boleh menarik nafas lega apabila produk Zue's Oven mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan.


BERMULA sekadar suka-suka, usaha Zuriani Abd. Kadir, 47, menghasilkan kek cawan kini menjana pendapatan lumayan.
Pemegang Ijazah Sarjana Perakaunan dari Universiti London Timur, United Kingdom itu sanggup meninggalkan kerjayanya demi perniagaan bakeri.
Bekas kakitangan sumber manusia Syarikat Bina Darul Aman, Alor Setar iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) itu berhenti kerja empat tahun lalu semata-mata mahu memberi tumpuan kepada perniagaan bakeri yang semakin mendapat sambutan.
Minatnya yang mendalam terhadap pembuatan kek menyebabkan Zuriani lebih mementingkan kepuasan pelanggan berbanding keuntungan.
Zuriani atau lebih mesra dengan panggilan Zue berkata, sejak di bangku sekolah dia memang gemar melukis dan memasak kek.
"Sejak kecil saya sering membantu ibu menyediakan pelbagai jenis biskut raya yang ditempah secara kecil-kecilan.
"Ketika belajar di luar negara selama enam tahun, saya dan teman-teman akan bergotong-royong menyediakan kek dan biskut sebagai juadah hari raya," katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Usaha Zuriani menghasilkan biskut dan kek itu mendapat sokongan daripada suaminya, Mohd. Jafri Abd. Hamid, 47, serta tiga orang anak mereka.
Zuriani terlibat secara tidak langsung dalam perniagaan bakeri lima tahun lalu menggunakan jenama Zue's Oven.
"Bisnes ini bermula selepas saya membawa marble cheese brownies ke pejabat. Mereka sukakannya. Sejak itu ramai kawan-kawan yang menempah kek, biskut dan makaroni saya," katanya yang berusaha memantapkan kemahiran dengan mengikuti kelas-kelas menghias kek.
Tempahan
Pada hari-hari biasa, Zuraini biasanya menerima tempahan kira-kira 10 biji kek. Permintaan itu akan meningkat pada musim perayaan.
Meskipun Zuraini lebih suka membuat kek tanpa bantuan orang lain, anak-anaknya sering membantunya.

SEORANG anak Zuriani membantunya membuat dan membungkus kek.


Kek hasil tangan anak ketiga daripada lapan beradik itu bukan sahaja mendapat sambutan dalam kalangan orang tempatan malahan pernah mendapat tempahan dari luar negara seperti Belanda dan India.
Selain itu, jirannya yang merupakan warganegara Jerman juga sangat menyukai kek yang dihasilkan Zuraini dan pernah memintanya membuat kek marble cheese brownies untuk dijadikan buah tangan.
Selain kreatif menghias kek dengan pelbagai figura bunga, Zuriani juga berbakat dalam membuat kek tiga dimensi (3D), kek balang, biskut, brownies, pasta, pemanis mulut dan kek mini.
Malah, dia pernah diberi kepercayaan menyediakan kek untuk sambutan hari lahir bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abd. Razak.
Produk-produk hasil tangan Zuriani juga berjaya mendapat tempat di hotel-hotel di sekitar Alor Setar.
Dia yang berasal dari Nilam Puri, Kelantan turut mengiklankan produk Zue's Oven dalam blog dan Facebook.
Selain itu, Zuriani juga menyediakan katalog yang dimuatkan dengan gambar-gambar produk bakeri hasil buatannya untuk memudahkan pelanggan membuat pilihan.
Mereka yang berminat boleh membuat tempahan melalui blog miliknya iaitu cekmekzue-zue.blogspot.com atau www.facebook.com/pages/Zues-oven.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines