Jumaat, 4 Oktober 2013

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik

Halaman Blog Gambar-Gambar Menarik Dan Pelik


Kejutan khas Fizo Omar

Posted: 03 Oct 2013 06:08 AM PDT

FIZO bakal mengadakan sidang akhbar mengenai perkahwinannya dengan Mawar pada hujung bulan ini.


PELAKON Fizo Omar yang bakal bertunang dengan model tudung Fareeda pada awal November depan memberitahu, dia bakal memberi kejutan khas pada sesi sidang akhbar mengenai perkahwinannya yang dirancang sekitar hujung bulan ini.
Menurutnya yang ditemui pada majlis Usahanita Hot Burger di pejabat Kementerian Pembangunan Wanita, Kuala Lumpur baru-baru ini, kejutan itu sudah lama dirancangnya. Bagaimanapun, dia enggan mendedahkan butiran kejutan itu secara terperinci.
"Apa yang boleh saya katakan, bakal ada kejutan, untuk siapa dan apa kejutannya, nantikan pada majlis sidang akhbar pengumuman pertunangan dan perkahwinan yang akan diadakan tidak lama lagi. Nama pun kejutan, jika saya beritahu sekarang bukanlah kejutan namanya. Harap semua dapat bersabar," katanya.
Tambahnya yang bakal bergelar suami kepada Mawar Abdul Karim iatu anak kepada pemilik tudung Fareeda, dia tidak pernah berniat untuk menyembunyikan hubungannya dengan gadis berusia 24 tahun itu.
Sudah menjadi prinsipnya sejak bergelar pelakon, dia hanya berkongsi kisah kerjayanya sahaja bersama peminat.
"Saya tidak sorok, apa lagi kami akan bertunang kerana itu perkara baik. Cuma saya lebih selesa berkongsi kisah kerjaya dan kisah yang boleh memberi inspirasi kepada orang lain.
"Namun, apabila ramai yang sudah tahu, saya kongsikan sahaja mana yang termampu," ujarnya yang teruja dengan hari bahagianya.
MAWAR bakal disunting oleh Fizo untuk menjadi teman hidup pelakon itu.


Disoal tentang persiapan pertunangan, jelas Fizo, kesibukan kerjanya serta Mawar membataskan perjumpaan untuk persiapan pertunangan.
"Cincin sudah dibeli, cuma kami berdua terlalu sibuk. Jumpa pun tidak sempat, semuanya berbincang menerusi telefon sahaja.
"Kadang-kadang sebagai lelaki, saya rasa bersalah kerana tidak dapat meluangkan masa untuk memilih barang hantaran dan persiapan yang lain bersama. Mawar seorang yang sangat memahami, jadi tidak timbul sebarang masalah di situ," katanya.
Pakar motivasi
Dalam pada itu, Fizo mengakui yang dia sudah lama mengidamkan untuk bergelar seorang pakar motivasi pada masa hadapan.
Bahkan, Fizo yang hangat dengan perniagaan Hot Burger juga bakal mengeluarkan buku autobiografi yang ditulisnya sendiri pada penghujung tahun ini.
"Selepas saya menjalankan perniagaan Hot Burger dan membantu orang lain, secara automatik saya rasa berminat untuk menjadi pakar motivasi dan penulis.
"Saya bukanlah pakar motivasi yang mempunyai ijazah kedoktoran tetapi lebih kepada berkongsi pengalaman jatuh bangun dalam hidup saya sendiri.
"Mungkin pada masa hadapan saya akan sambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi untuk mempertingkatkan ilmu sebagai pakar motivasi kerana saya seronok dapat memberi inspirasi dan semangat kepada orang lain," ucapnya.
Jelas Fizo, selain buku, dia juga kini ligat menulis di blognya, www.fizoomar.blogspot.com sebagai medan untuknya berkongsi pengalaman bersama peminat dan orang ramai.
"Saya tidak tahu kenapa sekarang saya suka menulis. Walaupun sibuk, saya tetap luangkan masa menulis buku autobiografi kerana saya ingin kongsi apa yang saya lalui sehingga saya berada di tahap hari ini.
"Blog pula tempat saya mengemas kini aktiviti serta apa yang berlaku di sekeliling saya. Kiranya, blog tempat saya mengasah kemahiran menulis," terangnya yang semakin kurang berlakon.

BANTU WANITA... Fizo menjalinkan kerjasama dengan jabatan di bawah Kementerian Pembangunan Wanita bagi memilih 10 ibu tunggal di setiap negeri di Malaysia bagi mengusahakan bisnes Hot Burger yang diasaskannya.


Bantu ibu tunggal
Perniagaan Hot Burger yang diasaskan Fizo bersama tiga rakan kongsi yang lain kini mendapat sambutan yang luar biasa. Biarpun hanya setahun lebih beroperasi, Hot Burger telah memiliki 60 cawangan gerai di seluruh negara.
Menariknya, selain membantu belia untuk berniaga, Hot Burger juga membantu ibu-ibu tunggal untuk menambahkan pendapatan bulanan mereka.
Menerusi program Usahanita Hot Burger dengan kerjasama Jabatan Pembangunan Wanita dan disokong oleh Kementerian Pembangunan Wanita, seramai 10 ibu tunggal di setiap negeri dipilih untuk memiliki gerai Hot Burger mereka sendiri secara percuma.
"Pihak Jabatan Pembangunan Wanita akan mengenal pasti ibu-ibu tunggal yang layak dan kami akan mengadakan sesi temu ramah terlebih dahulu sebelum mereka terpilih.
"Kami akan memberi latihan, kelengkapan gerai dan juga wang saku sebanyak RM500 ketika latihan sebagai bantuan untuk ibu tunggal yang layak," katanya.
Beritahu Fizo, setakat hari ini, bantuan Hot Burger untuk ibu tunggal baru sahaja bermula di Kuala Lumpur dan sambutan yang diterima amat menggalakkan.
"Contoh di Kelantan, kami menerima 1,000 permohonan tetapi kami harus saring dan membantu mereka yang benar-benar susah sahaja.
"Saya rasa bangga dan gembira melihat orang yang dibantu telah berjaya dan mendapat pulangan pendapatan yang lumayan," ujarnya.


Fizz bersumpah bakal kahwini Almy

Posted: 03 Oct 2013 06:07 AM PDT

KURANG dilihat aktif berlakon sejak akhir-akhir ini, Fizz menegaskan, antaranya disebabkan watak yang ditawarkan tidak bersesuaian dengan dirinya.


PELAKON Fizz Fairuz sekali lagi mengejutkan industri hiburan apabila membuat kenyataan bakal berkahwin dengan bekas kekasihnya, pelakon Almy Nadia pada tahun hadapan.
Sebelum ini, Fizz pernah bercinta dan membuat kenyataan ingin mengahwini Almy.
Bagaimanapun, tiba-tiba pelakon drama popular Nur Kasih itu kemudiannya bertunang dengan wanita lain.
Malangnya, wanita itu didapati merupakan isteri orang dan pertunangan mereka kemudiannya putus.
Terbaharu, Fizz sekali lagi membuat pengumuman ingin mengahwini Almy. Apakah 'drama' yang cuba dicipta lagi pelakon berusia 34 tahun itu? Adakah benar Fizz bakal berkahwin dengan Almy?
Kepada Kosmo! Fizz melanjutkan kenyataannya itu ketika ditemui pada majlis pengumuman empat selebriti iaitu Fizo Omar, Fahrin Ahmad, Iqram Dinzly dan Fizz yang mendapat tajaan daripada butik mutiara terkenal, Rafflesia untuk melancong ke Cardiff City, Britain sambil menonton perlawanan bola sepak kelab Cardiff City menentang Manchester United di Hotel Park Royal, Kuala Lumpur.
Kosmo!: Boleh Fizz ulas mengenai hasrat anda untuk berkahwin dengan Almy tahun depan?
FIZZ: Kalau boleh, saya tidak mahu mengulas lanjut mengenai perkara ini kerana saya baru merancang. Saya belum lagi berjumpa dengan keluarganya. Bila keluar mengenai cerita saya ingin berkahwin dengannya ramai yang bertanya sedangkan saya hanya baru merancang.
Adakah Almy mengetahui hasrat anda ini kerana apabila bertanyakan hal ini kepadanya, dia seolah-olah tidak tahu-menahu. Almy juga enggan mengulas lanjut mengenai perkara ini. Boleh komen?
Saya sendiri yang beritahu Almy jangan buka mulut selagi saya belum berjumpa keluarganya untuk berbincang mengenai hasrat saya untuk berkahwin dengannya.
Kenapakah Fizz menghalang Almy daripada membuka mulut tentang perkara tersebut?
Saya tidak mahu orang nampak salah dia jika perkahwinan ini tidak jadi. Biar orang nampak salah saya sahaja. Saya boleh kawal lagi tetapi dia tidak boleh. Nanti dia menangis lagi.
Jadi bilakah Fizz ingin berjumpa dengan keluarga Almy?
Kemungkinan saya akan berjumpa keluarga dia dalam masa terdekat ini untuk membincangkan mengenai perkahwinan kami.
FIZZ FAIRUZ mengakui yang dia bakal berjumpa keluarga Almy Nadia berkaitan urusan pernikahan mereka.


Adakah kenyataan Fizz untuk berkahwin dengan Almy kali ini benar? Ini kerana sebelum ini anda pernah berhasrat untuk berkahwin dengan Almy tetapi akhirnya bertunang dengan orang lain.
Demi Allah, saya bersumpah akan berkahwin dengannya.
Kenapakah anda berhasrat untuk berkahwin dengan Almy? Tidak segankah selepas apa yang anda lakukan terhadap dirinya?
Kenapa hendak segan. Dialah calon terbaik untuk saya jadikan isteri. Sudah tujuh tahun saya mengenalinya. Kami juga sudah mengharungi susah dan senang bersama. Saya berhasrat untuk berkahwin dengan Almy juga disebabkan ibu. Dia minta saya berkahwin sebelum dia menutup mata.
Khabarnya Fizz akan terus berkahwin dan enggan terlebih bertunang dahulu? Kenapa?
Saya sudah kenal dia lama, untuk apa lagi kami bertunang. Lebih baik segera berkahwin sahaja.
Fizz dilihat semakin kurang berlakon. Adakah disebabkan kontroversi yang melanda?
Ramai artis lelaki baharu yang muncul. Lagipun tawaran yang datang juga menawarkan watak yang tidak bersesuaian dengan saya.
Apakah projek baharu Fizz selepas ini?
Sekarang saya terlibat dengan Liga Lawak Superstar untuk siaran TV3. Saya juga baru habis penggambaran cerekarama juga untuk TV3.


Rahsia kecantikan Nad Zainal

Posted: 03 Oct 2013 06:06 AM PDT

  • Nad ZainalNad Zainal

Kehadiran figura bernama Nad Zainal dalam lapangan seni barang kali tidak perlu diperkenalkan lagi.

Biarpun menceburi bidang seni pada tahun 2007, namun bakat lakonan Nad mula mendapat perhatian selepas membintangi drama bersiri Bukan Bidadari  di samping Sharnaaz dan Azlee Khairi tahun lalu.

Bagaimanapun apabila bergelar pelakon, bukan sahaja bakat lakonannya yang menjadi perhatian, bahkan setiap gerak geri, cara berpakaian dan penjagaan diri juga turut menjadi perhatian dan ikutan.

Menyedari perkara itu, jelas gadis bermata bundar berusia 23 tahun ini, dia tidak mengamalkan rahsia khusus untuk menjaga penampilan dan kecantikan. Ikuti cerita Nad Zainal mengenai penjagaan kecantikan dan kesihatan yang diamalkannya.


Wanita dan kecantikan sememangnya tidak dapat dipisahkan. Bagaimana dengan anda?

Bagi saya cantik itu adalah satu perkara yang universal. Namun apa yang penting kita perlulah sentiasa nampak kemas, bersih dan mempunyai hati yang baik. Secara tidak langsung ia akan menampakkan kecantikan kita secara semula jadi. Kalau cantik muka sahaja tidak guna juga jika dalaman tidak cantik.


Sebagai selebriti pastinya anda sentiasa menjadi perhatian, jadi bagaimana anda menjaga kecantikan dan penampilan supaya sentiasa kelihatan menarik?

Sejujurnya saya tiada rahsia khusus untuk menjaga kecantikan tetapi saya amalkan tidur yang cukup untuk diri sendiri. Kalau tidur tak cukup, mata kita akan sembap dan ia akan menampakkan kita tua sebelum umur. Selain itu pemakanan yang seimbang juga amat penting, jika anda sedang berdiet pastikan berdisiplin dan jangan diet seperti yo-yo (ada naik dan turun). Tentang penampilan pula, saya tak suka terlalu menonjol. Biarlah ringkas dan kemas.


Pernah alami masalah berat badan?

Ya, pernah. Ketika saya berumur 17 tahun, berat saya naik sehingga 55 kilogram (kg) kerana selepas sekolah saya tidak buat banyak aktiviti. Memandangkan saya rendah, jadi memang tidak sesuai berat tersebut dengan tubuh saya. Sehinggalah saya berusia 19 tahun, saya nekad untuk mengurangkan berat badan saya sebanyak 15 kg dan kini saya masih mengekalkan berat badan ideal saya.


Bagaimanakah cara anda mengatasi masalah itu?

Saya tinggalkan nasi untuk seketika tetapi selalunya saya akan ambil makanan yang berat pada waktu tengah hari. Kebetulan ketika itu saya sibuk dengan pementasan teater, dan sebelum sesi latihan kami akan buat senaman ringan dan ia banyak membantu mengurangkan berat badan saya. Sekarang pun, kalau ada masa saya akan cuba luangkan masa untuk berjoging. Tapi saya jarang ke gimnasium kerana kekangan masa bekerja.


Bagaimana pula dengan penjagaan wajah?

Saya ada cara yang kurang betul menjaga wajah dan kalau boleh jangan ikutlah (ketawa). Kulit muka saya sangat sensitif dan saya tak boleh guna produk yang mahal. Jadi semua produk saya cuba kerana saya mahu lihat ia sesuai dengan kulit saya atau tidak.


Jika ramai selebriti gemar mengunjungi spa dan salun, anda pula bagaimana ?

Saya lebih gemar urut badan. Jadi dalam sebulan saya akan ke spa untuk urut dan rehatkan badan. Saya juga kerap ke salun untuk memastikan rambut saya sihat selepas menjalani banyak dandanan rambut ketika dalam penggambaran.

Namun saya tak suka melakukan facial kerana wajah saya sangat sensitif. Pernah cuba sekali dan sampai sekarang saya tak percaya dengan rawatan tersebut.


Berapa pula kos yang anda peruntukan untuk penjagaan tubuh dan wajah dalam sebulan?

Saya hanya belanjakan RM500-RM700 sebulan untuk produk wajah, rambut dan beberapa suplemen untuk penjagaan dalaman.


Jika berhadapan dengan tekanan, bagaimana anda mengatasinya?

Bila saya tertekan, saya akan pergi buat sesuatu yang saya suka seperti menonton wayang, pergi ke salun dan makan makanan manis seperti aiskrim dan 'ice blended'. Selain itu saya juga gemar melayari Internet dan meluangkan masa bermain dengan kucing dan biasanya selepas itu tekanan saya akan reda sedikit demi sedikit.


Akhir sekali, apa perkembangan anda sekarang?

Saya baru sahaja selesai menjalani pementasan Maduku.. Kalut. Selepas ini saya akan berehat seketika sebelum menerima apa-apa tawaran. Saya ini jenis fokus pada satu kerja pada satu masa sahaja.


5 PERKARA MENGENAI NAD ZAINAL

1. Peminat setia Shahrukh Khan.
2. Membela lima ekor kucing.
3. Ketinggian Nad hanya 155cm.
4. Anak tunggal.
5. Mengimpikan ke New York untuk membeli-belah.

Diana Rafar Tepis Rumah Tangga Bergoyang

Posted: 03 Oct 2013 06:05 AM PDT


Diana dan Zamarul masih lagi bahagia dalam rumah tangga mereka.
PETALING JAYA: Pelakon Diana Rafar menepis tuduhan rumah tangga yang dibinanya bersama aktor Zamarul Hsiham, 42, menghadapi krisis sehingga menyebabkan mereka jarang dilihat keluar bersama.
Diana atau nama sebenarnya Adriana Abd. Rafar, 31, berkata, hubungan mereka tidak menghadapi sebarang masalah sebaliknya Zamarul terlalu sibuk di lokasi penggambaran mengakibatkan pelbagai andaian timbul.
"Hubungan kami memang 'renggang' kerana kesibukan Zamarul di mana jadualnya penuh dengan penggambaran drama.
"Saya pun tak tahu bila masanya tidak sibuk tetapi macam mana pun kami masih lagi bersama," katanya yang dihubungi mStar Online.
Diana mengakui ada kalanya dia berasa hati terhadap Zamarul yang jarang mempunyai masa untuk bersama dan mereka pernah membincangkan perkara tersebut.
Bagaimanapun kata Diana, dia harus memahami kesibukan suaminya itu merupakan satu pengorbanan terhadap keluarga.
"Biasalah bila pergi ke majlis tanpa suami, orang mulalah bertanya dan memberi pelbagai andaian. Malah wajah Zamarul tiada dalam Instagram saya pun orang tertanya-tanya kenapa?
"Tapi nak buat macam mana, nak ambil gambar bersama pun tak sempat," tuturnya.
Hasil perkahwinan Diana dan Zamarul pada 16 Mei 2009, pasangan itu mempunyai seorang anak lelaki iaitu Kashfi Haikal yang kini berusia tiga tahun.
Zamarul pula mempunyai seorang anak daripada perkahwinan terdahulu iaitu Izzat Haikal, 14.
Dalam pada itu Diana berkata dia berhasrat untuk membuat kemunculan semula dalam bidang lakonan selepas spa yang dimilikinya di Shah Alam sejak tujuh tahun lalu ditutup kerana kekurangan pelanggan.
"Sekarang ini saya sibuk dengan mempromosikan produk kecantikan saya Maixara selain menjadi duta kepada produk Sumber Ayu," jelasnya.

Masa untuk berubah

Posted: 03 Oct 2013 06:04 AM PDT

  • Masa untuk berubah

SEMPENA menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-32, pelakon, model dan pengacara, Iqram Dinzly atau nama sebenar Muhammad Iqram Dinzly Muhammad Saipuddin, berazam melakukan perubahan pada diri khasnya dari sudut lakonan.

Walaupun sudah berada dalam kelasnya sendiri, namun pelakon Dunia Baru dan Cinta Medik ini nekad menggilap lagi mutu lakonan agar sebaris bintang handalan seperti Eman Manan, Rosyam Nor dan Faizal Hussien.

"Sempena hari kelahiran, banyak perubahan yang mahu dilakukan, terutama yang melibatkan lakonan saya.

"Saya kosong dari segi pengisian. Namun, saya dapat satu kesedaran dan saya melihat dengan permulaan ini ia merupakan satu langkah kematangan saya," katanya.

Menurut Iqram, dia kini tidak mahu lagi terikat dengan watak kebiasaan dengan meneliti setiap tawaran lakonan yang mampu memberikan kepuasan untuknya. Dulu saya agak takut untuk menerima watak-watak antagonis, namun, sejak genap usia 32 tahun ini, saya sudah bersedia mencabar diri untuk menerima watak antagonis.

"Watak sedemikian akan menjadikan saya sebagai seorang artis yang versatil," ujarnya yang sudah tujuh tahun bergiat dalam bidang lakonan.

Menurut Iqram, dia kini sedang menghayati naskhah terbaik dan bakal muncul melalui drama terbaru yang akan memulakan penggambaran tidak lama lagi.

"Sekarang, saya sedang dalam 'mood' menghayati watak dari naskhah yang diberi. Tunggu sahaja apa yang bakal saya lakukan.Saya berharap peminat dapat menerima dan berpuas hati dengan hasil kerja keras saya.

"Sudah tiba masanya pelakon senior seperti saya membawa karakter yang berbeza untuk kekal dalam dunia seni," katanya yang kini sedang sibuk menjalani penggambaran drama 13 episod iaitu 'Lara Ameera' arahan Nurhalim.

Tunggu calon sesuai

Mengulas mengenai hal percintaannya, Iqram mengakui sejak beberapa bulan lalu dia menyendiri dan menegaskan dia kini lebih berhati-hati dalam perkara itu.

"Jika tanya saya dengan siapa saya berkawan, saya hanya dapat menjawab saya berkawan dengan ramai orang. Tapi belum ada yang dapat membuka pintu hati saya," ujar pelakon yang pernah dikaitkan dengan Fouziah Gous ini.

Katanya, sekiranya sudah bertemu calon yang sesuai, dia tidak menolak bahkan mahu terus mengahwini gadis yang berjaya menawan hatinya.

Zizan Razak Nafi Masam Muka Dengan Johan

Posted: 03 Oct 2013 06:02 AM PDT


Gambar Johan (kiri) dan Zizan ketika pertandingan Maharaja Lawak.
PETALING JAYA: Pelawak dan pelakon Zizan Razak menafikan mempunyai masalah dalaman ataupun bermasam muka dengan pasangan gandingannya dalam kumpulan Jozan iaitu Johan.
Namun, Zizan, 29, mengakui agak sukar berjumpa dengan rakannya itu kerana kedua-dua mereka mempunyai komitmen kerja masing-masing.
"Kami tiada apa-apa masalah cuma sekarang masing-masing sibuk dengan kerja, waktu kerja pula berbeza, kebiasaannya masa dia tidur, saya baru bangun.
"Tapi kami sering berhubung dan bertanya perkembangan cuma akhir-akhir ini mungkin kurang digandingkan di televisyen," katanya kepada mStar Online.
Zizan berkata demikian ketika ditanya tentang khabar angin kononnya dia dan Johan sukar untuk ditemukan.
Bagaimanapun, Zizan berkata, dia sering mencari kesempatan untuk bertemu dengan Johan di studio radio jika mempunyai tugasan di Astro.
"Kalau ada promosi di radio atau televisyen di Astro saya akan ambil kesempatan untuk bertemu dia.
"Saya sanggup tukar masa tidur saya untuk datang bertemu dia terlebih dahulu," katanya.

'Drama' CN Blue lawan Crying Nut

Posted: 03 Oct 2013 06:02 AM PDT

CRYING NUT


KES saman menyaman antara dua band popular Korea Selatan iaitu CN Blue dan Crying Nut memasuki episod baharu apabila Mahkamah Daerah Tengah Seoul telah menolak saman tersebut.
CN Blue sebelum ini memfailkan saman dalam usaha mereka menghalang anggota Crying Nut yang didakwa telah menyebarkan gosip negatif tentang ahli CN Blue,
Ujar sumber: "Pada 25 September lalu, Hakim Kang Hyung-joo telah mengumumkan bahawa mahkamah telah menolak permohonan CN Blue dan agensi yang menaungi mereka, FNC Entertainment untuk menyaman dan menghalang Crying Nut yang didakwa menyebarkan gosip negatif tentang CN Blue."
Konflik antara dua CN Blue dan Crying Nut mula tercetus pada Jun 2010 apabila CN Blue membuat persembahan di stesen TV, Pilsal Offside dengan Crying Nut bertindak sebagai band pengiring.
Bagaimanapun, video cakera digital (DVD) persembahan kolaborasi kedua-dua band tersebut dengan lagu oleh Crying Nut turut diselitkan telah dijual di Jepun.
CN Blue bagaimanapun tidak berpuas hati dengan tindakan Crying Nut itu. Mereka mendakwa, Pilsal Offside sebelum ini telah menetapkan bahawa DVD tersebut seharusnya hanya menggunakan lagu Crying Nut.
Ekoran dakwaan CN Blue itu, Crying Nut lalu mengambil tindakan menyaman CN Blue pada Februari tahun ini.
CN Blue pula membuat saman balas terhadap Crying Nut dengan mendakwa Crying Nut telah menyebarkan dakwaan palsu terhadap mereka.


Empat Artis Lelaki Ditaja Tonton Kelab Cardiff City lwn MU

Posted: 03 Oct 2013 06:01 AM PDT


Dari kiri Iqram Dinzly, Fahrin Ahmad, Vincent Tan, Fizz Fairuz dan Fizo Omar.
KUALA LUMPUR: Empat artis lelaki terkenal iaitu Fizo Omar, Fahrin Ahmad, Fizz Fairuz dan Iqram Dinzly telah dipilih untuk menyaksikan perlawanan Liga Inggeris di antara kelab Cardiff City menentang Manchester United (MU) di Cardiff, Wales, United Kingdom pada 25 November depan.
Pengarah Urusan Rafflesia The Pearl Centre, Winnie Sin, berkata, pihaknya akan menaja empat artis tersebut sepanjang lima hari berada di negara itu bagi membolehkan mereka mengenali pasukan yang dimiliki oleh ahli perniagaan terkenal Malaysia, Tan Sri Vincent Tan.
"Program ini adalah sebagai tanda sokongan kami kepada Kelab Cardiff City yang semakin kukuh namanya di Liga Inggeris.
"Selain berpeluang menyaksikan perlawanan di Stadium Cardiff City rombongan juga berpeluang bertemu dengan pemain-pemain selain melawat di beberapa kawasan menarik di sana," katanya pada sidang media yang diadakan di Butik Rafflesia The Pearl Centre, Hotel Park Royal di sini, Rabu.
Selain empat selebriti tersebut dan Vincent Tan, turut hadir pada majlis itu adalah pereka kasut terkenal, Datuk Jimmy Choo.
Vincent (tiga dari kiri) teruja untuk membawa para artis menyaksikan perlawanan Cardiff City menentang MU.
Rombongan akan berangkat ke Cardiff City pada 20 sehingga 26 November depan.
Dalam perkembangan sama, Winnie berkata, pemilihan keempat-empat selebriti itu adalah berdasarkan populariti mereka dan impak yang dapat diberikan kepada peminat masing-masing.
Jelas Winnie, sepanjang berada di sana, kesemua selebriti akan melakukan "live update" di laman sosial mereka seperti Facebook, Twitter dan Instagram tentang pengalaman dan sewaktu menyaksikan perlawanan bola sepak kelab itu.
"Secara keseluruhannya mereka mempunyai 1.5 juta peminat yang mengikuti mereka di Twitter dan status mereka di laman sosial dapat memberikan input tentang Cardiff City kepada peminat mereka," jelasnya.
Dalam pada itu, Vincent berkata, pengaruh yang ada pada selebriti akan memperluaskan lagi nama kelab tersebut di kalangan rakyat Malaysia.
Beliau juga bangga dengan semangat dan usaha yang dibuat oleh pihak Rafflesia dan keempat-empat selebriti terlibat dalam memberi sokongan kepada kelab itu.
Sementara itu, Fahrin ketika ditemui berkata, walaupun bukan peminat tegar kelab tersebut namun dia merasakan tidak salah untuk menyokong pasukan berkenaan kerana berpeluang membawa nama Malaysia.
"Dulu Cardiff City hanya main untuk liga-liga biasa namun sekarang mereka telah memasuki liga Inggeris dan pencapaian itu sangat besar.
"Inisiatif dari Rafflesia untuk membawa kami ke sana bagi merasai sendiri kehangatan perlawanan bola sepak itu merupakan satu pengalaman berharga," katanya.

Johan, Aishah tidak tayang tubuh

Posted: 03 Oct 2013 06:00 AM PDT



Biarpun filem seram, Paku belum ditayangkan buat khalayak, barisan pelakon utamanya, Johan As'ari dan Aishah Ilias sudah panas punggung gara-gara adegan panas yang diperkatakan dalam filem tersebut.
Semuanya gara-gara pengarah P. Ramesh membocorkan tentang adegan panas yang terdapat dalam filem tersebut pada sesi sidang akhbar selepas tayangan trailer filem terbitan Nusantara Seni Karya itu.
Terserlah kebimbangan pada mata Johan kerana dia tidak mahu penonton salah sangka sebelum menonton keseluruhan filem seram pertama lakonannya.
"Memang saya bimbang apabila pengarah menyentuh tentang adegan panas kerana takut penonton salah anggap.
"Sebenarnya selepas dipotong oleh Lembaga Penapisan Filem Negara, hanya terdapat satu adegan panas sahaja. Adegan itu dilakonkan ketika wajah Aishah bertukar menjadi hantu, jadi tidak ada elemen ghairah melampau seperti yang difikirkan," kata Johan.
Tambahnya, dia telah mengetahui tentang kewujudan adegan panas itu sejak menerima skrip filem dan agak berat hati untuk melakonkannya.
Bagaimanapun, selepas diyakinkan oleh pengarah tentang keperluan babak tersebut dan teknik pembuatannya, akhirnya Johan, 26, memberi persetujuan.
"Ikutkan skrip asal filem ini dari Indonesia terlalu banyak adegan yang melampau tetapi selepas skrip diolah dan disesuaikan dengan sentimen masyarakat tempatan, adegan itu dikurangkan.
"Saya setuju melakonkan adegan panas itu kerana keperluan jalan cerita dan saya serta Aishah berada dalam keadaan berpakaian," jelasnya panjang lebar.
PROFESIONAL... Johan dan Aisyah memberikan sepenuh jiwa bagi memantapkan tenaga dan aura lakonan bagi merealisasikan perjalanan cerita filem Paku.


Syarat ketat Aishah
Berbicara lanjut tentang adegan tersebut, Aishah, 26, mengakui yang dia rasa malu, bahkan ketika adegan panas itu dirakamkan, Aishah telah meletakkan syarat pada pihak produksi.
Syaratnya, ketika adegan panas itu menjalani proses penggambaran, dia enggan terlalu banyak mata yang memandangnya.
Justeru, hanya terdapat sekitar tujuh orang penting yang menyaksikannya secara langsung.
"Ini kali pertama saya membawakan adegan seperti ini. Bagi saya, adegan itu sangat susah kerana saya belum berkahwin dan tidak tahu bagaimana untuk melontarkan perasaan yang dikehendaki pengarah.
"Selepas berbincang, hanya ada tujuh orang kru penting sahaja sewaktu penggambaran dan mereka semua tidak dibenarkan langsung membawa sebarang kamera atau telefon.
"Saya bukannya berbogel kerana masih mengenakan tube tetapi saya akui waktu itu memang saya malu," balasnya yang juga bakal muncul dengan filem Pilot Cafe dan Usin UFO.
Johan, syarat ketat itu dikenakan kepada produksi kerana bimbang fitnah dan impak negatif pada kemudian hari.
"Dalam adegan itu kami berpelukan, jika ada yang mengambil gambar dan tidak tahu hujung pangkalnya, pasti akan timbul fitnah.
"Sebab itu hanya orang penting sahaja dibenarkan berada di lokasi ketika penggambaran dilakukan," jelasnya.
Kisah benar
Ketepikan sebentar kisah adegan panas, hanya menerusi trailer yang ditayangkan kepada pihak media, filem ini kelihatan agak seram dan sarat dengan teknik janaan komputer (CGI) sebanyak 30 peratus.
Walaupun filem seram ini tentang hantu pontianak tetapi pengarahnya menyelitkan kisah benar iaitu tragedi Highland Towers sebagai latar filem yang mengejutkan rakyat Malaysia pada 11 Disember 1993.
JOHAN dan Aisyah mengakui perlu berpelukan dalam satu adegan filem Paku.


"Saya setuju berlakon dalam filem ini kerana jalan ceritanya yang menarik dan kreatif. Bayangkan, kami melakukan penggambaran di tempat 'keras' seperti di runtuhan bangunan Highland Towers dan saya juga terpaksa membayangkan bangunan itu runtuh di depan mata.
"Memang sukar tetapi bagi saya, terlibat dalam filem Paku satu pengalaman yang cukup berbaloi. Semua orang memberi komitmen yang tinggi dan pengarahnya tahu apa yang diinginkan," kata Johan.
Menariknya, sepanjang penggambaran berlangsung, semua aksi babak ngeri dilakonkan sendiri oleh pelakonnya terutama Aishah yang memegang watak Riana dan pada masa yang sama sebagai puntianak.
Aishah yang melakukan aksi lagak ngeri sebanyak 50 peratus dalam filem ini terpaksa disolek sehingga enam jam untuk mendapatkan wajah hantu yang sebenar.
"Setiap kali jadi hantu, saya akan melakukan aksi lagak ngeri sendiri seperti terbang dari atas bumbung dan bangunan.
"Pada mulanya takut juga sebab saya gayat tetapi lama-lama jadi seronok kerana saya seorang yang lasak dan sukakan cabaran.
"Paku merupakan filem pertama saya dan semuanya saya dapat lakukan dalam satu filem," katanya yang mula berlakon pada tahun 2011.


Fizz Fairuz Sudah Bincang Hasrat Nikah Almy Nadia

Posted: 03 Oct 2013 05:59 AM PDT


Fizz Fairuz
KUALA LUMPUR: Pelakon Fizz Fairuz sudah berbincang dengan aktres Almy Nadia mengenai hasratnya untuk memperisterikan wanita itu pada tahun hadapan.
Fizz atau nama sebenarnya Mohd Fairuz Zainal Abidin, 34, bagaimanapun enggan mengulas mengenai perkara itu sehingga dia bertemu dengan keluarga Almy secara rasmi.
"Almy memang tidak mengetahui hasrat itu dan jangan salahkan dia. Namun selepas tersiar satu laporan yang menyatakan saya mahu menikahinya, kami telah duduk berbincang.
"Insya-Allah saya akan bertemu dengan keluarganya pula untuk menyatakan hasrat saya itu dalam masa terdekat ini," jelasnya ketika ditemui pada majlis bersama Rafflesia The Pearl Centre Hotel Park Royal di sini pada Rabu.
Fizz diminta mengulas mengenai kedudukan sebenar hasratnya untuk memperisterikan Almy, 27, selepas wanita itu mengakui tidak tahu-menahu keinginan bekas kekasihnya itu.
Fizz sebelum itu dilaporkan kembali menjalinkan hubungan cinta dan akan bernikah dengan wanita itu pada tahun hadapan.
Almy Nadia
Dalam pada itu, Fizz turut mengakui tidak membenarkan Almy memberikan sebarang kenyataan kepada pihak media berhubung hubungan mereka kerana enggan wanita tersebut terbeban dengan hal terbabit.
"Saya ada menyuruh dia untuk berdiam diri kerana tidak mahu kenyataan yang dikeluarkan bercanggah.
"Baik atau buruk biarlah saya yang tanggung dan saya tidak mahu Almy terpaksa menanggung beban atas kekecohan yang berlaku," jelasnya.
Sementara itu, Fizz berkata, walaupun pernah meninggalkan Almy sehingga berhasrat menikahi wanita lain namun dia menyedari Almy adalah pilihan tepat buatnya.
"Semua manusia ada membuat kesalahan dan saya juga tidak terlepas daripada perkara itu. Hasrat untuk berkahwin dengannya wujud kerana saya sedar Almy sentiasa berada bersama saya ketika susah dan senang sepanjang tujuh tahun kami bercinta," tuturnya.
Tambah Fizz, ibunya adalah insan paling gembira selepas dia memaklumkan hasrat tersebut
Terdahulu Fizz telah menimbulkan kontroversi apabila bertunang dalam diam dengan seorang wanita berusia 26 tahun di Kuantan, Pahang, pada 10 Februari lalu.
Peristiwa itu menjadi kecoh apabila wanita itu dikatakan isteri orang.

Ida Nerina Jadi Juri 'Liga Lawak Superstar' TV3

Posted: 03 Oct 2013 05:58 AM PDT


Ida Nerina
SUBANG JAYA: Selepas lama mendiamkan diri, pelakon Ida Nerina bakal muncul menerusi program Liga Lawak Superstar (LLS) yang bakal disiarkan secara langsung di TV3 bermula Ahad ini.
Pengarah dan penerbitnya, Afdlin Shauki berkata, Ida akan bergandingan bersama Vanida Imran dan Adlin Aman Ramlie sebagai juri bagi program yang melibatkan 16 selebriti ini.
"Kita tahu, Ida sudah lama tidak melibatkan diri dalam televisyen dan rasanya pasti ramai peminat merindui dia.
"Alhamdulillah, pada mulanya Ida seperti berfikir panjang untuk menerima tawaran ini tetapi akhirnya dia bersetuju untuk beri kerjasama," katanya.
Afdlin ditemui pada majlis pelancaran program LLS di Hotel Empire di sini pada Rabu.
Tambah Afdlin, memandangkan Ida kini berkerusi roda, pihak produksi akan membantu pelakon itu daripada segi pergerakannya.
Antara peserta Liga Lawak Superstar dari kiri; Bell Ngasri, Ropie dan Sathiya.
Mengenai program LLS, selama 16 selebriti akan dibahagikan kepada lapan kumpulan antaranya Kamal Adli, Iqram Dinzly, Syafiq Kyle, Akim Ahmad, Mikael Andre, Sheera Iskandar, Riezman Khuzaimi, Qazeem Nor, Idzham Ismail, Aidil Aziz, Anas Ridzuan, Aman Nassim dan Zalif Sidek.
Selain itu, pelawak seperti Azlee (Senario), Bell Ngasri, Aziz M. Osman, Ilya, Hamdan, Sathiya, Ropie, Didie Alias dan Farouk Hussein terlibat sebagai mentor kepada peserta.
"Ini merupakan sebuah program baharu yang memberikan sedikit kelainan kepada penonton dan juga artis. Banyak permainan yang memerlukan artis itu menggunakan mental dan fizikal untuk menyelesaikan sesebuah tugasan," ujarnya.
Sebelum itu, para peserta telah diberikan latihan fizikal selama dua hari pada 23 dan 24 September lalu di Lembah Pangsun, Pusat Eko dan Rekreasi, Hulu Langat, sebagai persediaan beraksi pada hari pertandingan nanti.
LLS yang bakal dihoskan sendiri oleh Afdlin Shauki dan Adibah Noor bersiaran bermula pukul 9 malam.

Calon PMR ambil periksa dalam wad selepas bersalin

Posted: 03 Oct 2013 05:54 AM PDT

  • Calon PMR ambil periksa dalam wad selepas bersalinNor duduk di katil, ketika menjalani peperiksaan PMR di wad sebuah hospital.

KOTA BHARU - Seorang calon peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di sini, terpaksa menduduki peperiksaan terbabit di wad sebuah hospital...

Mangsa yang hanya dikenali sebagai Nor,15, berkata, akibat hubungan terlarang bersama kekasihnya yang dikenali dua tahun lalu, dia disahkan mengandung setelah perutnya terus membesar.

Remaja terbabit yang bersalin secara normal Ahad lalu, masih dalam keadaan lemah namun tetap bersemangat untuk menduduki peperiksaan.

Menceritakan detik hitam itu, dia terpedaya  dengan pujuk rayu lelaki itu, setelah kekasihnya berjanji akan bertanggungjawab sepenuhnya untuk menjaga dirinya.

"Akibat termakan pujuk kerana kasihkan si dia, saya rela dan tidak sangka hubungan saya bersamanya menyebabkan saya semakin jauh terlanjur sehingga melahirkan anak.

"Ibu dan ayah begitu marah dengan perbuatan saya ini  memandangkan saya masih bersekolah dan mereka dapat tahu selepas melihat keadaan perut saya yang semakin hari semakin membesar," katanya ketika ditemui semalam.

Menurutnya, setakat ini kini kes berkenan mendapat perhatian Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk tindakan lanjut.

Nor berkata, dia kini menyesal dengan perbuatannya itu dan mengharapkan keputusan peperiksaannya lebih baik daripada peperiksaan percubaan sebelum ini yang hanya memperolehi 2A.

"Saya nak berjaya dalam peperiksaan ini dan harap dapat sekurang-kurangnya 4A dalam enam mata pelajaran yang diambil supaya saya dapat buktikan bahawa saya masih mampu meneruskan pelajaran untuk ke tingkatan 4 nanti serta dapat menebus kesalahan lalu," katanya.

Nor berharap, selepas ini dia dapat meneruskan persekolahan dan menumpukan perhatian dalam pelajaran walaupun pernah terlanjur dan tidak mengulangi kesilapan lalu.

Harga ais kiub naik 50 sen

Posted: 03 Oct 2013 05:49 AM PDT

  • Harga ais kiub naik 50 senMohd Nazri menunjukkan persetujuan yang dicapai semua pengilang untuk menaikkan harga ais kiub kepada RM3.

PASIR PUTEH - Sebanyak 16 kilang memproses ais kiub, termasuk satu di Besut bersetuju menaikkan harga ais kiub dari RM2.50 kepada RM3 satu beg berkuat kuasa 5 Oktober nanti.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat khas Persatuan Pengilang Ais Kiub Kelantan (PPAKK) di sebuah hotel, Kota Bharu, kelmarin, selepas mengambil kira beberapa faktor.

Ahli Jawatankuasa Pemantau Harga PPAKK, Masuki @ Mohd Nazri Baniyamin, 45, berkata, pihaknya menggesa Tenaga Nasional Berhad (TNB) menyemak semula tarif elektrik di kilang mereka berikutan peningkatan mendadak jumlah bil bulanan sebaik meter dinaik taraf sejak awal tahun ini.

Katanya, keadaan itu menyebabkan pengilang menanggung kos tinggi, selain berdepan kenaikan harga bahan api, perlaksanaan gaji minima dan kenaikan barangan keperluan kilang.

"Melalui mesyuarat sama lima tahun lalu, PPAKK sebenarnya sudah menetapkan RM3 satu beg tetapi terpaksa diturunkan kepada RM2.50 apabila ramai tidak berpuas hati dengan kadar itu.

"Namun, disebabkan ramai pengilang perlu menanggung kos terlalu tinggi sejak kebelakangan ini, terutama dari segi peningkatan tarif elektrik di luar dugaan itu, pihaknya terpaksa menaikkan semula harga ais kiub bagi menampung kos pengeluaran," katanya ketika ditemui di kilangnya di Padang Pak Amat, dekat sini, semalam.

Mohd Nazri berkata, dua kilang di negeri ini terpaksa 'gulung tikar' dan ada pengusaha menjual premis perniagaan mereka kerana tidak mampu menampung kos tinggi.

Menurutnya, sebelum ini, kilangnya hanya menanggung kos elektrik sekitar RM40,000 sebulan tetapi, terpaksa membayar sehingga RM60,000 sebulan sebaik sahaja meter baru ditukar pihak TNB kira-kira lapan bulan lalu.

"Saya dan pengilang lain menghasilkan pengeluaran ais kiub dalam kuantiti sama dan statik setiap bulan dan tidak wajar sama sekali bil melonjak terlalu mendadak.

"PPAKK bukan berniat mempertikaikan pihak berkenaan tetapi kami merayu kepada mereka supaya menyemak semula tarif elektrik itu kerana tidak mahu ada lagi pengilang lain yang bakal gulung tikar," katanya.

Malam Gala Inspitari Angkat Tarian Tradisional

Posted: 03 Oct 2013 05:48 AM PDT


PETALING JAYA: Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) bakal menganjurkan persembahan tarian tradisi dan moden menerusi Malam Gala Inspitari pada Jumaat dan Sabtu ini.
Majlis yang turut mendapat kerjasama dari Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (KPKK) itu akan berlangsung pada pukul 8.30 malam di Auditorium DBKL, Jalan Raja Laut, dekat sini.
Ketua Pengarah JKKN, Datuk Norliza Rofli berkata, Inspitari Seni merupakan sebuah program bagi menterjemahkan karya tari lama dan 'authentic' atau olahan tari baru yang sarat dengan elemen tradisi dan tempatan agar lebih relevan dalam arus industri tari mahu pun seni persembahan.
"Inspitari pada tahun ini menyaksikan kesemua 16 tarian yang diolah semula ini diberi nafas segar dari segi pergerakan dinamik mahupun susunan lagu dan busana.
"Sebanyak 16 tarian yang melibatkan 16 orang koreografer menyertai acara itu dengan pembabitan 268 orang Artis Budaya di bawah JKKN.
"Apa yang dipersembahkan mungkin bukan sempurna sepenuhnya, namun setidak-tidaknya, idea baru dan garapan segar mula dibenihkan melalui persembahan ini," katanya menerusi kenyataan media yang die-melkan kepada mStar Online di sini pada para Rabu.
Tambah Norliza, hasil idea kreatif ini akan menjadi satu bentuk 'repertoire' apabila JKKN mengadakan persembahan sama ada dalam mahupun luar negara bersesuaian dengan produk seni tari sebagai salah satu daya tarikan pelancong ke Malaysia.
Dalam pada itu, kesemua kumpulan turut melalui pengisian program seperti bengkel dan latihan di mana tugasan yang diberikan adalah seperti menghasilkan atau mengolah semula tarian.

Guru hilang gaji di N. Sembilan

Posted: 03 Oct 2013 05:46 AM PDT

  • Guru hilang gaji di N. SembilanKALSOM

SEREMBAN – Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) mengesahkan turut menerima laporan berhubung kejadian kes guru kehilangan gaji di negeri ini.

Pengarahnya, Kalsom Khalid bagaimanapun berkata, bilangan guru yang terlibat adalah sedikit.

"Memang ada berlaku kes guru kehilangan berdasarkan laporan diterima jabatan daripada pihak bank, kelmarin. Kita sudah pun meminta guru terlibat supaya menutup akaun mereka segera seperti mana dinasihatkan Jabatan Akauntan Negara negeri dan membuka akaun baru di bank yang sama," katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Dalam masa sama, Kalsom turut menasihatkan guru-guru di negeri ini supaya sentiasa berwaspada dan perlu mendapatkan maklumat sahih sebelum mengisi borang yang mengaitkan nombor akaun.

"Jika ada pihak-pihak yang meminta nombor akaun dalam bentuk e-mel, mereka perlu merujuk kepada jabatan berkenaan terdahulu. Jangan terperangkap dengan helah pihak tidak bertanggungjawab," katanya.

Raja Azmi tidak sempat berbulan madu kerana sibuk

Posted: 03 Oct 2013 05:44 AM PDT

RAJA Azmi dan Mohd. Eddie.


KUALA LUMPUR - Penerbit sensasi, Raja Azmi Raja Sulaiman, 54, menyatakan dia langsung tidak memikirkan rancangan untuk berbulan madu dengan bakal suaminya, Mohd. Eddie Ghazali selepas mereka berumah tangga pada 13 Oktober ini.
Ini kerana beliau bakal terlibat dalam penerbitan konsert penyanyi veteran Salamiah Hassan di Istana Budaya di sini dari 10 hingga 12 Januari tahun depan.
Bagaimanapun beliau telah menyiapkan segala kelengkapan perkahwinan termasuk pakaian pengantin berharga RM30,000 rekaan pereka fesyen Leslie Varayan.


Facebook tidak akan disekat

Posted: 03 Oct 2013 05:43 AM PDT


LAMAN sosial Facebook memberi lebih banyak kebaikan berbanding keburukan.


KUANTAN - Kerajaan tidak akan menyekat akses akaun laman sosial Facebook atau laman-laman web yang lain kerana ia memberi banyak faedah kepada masyarakat.
Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, walaupun terdapat pihak yang menyalahgunakan laman web atau laman sosial seperti Facebook untuk menyebar fitnah tetapi bukan semua terbabit dengan perbuatan tidak bertanggungjawab itu.
"Menyekat Facebook bukanlah satu pilihan yang baik. Ini kerana kita tahu ia banyak membawa faedah berbanding penyalahgunaan yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
"Di negara kita ada 16 juta pemilik akaun Facebook dan antara pemilik akaun itu ialah pelajar berumur lapan tahun, dan mereka ini tidak terlibat dalam penyalahgunaan media sosial seperti Facebook untuk melemparkan fitnah atau tohmahan kepada pihak lain," katanya.


Ratu cantik ayam akan diadakan di Arab Saudi

Posted: 03 Oct 2013 05:38 AM PDT


PERTANDINGAN ratu cantik ayam ini julug kali diadakan berbanding haiwan ternakan lain di negara Teluk tersebut.


RIYADH - Satu pertandingan ratu cantik untuk ayam akan diadakan di ibu kota Arab Saudi pada Jumaat ini, lapor akhbar berbahasa Arab, Sabq kelmarin.
Acara itu akan diadakan oleh seorang peladang di Arab Saudi yang turut menjemput peladang-peladang di beberapa negara Teluk lain ke pertandingan berkenaan.
Puluhan ekor ayam betina dan jantan akan berhimpun di ladang tersebut untuk pertandingan ratu cantik ayam yang julug kali diadakan di negara berkenaan.
Peladang itu, Mutaab Al-Othman berkata, pertandingan tersebut diadakan di ladang miliknya dekat ibu kota Riyadh pada hari Jumaat.
"Pertandingan ini akan melibatkan satu acara lelongan untuk ayam yang jarang ditemui. Sebahagian ayam ini pernah menyertai pertandingan yang sama di Jerman dan mendapat kedudukan yang baik," katanya
Al-Othman berkata, ayam yang dipertandingkan mampu mencecah harga di antara SR$2,000 hingga SR$10,000 (RM1,726 hingga RM8,630) setiap seekor di acara lelongan tersebut.
"Sebahagian baka ayam pernah dijual lebih dari SR$35,000 (RM30,208) pada satu acara lelongan sebelum ini," tambahnya yang tidak menjelaskan bagaimana ratu ayam itu akan dipilih kelak dalam acara berkenaan.


Bilik kecik, sempit tapi selesa

Posted: 03 Oct 2013 05:34 AM PDT



PELUANG bermalam di Hotel Container sebulan lalu mengubah persepsi Wilhelmina Wee, 26, mengenai penginapan di rumah tumpangan atau hotel butik. Baginya, hotel butik yang terletak di Jalan Delima, Kuala Lumpur itu menyediakan kelengkapan asas yang mencukupi sepanjang dua kali dia menginap di hotel tersebut.
Sebelum ini, rumah tumpangan atau hotel butik bukanlah pilihan utama beliau apabila bercuti sama ada di dalam mahupun di luar negara. Alasan beliau mudah, bimbang mengenai tahap kebersihan tempat penginapan tersebut.
Namun, setelah bermalam di Hotel Container, tanggapannya ternyata salah. Walaupun ruang bilik yang disediakan agak terhad dan sempit, dia cukup gembira dan selesa sewaktu menginap di hotel yang baru sahaja dibuka kepada umum pada awal Ogos lalu.
"Saya menginap di hotel itu sebanyak dua kali bersama rakan. Bilik Konservatif merupakan pilihan pertama saya sewaktu menginap di sini. Kemudian pada penginapan kali kedua, saya memilih bilik Cabaran. Kedua-dua bilik mempunyai keistimewaan yang tersendiri dan ia amat bersesuaian untuk para pengembara yang datang ke ibu kota," ujar konsultan ketua projek di salah satu organisasi swasta di Lembah Klang itu.
Menurutnya, dia lebih sukakan konsep bilik Cabaran yang diperbuat daripada paip konkrit walaupun ruang biliknya agak sempit dan tandasnya di luar.
"Hanya ada katil, pendingin hawa dan lampu disediakan di bilik Cabaran tetapi ia memadai pada harga yang ditawarkan. Paip konkrit yang diubah suai menjadi bilik itu mempunyai suhu sejuk dan kalis bunyi," ujarnya ketika ditemui Kosmo! di hotel tersebut baru-baru ini.
Bilik Cabaran dibina di dalam paip konkrit boleh memuatkan dua orang tetamu manakala dorm pula menempatkan sehingga lapan orang.

LANDSKAP tumbuh-tumbuhan sekitar kawasan hotel dijaga rapi oleh pihak pengurusan.


Konsep hotel
Walaupun kediamannya terletak di Petaling Jaya, dia tidak mahu melepaskan peluang bermalam di Hotel Container selepas mendapat maklumat mengenai hotel itu daripada kenalannya.
Konsep Hotel Container yang menggunakan kontena iaitu sebuah peti besar yang diperbuat daripada logam itu merupakan salah satu faktor Wilhelmina mahu bermalam di sana.
Menurutnya, kontena yang diubah suai menjadi hotel itu ternyata unik dan jarang diketahui umum terutamanya dalam konteks rakyat Malaysia.
Kedudukan hotel yang terletak berdekatan kawasan segi tiga emas ibu kota iaitu Bukit Bintang merupakan faktor yang menarik pelancong asing untuk bermalam di situ.
"Pihak pengurusan hotel juga menyediakan ruang di aras bawah dan aras tiga untuk tetamu beristirehat. Walaupun hanya menyediakan kelengkapan asas, tetapi kadar harga yang ditawarkan menjadikannya sebuah penginapan yang selesa," ujarnya.
Hotel Container menawarkan tiga pakej utama iaitu Konservatif, Cabaran dan Dorm. Ketiga-tiga pakej itu mempunyai kelebihan dan kesesuaian mengikut bajet dan kemahuan tetamu.
Hotel yang menggunakan tujuh kontena berwarna jingga itu dibahagikan kepada tiga tingkat di dalam kawasan seluas 465 meter persegi. Namun, hanya 279 meter persegi tanah sahaja digunakan untuk memuatkan kontena tiga tingkat itu manakala selebih dijadikan kawasan istirehat dan tujuh buah paip konkrit untuk bilik Cabaran.
Pemilik hotel itu, Ryan Loo Chung Fong, 30, memberitahu, hotel tersebut merupakan idea baharu dalam bidang perkhidmatan perhotelan di Malaysia.
RYAN menganggap kewujudan Hotel Container di ibu kota memberi idea baharu kepada industri pelancongan di Malaysia.


Menurutnya, hotel kontena telah digunakan secara meluas di Amerika Syarikat dan Eropah untuk penginapan para pelancong yang mengembara di negara-negara itu.
"Hotel Container merupakan satu-satunya hotel kontena yang dibina untuk tujuan pelancongan dan penginapan di tengah-tengah ibu kota. Ia merupakan salah satu daya tarikan baharu kepada pelancong asing terutamanya kepada pengembara yang berkunjung ke ibu kota," ujarnya.
Ketika ditanya mengenai idea kontena yang diubah menjadi hotel, Ryan memberitahu, dia percaya kepada konsep menggunakan bahan-bahan kitar semula.
Menurutnya, selepas membuat kajian sebelum memulakan projek itu, dia mendapati syarikat-syarikat besar akan mula menjual kontena syarikat selepas menggunakannya selama 10 tahun.
Lambakan kontena
"Saya melihat lambakan kontena-kontena terpakai milik syarikat-syarikat besar tetapi tidak digunakan dengan sebaiknya. Selepas mengadakan perbincangan bersama keluarga dan rakan-rakan, idea untuk menjadikan kontena sebagai hotel itu mula timbul.
"Melalui kaedah yang dilakukan dalam pembinaan Hotel Container, sekurang-kurangnya saya dapat mengurangkan pembaziran bahan-bahan besi yang tidak digunakan," ujar pemegang Ijazah Kejuruteraan Mekatronik, Universiti Monash, Australia itu.
Tambah Ryan, bapanya yang memiliki perniagaan dalam industri pembinaan di Perlis dan ibu negara juga merupakan salah satu pemangkin untuk dia mencuba nasib dalam industri itu.
Idea Ryan dalam pembinaan hotel daripada kontena itu juga merupakan salah satu kaedah untuk menghadapi harga tanah yang semakin melonjak. Melalui tanah yang disewa secara kontrak selama sembilan tahun itu, dia menggunakan tanah yang ada untuk menjayakan projek itu.

REKAAN bilik cabaran yang berasaskan paip konkrit merupakan pilihan penginapan lain untuk tetamu di Hotel Kontena.


Dalam tempoh sebulan, hotel yang bernilai kira-kira RM1 juta itu dibuka kepada umum, Ryan menerima kira-kira 50 tetamu dari dalam dan luar negara. Dua pelancong dari Jepun merupakan tetamu pertama yang menginap di situ pada hari pertama hotel itu dibuka.
Pihaknya kini dalam perancangan untuk membuka sebuah lagi hotel yang menggunakan kontena sebagai bahan asas di Jalan Yap Kwan Seng dalam masa tiga tahun akan datang.
"Hotel tersebut dibina setinggi 10 tingkat. Ia merupakan idea yang berteraskan hibrid dengan menggabungkan besi dan bahan kitar semula. Ia masih dalam peringkat perancangan. Segala persediaan sudah siap dan hanya menunggu projek itu terlaksana," ujarnya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.


Trend baharu pelancongan negara

Posted: 03 Oct 2013 05:33 AM PDT


SELAIN daripada penginapan, kontena juga diubah suai menjadi sebuah pejabat di kebanyakan negara Eropah.


HARGA berpatutan yang ditawarkan Hotel Container dan Ladang ar-Raudhah antara faktor yang menarik pelancong untuk singgah sewaktu mengembara di Malaysia.
Selain itu, pelancong asing yang biasa mengembara di kebanyakan negara di Eropah, mereka lazimnya menginap di hotel kontena selain rumah tumpangan.
Dalam konteks masyarakat Malaysia, penginapan kontena kurang mendapat sambutan kerana tidak ramai menyedari kewujudannya.
Naib Presiden Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Ab. Rahman Mohd. Ali memberitahu, pakej penginapan di hotel kontena mungkin mengambil tempoh yang panjang untuk diperkenalkan.
"Hotel Container di Jalan Delima, Kuala Lumpur misalnya, perlu bersaing dengan deretan hotel lima bintang di sekitar Jalan Bukit Bintang. Tidak semua pelancong akan menginap di situ. Hanya pengembara tegar sahaja yang berminat kerana harga yang ditawarkan sesuai dengan bajet mereka.
"Penginapan berkonsepkan kontena ini merupakan idea baharu yang dapat membantu industri pelancongan negara. Pengusaha hotel kontena juga perlu melakukan strategi pemasaran dan pengiklanan yang agresif bagi menarik perhatian pelancong tempatan dan asing," ujarnya ketika dihubungi.
Tambah beliau, penginapan kontena seharusnya mempunyai ciri-ciri yang melambangkan masyarakat Malaysia sama ada dari segi rekaan hotel atau aktiviti yang ditawarkan.
Mengambil contoh inap desa, penginapan di kawasan kampung itu mempunyai pelbagai pakej dan produk pelancongan yang melambangkan identiti masyarakat di Malaysia.
Golongan sasaran
"Sekiranya kelengkapan asas yang disediakan memenuhi cita rasa pengembara, saya pasti bukan pengembara sahaja yang menginap di situ malah pelancong berkeluarga juga memilih menginap di hotel itu," jelasnya.
Sementara itu, Pensyarah dan Koordinator Latihan Industri Fakulti Pengurusan Hotel dan Pelancongan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Melaka, Shareenie Shera Abdul Hamid, 33, memberitahu, kewujudan penginapan kontena merupakan trend baharu dalam industri pelancongan Malaysia.

KELENGKAPAN perabot dan bilik yang selesa disediakan untuk tetamu yang menginap di ladang ar-Raudhah.


Menurutnya, pengusaha-pengusaha hotel kontena perlu mengetahui golongan sasaran untuk mempromosikan pakej penginapan yang mereka tawarkan.
"Dalam psikologi pelancongan, pelancong terdiri daripada tiga kategori iaitu psikosentrik, alosentrik dan midsentrik. Kebanyakan pelancong asing yang mengembara di Malaysia mempunyai pemikiran alosentrik dan midsentrik," ujarnya ketika dihubungi.
Pelancong yang biasa menginap di hotel lima bintang dikategorikan sebagai psikosentrik manakala pemikiran alosentrik terdiri daripada pengembara yang gemarkan penginapan asas sahaja. Midsentrik pula terdiri daripada pelancong yang berfikiran fleksibel tanpa menghiraukan aspek penginapan mereka.
Jelas Shareenie, pengusaha hotel kontena perlu memupuk semangat hospitaliti dalam perniagaan mereka untuk membantu meningkatkan industri pelancongan negara.
Servis dan layanan yang baik kepada tetamu mampu mencerminkan perkembangan industri pelancongan bagi sesebuah negara.
Selain itu, penginapan kabin lebih sesuai di kawasan bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru, Johor kerana ia merupakan destinasi persinggahan pelancong sebelum meneruskan pengembaraan mereka.
Seorang pengembara, Siti Noridah Ab. Rahman, 30, memberitahu, kewujudan penginapan di dalam kontena di ibu kota memberi idea kepadanya untuk menginap di hotel berkonsepkan seumpamanya sewaktu mengembara ke luar negara.
"Kebiasaannya saya akan menginap di dorm kerana harga yang ditawarkan jauh lebih murah daripada hotel. Destinasi di kawasan pedalaman sesebuah negara menjadi pilihan saya sewaktu mengembara. Jadi saya jarang melihat kontena dijadikan tempat penginapan," ujarnya yang pernah mengembara ke Vietnam, Kemboja, Thailand, Indonesia dan Pakistan.
Baginya, ciri-ciri yang ditawarkan oleh penginapan kontena sesuai untuk pengembara yang melancong ke Malaysia.


Pastikan sayur, buah selamat dimakan

Posted: 03 Oct 2013 05:32 AM PDT



SEJAK kecil, kita sering diingatkan manfaat sayur-sayur hijau. Ia menjadi menu wajib seharian bagi memperoleh gizi yang seimbang dalam diet seseorang.
Mengikut aras piramid makanan, sayur terletak dalam kategori kedua yang kaya dengan vitamin, mineral dan serat. Pengambilannya sama penting dengan buah-buahan yang perlu dimakan sebanyak tiga hingga lima hidangan sehari.
"Saya mempunyai tiga orang anak yang masih kecil. Disebabkan itu, saya menekankan pengambilan sayur dan buah-buahan. Walaupun kadangkala mereka cuba mengelak, saya akan pastikan setiap hidangan sayur dan buah akan dihabiskan," ujar Salina Haiza Ibrahim, 35, yang ditemui ketika membeli kelengkapan dapur di sebuah pasar raya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Bagaimanapun, timbul keraguan dalam diri suri rumah sepenuh masa itu apabila mengetahui bahawa sesetengah hasil tanaman mengandungi kepekatan kimia yang amat tinggi.
"Saya ada terbaca dalam akhbar baru-baru ini, ada peladang yang mengambil langkah mudah dengan menggunakan racun serangga dan baja secara berlebihan," kongsi Salina.
Kebiasaannya, ladang-ladang komersial banyak menggunakan racun serangga perosak atau racun haiwan perosak dan baja kimia. Ia dipercayai dapat menghapuskan haiwan perosak dengan cepat seperti belalang, kumbang dan ulat. Di samping itu, ia dapat meningkatkan produktiviti hasil tanaman mereka berlipat kali ganda.
Antara contoh racun serangga perosak yang banyak digunakan ialah racun paraquat, organofosfat, organoklorin, glifosat dan karbamat. Ia dijual untuk kegunaan pertanian dan domestik.
Kesan racun serangga perosak dipercayai menyebabkan kerosakan pada organ dalaman. Mereka yang terdedah kepada bahan kimia ini berdepan masalah kerosakan kekal fungsi ginjal, paru-paru, kemandulan dan kematian.

LADANG TZ Agro Riyadh Enterprise merupakan antara syarikat yang mempunyai sijil MyGAP.


Situasi ini bukan sahaja memberi kesan buruk kepada kesihatan malah turut mengakibatkan pencemaran alam sekitar.
Dalam membantu pengguna, satu garis panduan perladangan telah dilakukan pada Ogos lepas.
Ia dikenali sebagai Amalan Pertanian Baik Malaysia (MyGAP) yang bertujuan memastikan peladang menggunakan racun serangga perosak dan baja kimia secara terurus. Piawaian ini meliputi menghasilkan produk berkualiti, selamat dan sesuai untuk dimakan.
Logo
Peladang yang memiliki sijil MyGAP akan meletakkan pelekat atau pembungkus plastik yang mempunyai logo MyGap di atas hasil tanaman mereka.
Setiap sayur-sayuran atau buah-buahan yang mempunyai logo MyGAP dijamin ciri-ciri keselamatannya memandangkan peladang yang ingin mendapatkan pengesahan perlu melalui beberapa saringan ketat.
Ironi, tidak ramai yang mengetahui kewujudan MyGAP yang merupakan penjenamaan semula kepada Skim Amalan Ladang Baik Malaysia (SALM), Skim Amalan Ladang Ternakan (SALT) dan Skim Pensijilan Ladang Akuakultur Malaysia (SPLAM).
Ketika membuat tinjauan di pasar raya besar sekitar ibu kota baru-baru ini, kebanyakan pengguna yang ditemui kurang jelas dengan logo MyGAP yang terdapat di sayur-sayuran. Mereka hanya mengambil mana-mana sayuran yang diingini tidak kira ia mempunyai pelekat MyGAP atau tidak.
Jaminan keselamatan
"Sejujurnya, saya memang tidak tahu maksud dan kewujudan logo tersebut. Mungkin penjelasan secara terperinci perlu diberikan memandangkan ia memberi kesan kepada keselamatan dan kesihatan pengguna," ujar Salina.
Pengusaha ladang TZ Agro Riyadh Enterprise, Noor Hartini Derapi, 35, berkata, masih ramai pengguna yang tidak menyedari kepentingan sayur atau buah-buahan yang mempunyai logo MyGAP.
"Ketika berniaga di pasar tani, kami terpaksa memberi penerangan tentang kebaikan membeli sayur atau buah-buahan yang mempunyai lambang MyGAP disebabkan pengetahuan mengenai perkara itu masih belum meluas.

PRODUK yang mempunyai sijil MyGAP dijamin selamat untuk dimakan kerana ia telah mengikut piawaian yang ditetapkan. - Gambar hiasan


"Sebenarnya, mereka tidak perlu risau tentang harga kerana kebanyakan hasil tanaman dijual sama seperti produk lain," ujar Noor Hartini ketika ditemui di ladangnya yang terletak di Serdang, Selangor.
Bezanya, tambah Noor Hartini, produk di bawah MyGAP mempunyai jaminan keselamatan dari segi penggunaan racun dan baja yang terkawal.
"Selama dua tahun mendapat sijil MyGAP, ladang kami selamat daripada sebarang pencemaran. Serangan serangga perosak dapat dikurangkan melalui sistem racun dan baja yang sistematik," kata Noor Hartini yang mengusahakan ladang tersebut bersama rakannya, Zulfa Zamzam, 37.
Mengusahakan tanaman Rock Melon, Zulfa menjelaskan, sistem yang digunakan sangat terurus, mesra alam dan tidak perlu menyembur racun atau baja secara konvensional.
"Baja dibancuh dalam sebuah bekas kecil sebelum dituang ke dalam bekas besar yang akan menghantar bancuhan tersebut melalui sistem perpaipan. Ia akan disalurkan terus kepada tumbuhan-tumbuhan tersebut," ujar Zulfa.
Dalam memastikan produk tanaman di bawah MyGAP mendapat perhatian yang lebih meluas, Zulfa berpendapat, pihak berkaitan perlu menjalankan promosi dan penerangan kepada masyarakat umum.
Informasi tersebut dapat meningkatkan lagi kesedaran mengenai keselamatan dan kesihatan sumber makanan mereka.
"Selain itu, peladang-peladang juga harus diberi penerangan mengenai kebaikan MyGAP. Mungkin ia masih belum dikuatkuasakan, maka mereka terus mengambil remeh perkara itu," katanya.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines